4. Středověké a renesanční myšlení (nedodělané)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. Středověké a renesanční myšlení
Patristika a scholastika; humanismus; utopie a politické myšlení renesance
Patristika (2.-8. stol.)
Křesťanství vstřebává antickou moudrost a zároveň se s ní kriticky vyrovnává
Odkazy na novoplatonismus, aristotelismus, stoicismus
Řeší vztah křesťanské moudrosti (zjevení) a pohanské moudrosti ( antické filosofie)
Vztah víry a rozumu
Odmítání lidského vědění a rozumu => snaha objevit křesťanství v antické filosofii => gnostická snaha přeměnit víru pomocí filosofie v gnózi (vyšší poznání)
Gnosticismus byl odmítán, protože ohrožoval jednotu křesťanské víry
Svatý Augustin (354-430)
Nejvýznamnější postava patristiky, latinský filosof a teolog
Na rozhraní antiky a středověku
Inspiroval se novoplatonismem
Přepracoval jej ve prospěch křesťanství a tím ho jako konkurenta zničil
Zásada „Věř, abys rozuměl.“
Boj duše a boha – duše je bohu zároveň blízká i vzdálená
Přispěl k filosofii dějin
Pojetí historického vývoje jako boj říše boží a říše satanovy
Pojetí času – subjektivní prožívání času (viz. Str. 225)
Zlo – Bůh stvořil vše kromě zla, protože zlo je pouze nepřítomnost dobra
Díla: Vyznání, O boží trojici, O boží obci, O nesmrtelnosti duše, O učiteli
Scholastika (9.-15. stol.)
Ranná scholastika (9.-11. stol)
Vrcholná scholastika (asi do roku 1300)
Pozdní scholastika
Od patristiky jí lišila snaha o systematizaci všeho vědění
Ranná scholastika (9.-11. stol.)
Spor o univerzálie
Realisté – univerzálie (obecné pojmy) se vyskytují před jednotlivinami (věcmi)
Nominalisté – univerzálie (obecniny) následují až po věcech
Realismus:
Jan Scotus Eriguena
Teolog a filosof z Irska, ovlivněn novoplatonismem
Anselm z Canterbury
Arcibiskup v Canterbury
Ontologický důkaz – důkaz boží existence = z pojmu boha, jako toho nejvyššího, odvodil důkaz reálné existence boha
Nominalismus:
Jan Roscellinus
Francouzský teolog a filosof
Skutečnost sestává pouze z jednotlivin => neexistuje „bělost“ jako obecnina, ale pouze konkrétní bílé předměty
Petr Abélard
Francouzský scholastik
Konceptualismus – obecniny jsou v jednotlivinách
Vrcholná scholastika (asi do roku 1300)
Reagovala na Aristotela
Tomáš Akvinský (1225-1274)
Italský teolog a filosof, hlavní představitel scholastiky
Přepracoval aristotelskou filosofii tak, aby byla v souladu s křesťanskou vírou
Ve sporu o univerzálie je umírněným realistou – obecniny existují před věcmi, ve věcech i po věcech
Koncepce souladu pravdy zjevné a pravdy z přirozeného lidského rozumu
Obě pravdy mají počátek v bohu, proto nemohou být v rozporu
Vzájemně se doplňují
Zjevné pravdy jsou rozumem nedokazatelné, ale lze dokázat boží existenci
Pět důkazů boží existence
Pohyb – vše, co se hýbe musí být něčím pohybováno, prvním hybatelem je bůh
Příčina – vše má příčinu, prvotní příčinou je bůh
Nutnost – není možné, aby bylo všechno nahodilé, bůh má nutnost sám ze sebe
Dokonalost – existuje něco nejvyššího – bůh
Cíl – vše směřuje k cíli, k bohu