Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Středověká filozofie II. Tomáš Akvinský a arabská filozofie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (45.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

III. vznik žebravých řádů

1. františkáni a dominikáni – většinou majetní, něco se stane a rozhodnou se svůj majetek rozdat a založit řád

Svatý František z Assisi – měl stigmata (rány na stejných místech jako Ježíš, když byl ukřižován), roku 1219 doprovázel křižácké vojsko do Egypta

X Dominik – 1204 se rozhodl věnovat obrácení katarů na apoštolskou chudobu

dominikáni dbali na vzdělání, začali chodit na univerzity, kde poté zůstali vyučovat → zásadní moment

  • prameny nové filozofie:

  • kolem roku 1150 obsahovala filozofická knihovna stopy vlivu tří filozofických škol – aristotelismus, platonismus a křesťanství

  • od poloviny 12. století až do konce 13. století dochází k rozsáhlé recepci (= přijetí) řecké a arabské vědecké literatury, zejména literatury aristotelské

  • do křesťanského učení proniká filozofická a vědecká literatura od pohanů → výrazné ovlivnění

b) Představitelé tohoto období

1. františkáni

  • Alexandr z Hales (1170-1245)

  • Jan Fidanza, zvaný Bonaventura (1221-1274)

  • neznamenali rozvoj evropského myšlení

2. dominikáni

Albert Veliký (1193/1206-1280)

  • učitel Tomáše Akvinského

  • uměl arabsky → překlad a zprostředkování Aristotela (od Avicenny a Averroa) svým žákům → přivedl aristotelskou filozofii do souladu s křesťanstvím a využil ji pro teologii

  • udivoval všestranností a rozsahem vědomí

Tomáš Akvinský (1225-1274)

a) Život

  • Tomáš Akvinský se narodil poblíž Neapole, 7. a poslední syn, jeho rodiče chtěli, aby byl úspěšný a měl se dobře → v pěti letech oblátem (= čekatel na přijetí benediktínského roucha – benediktíni byli nejúspěšnější z řádů) na opatství Monte Cassino do kláštera benediktinů

  • ve 14 letech se v Neapoli seznamuje s dominikány – chtěl učit, nechtěl být opatem, 1244 přijme řeholní roucho, rok ho vězní, matka mu pomáhá uprchnout, učí v Neapoli, je žákem Alberta Velikého

  • potom Kolín nad Rýnem, v 31 letech je povýšen na mistra teologie, přednáší v Paříži a Itálii

  • 1273 přestává psát a diktovat, 1274 umírá

  • 1323 prohlášen za svatého, pro ryzost svého charakteru byl nazýván „doctor angelicus“ (andělský učitel)

b) Spisy

  • 34 velkých svazků

  • Suma proti pohanům, Suma teologická – teologické syntézy

  • Komentáře k Aristotelovi – filozofické komentáře

c) Základy jeho nauky

  • dva prvky Tomášova díla:

a) evangelicko-biblický – radikální návrat k prvotní církvi

b) Aristoteles

  • kolem roku 1260 vytvořil první zcela originální filozofii vzniklou v křesťanském světě ⇒ tomismus

myšlenky:

- Tomáš je přesvědčeným zastáncem rozumového poznání

- filozofie může úspěšně obhajovat rozumovou přijatelnost křesťanské víry proti nevěřícím

- varuje před pokusy o nezvratné rozumové důkazy teologických pravd

- nadpřirozené pravdy jsou nad rozum, nikoli proti němu

  • Vztah vědomí a víry

Témata, do kterých materiál patří