Psychologie osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Biologická podmíněnost psychiky
-
co se podílí na psychice člověka:
-
geny → dědičnost
-
nervová soustava
-
hormony
-
(věk, zdravotní stav)
Periodizace vývoje jedince:
Prenatální období:
Kolem 3-4 týdne první náznaky uchopení a plod začíná reagovat
4.měsíc – vyvíjí se orientace
Rané dětství:
Novorozenecké období: Do 1 měsíce
-
Dítě dokonale vyvinuté (reflexy, sluch..), ale nedokonalé v pohybu
-
Závislost na matce
Kojenecké období: od 1 měsíce do 1 roku
-
Pohybový rozvoj, začíná duševní vývoj
-
Rozlišuje dobře členy rodiny, jednoduchá slůvka
Batole: do 3 let
-
Dítě poznává, rozlišuje, rozlišuje osoby neznámé
-
Rozvoj řeči
-
1.vzdor – začne se vztekat, plakat
Předškolní věk: od 3 do 6 let
Překročení prahu rodiny → kontakt s vrstevníky
Hraje si dohromady s jinými dětmi, vrstevníky, ne jen s rodiči jako batole
Začíná autorita (paní učitelka ve školce)
Mladší školní věk: od 6 do 11,12 let
Nástup povinné školní docházky
Rozvoj sociálních vztahů, dobré je děti podporovat v zájmech – sport, hudební nástroj
Dospívání:
Puberta: Do 16 let
-
Časté konflikty s rodiči, výměny názorů, Biologické dozrávání
-
Bouřlivý vývoj (první zkušenosti s alkoholem, drogami)
Adolescence: Do 20 let
-
Milostné vztahy, osamostatnění
-
Volba dalšího studia
Dospělost:
Raná (mladší) dospělost: Od 20 do 40,45 let
-
Základy profesní kariéry
-
Volba partnera a založení rodiny
-
Ke konci dochází ke krizi středního věku (něčeho jsme dosáhli a nevíme, co bude dál)
-
Vrchol fyzických a duševních sil
Střední dospělost: Od 40,45-60,65 let
-
Završení pracovní kariéry
-
Syndrom prázdného hnízda (děti odcházejí z domu a osamostatňují se)
-
Začíná role babičky a dědečka, tchýně, tchána
-
Udržování v kondici
Pozdní dospělost (Stáří): Od 65 let
-
Důchod
-
Více volného času, méně peněz → dochází ke snižování životní úrovně
-
Zdravotní komplikace
Potřeby:
-
stav nadbytku či nedostatku něčeho
Potřeby:
Biologické (primární):
-
Trávení, dýchání, vylučování, zdravotní stav, pocit žízně či hladu, rozmnožování
-
Člověk by bez biologických potřeb nemohl existovat
Kulturní (sekundární):
-
Návštěva divadla, kina
-
Sportovní vyžití
Sociální (sekundární):
-
Ve společnosti – pocit přátelství, lásky, bezpečí
Průběh uspokojování potřeb:
1. Objevení potřeby (mám hlad)
2. Uspokojení potřeby (najím se)
3. Objevení další potřeby (Například něco sekundárního)
-
Aktivita = uvedení organismu do činnosti
Motivace:
-
pohnutky nebo příčiny určitých reakcí, činností, případně jednání člověka
-
slouží k uspokojování potřeb
-
její součástí jsou pudy (vrozené, naučené, osvojené)
Zájem:
-
ziskový, projevuje se kladným vztahem k něčemu či někomu, může uspokojovat cit
-
vyhraněný zájem je záliba; např: zájem: sport → záliba: fotbal
-
Aspirace=ambice: snaha pro sebeuplatnění (vyniknutí), ctižádost
-
Sebemotivace=dokáží se sám motivovat, například něco raději udělám dnes než zítra
-
Cíl: uvědomělé jednání, aktivita
-
Ideály: sen, ke kterému se snažíme přiblížit
-
Zvyk: zautomatizovaná činnost (dovednost), nutkavý zvyk je návyk
-
Zlozvyk: nežádoucí zautomatizovaná činnost, například: alkohol, kousání nehtů