Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie osobnosti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (192.15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Biologická podmíněnost psychiky

  • co se podílí na psychice člověka:

  • geny → dědičnost

  • nervová soustava

  • hormony

  • (věk, zdravotní stav)

Periodizace vývoje jedince:

Prenatální období:

Kolem 3-4 týdne první náznaky uchopení a plod začíná reagovat

4.měsíc – vyvíjí se orientace

Rané dětství:

Novorozenecké období: Do 1 měsíce

  • Dítě dokonale vyvinuté (reflexy, sluch..), ale nedokonalé v pohybu

  • Závislost na matce

Kojenecké období: od 1 měsíce do 1 roku

  • Pohybový rozvoj, začíná duševní vývoj

  • Rozlišuje dobře členy rodiny, jednoduchá slůvka

Batole: do 3 let

  • Dítě poznává, rozlišuje, rozlišuje osoby neznámé

  • Rozvoj řeči

  • 1.vzdor – začne se vztekat, plakat

Předškolní věk: od 3 do 6 let

Překročení prahu rodiny → kontakt s vrstevníky

Hraje si dohromady s jinými dětmi, vrstevníky, ne jen s rodiči jako batole

Začíná autorita (paní učitelka ve školce)

Mladší školní věk: od 6 do 11,12 let

Nástup povinné školní docházky

Rozvoj sociálních vztahů, dobré je děti podporovat v zájmech – sport, hudební nástroj

Dospívání:

Puberta: Do 16 let

  • Časté konflikty s rodiči, výměny názorů, Biologické dozrávání

  • Bouřlivý vývoj (první zkušenosti s alkoholem, drogami)

Adolescence: Do 20 let

  • Milostné vztahy, osamostatnění

  • Volba dalšího studia

Dospělost:

Raná (mladší) dospělost: Od 20 do 40,45 let

  • Základy profesní kariéry

  • Volba partnera a založení rodiny

  • Ke konci dochází ke krizi středního věku (něčeho jsme dosáhli a nevíme, co bude dál)

  • Vrchol fyzických a duševních sil

Střední dospělost: Od 40,45-60,65 let

  • Završení pracovní kariéry

  • Syndrom prázdného hnízda (děti odcházejí z domu a osamostatňují se)

  • Začíná role babičky a dědečka, tchýně, tchána

  • Udržování v kondici

Pozdní dospělost (Stáří): Od 65 let

  • Důchod

  • Více volného času, méně peněz → dochází ke snižování životní úrovně

  • Zdravotní komplikace

Potřeby:

  • stav nadbytku či nedostatku něčeho

Potřeby:

Biologické (primární):

  • Trávení, dýchání, vylučování, zdravotní stav, pocit žízně či hladu, rozmnožování

  • Člověk by bez biologických potřeb nemohl existovat

Kulturní (sekundární):

  • Návštěva divadla, kina

  • Sportovní vyžití

Sociální (sekundární):

  • Ve společnosti – pocit přátelství, lásky, bezpečí

Průběh uspokojování potřeb:

1. Objevení potřeby (mám hlad)

2. Uspokojení potřeby (najím se)

3. Objevení další potřeby (Například něco sekundárního)

  • Aktivita = uvedení organismu do činnosti

Motivace:

  • pohnutky nebo příčiny určitých reakcí, činností, případně jednání člověka

  • slouží k uspokojování potřeb

  • její součástí jsou pudy (vrozené, naučené, osvojené)

Zájem:

  • ziskový, projevuje se kladným vztahem k něčemu či někomu, může uspokojovat cit

  • vyhraněný zájem je záliba; např: zájem: sport → záliba: fotbal

  • Aspirace=ambice: snaha pro sebeuplatnění (vyniknutí), ctižádost

  • Sebemotivace=dokáží se sám motivovat, například něco raději udělám dnes než zítra

  • Cíl: uvědomělé jednání, aktivita

  • Ideály: sen, ke kterému se snažíme přiblížit

  • Zvyk: zautomatizovaná činnost (dovednost), nutkavý zvyk je návyk

  • Zlozvyk: nežádoucí zautomatizovaná činnost, například: alkohol, kousání nehtů

Témata, do kterých materiál patří