Socializace a soc. útvary
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
14. Socializace a soc. útvary
Nikola Vavříková
Socializace
proces začleňování člověka do společnosti (celoživotní)
Druhy socializace
primární – probíhá zejména v raném dětství a klíčovou roli má rodina
sekundární – přizpůsobení se nové situaci, připravuje jedince na jeho roli ve společnosti
Resocializace
opakovaný proces socializace jedince, u kterého už socializace jednou proběhla
přijetí nových norem, přeučení špatných návyků
Socializace
odehrává se prostřednictvím mezilidských vztahů (lidi, skupiny…)
záměrná = cílené úsilí, výchova, vzdělávaní…
nezáměrná
prostředí socializace:
rodina – nejdůležitější socializační prvek
škola – společenské normy, komunikace
vrstevnické skupiny – neformální
komunita, národ, média…
socializační proces:
probíhá formou sociálního učení
imitace (nápodoba) – nějakého vzoru
Př: gesta, řeč…
observace (pozorování) – vnímání forem jednání u druhých
upevňování (posilování) – odměny a tresty
anticipace (očekávání) – jedinec se chová tak, jak se od něj očekává
fáze:
imitace
identifikace – jedinec se chová, jak by se asi choval vzor
internalizace (zvnitřnění) – úplné přijetí, jako jeho vlastní
Sociální percepce
proces vnímání člověka člověkem, jak si jedinec vytváří dojmy o druhých, jak rozumí jejich emocím a chování
znaky:
subjektivnost
výběrovost – pamatujeme si o druhých takové informace, které jsou pro nás zajímavé nebo potřebné
Chyby v sociálním vnímaní
haló efekt – nechám se unést nápadným rysem (šaty dělají člověka)
první dojem (efekt primarity)
logická chyba – má vlastnost X, musí mít i Y (tlustý – líný)
efekt mírnosti (shovívavosti) – přehlížení vlastností (blízcí lidé)
projekce – „podle sebe soudím tebe“
efekt sociálního postavení – profese (policista), boháč
předsudky a stereotypy – rozumově neopodstatněné
Př. podle skupiny do které patří
Sociální útvary
jedná se o nejobecnější označení všech spol. seskupení
agregát – náhodné seskupení lidí na jednom místě (většinou bez interakce)
Př: na ulici, na poště…
veřejnost – anonymní skupiny se společnými znaky
Př: voliči, diváci TV, laická x odborná v.
sociální hnutí – kolektivní jednání lidí, které spojuje společný zájem prosadit určité hodnoty (změny)
Př. feminismus
organizace – formální skupina lidí směřujících ke společným cílům, ustáleným způsobem spolupráce a dělby práce
Př. škola, pol. strana…
komunita – lokálně zakotvené společenství osob, sdílejících stejné hodnoty a normy, dlouhodobé vazby
subkultura
Dav
velké seskupení lidí na jednom místě, zaujatí stejným cílem, osobou nebo událostí
Př. demonstrace, nehoda…
davové chování – zkoumal G. Le Bon (psychologie davu):
ztráta individuality, racionality (převažují pudy)
ztráta zábran (pocit anonymity)
následování (podlehnutí manipulace)…