Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Socializace a soc. útvary

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

vypracovaná maturitní otázka

14. Socializace a soc. útvary

Nikola Vavříková

  1. Socializace

  • proces začleňování člověka do společnosti (celoživotní)

  • Druhy socializace

  • primární – probíhá zejména v raném dětství a klíčovou roli má rodina

  • sekundární – přizpůsobení se nové situaci, připravuje jedince na jeho roli ve společnosti

  • Resocializace

  • opakovaný proces socializace jedince, u kterého už socializace jednou proběhla

  • přijetí nových norem, přeučení špatných návyků

  • Socializace

  • odehrává se prostřednictvím mezilidských vztahů (lidi, skupiny…)

  • záměrná = cílené úsilí, výchova, vzdělávaní…

  • nezáměrná

  • prostředí socializace:

    • rodina – nejdůležitější socializační prvek

    • škola – společenské normy, komunikace

    • vrstevnické skupiny – neformální

    • komunita, národ, média…

  • socializační proces:

    • probíhá formou sociálního učení

    • imitace (nápodoba) – nějakého vzoru

Př: gesta, řeč…

  • observace (pozorování) – vnímání forem jednání u druhých

  • upevňování (posilování) – odměny a tresty

  • anticipace (očekávání) – jedinec se chová tak, jak se od něj očekává

  • fáze:

    • imitace

    • identifikace – jedinec se chová, jak by se asi choval vzor

    • internalizace (zvnitřnění) – úplné přijetí, jako jeho vlastní

  1. Sociální percepce

  • proces vnímání člověka člověkem, jak si jedinec vytváří dojmy o druhých, jak rozumí jejich emocím a chování

  • znaky:

    • subjektivnost

    • výběrovost – pamatujeme si o druhých takové informace, které jsou pro nás zajímavé nebo potřebné

  • Chyby v sociálním vnímaní

  • haló efekt – nechám se unést nápadným rysem (šaty dělají člověka)

  • první dojem (efekt primarity)

  • logická chyba – má vlastnost X, musí mít i Y (tlustý – líný)

  • efekt mírnosti (shovívavosti) – přehlížení vlastností (blízcí lidé)

  • projekce – „podle sebe soudím tebe“

  • efekt sociálního postavení – profese (policista), boháč

  • předsudky a stereotypy – rozumově neopodstatněné

Př. podle skupiny do které patří

  1. Sociální útvary

  • jedná se o nejobecnější označení všech spol. seskupení

  • agregát – náhodné seskupení lidí na jednom místě (většinou bez interakce)

Př: na ulici, na poště…

  • veřejnost – anonymní skupiny se společnými znaky

Př: voliči, diváci TV, laická x odborná v.

  • sociální hnutí – kolektivní jednání lidí, které spojuje společný zájem prosadit určité hodnoty (změny)

Př. feminismus

  • organizace – formální skupina lidí směřujících ke společným cílům, ustáleným způsobem spolupráce a dělby práce

Př. škola, pol. strana…

  • komunita – lokálně zakotvené společenství osob, sdílejících stejné hodnoty a normy, dlouhodobé vazby

  • subkultura

  • Dav

  • velké seskupení lidí na jednom místě, zaujatí stejným cílem, osobou nebo událostí

Př. demonstrace, nehoda…

  • davové chování – zkoumal G. Le Bon (psychologie davu):

    • ztráta individuality, racionality (převažují pudy)

    • ztráta zábran (pocit anonymity)

    • následování (podlehnutí manipulace)…

Témata, do kterých materiál patří