Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sofisté a Sokrates

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.34 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Sofisté a Sokrates

Charakteristika období:

Vrchol řecké filozofie

  • Polovina 5. stol. př.n.l. – 322 př.n.l. (smrt Aristotela)

  • Položeny základy většiny filozofických oborů

  • Působení největších filozofů období antiky,
    vznik rozsáhlých filozofických systémů

  • Sofistai – původně učitelé moudrosti, působili v době rozvoje athénské demokracie
    POZN. Po řecko-perských válkách v Athénách
    a) vysoká životní úroveň = zájem o vyšší vzdělání
    b) v politice možnost svobodné diskuse a povinnost zastávat veřejné funkce= společenská poptávka po výuce umění vést polemiku

  • Vyučovali zejména rétoriku, ale také logiku, gramatiku, psychologii, tzn. “myslet, mluvit
    a jednat
    ” a tím připravovali žáky na politickou kariéru, příp. na vedení sporů

  • Provedli tzv. antropologický obrat = centrem zájmu filozofie se stává člověk

  • Nevytvořili filozoficky jednotnou školu, jejich názory mají několik společných znaků:
    gnozeologický relativismus – není možné dosáhnout trvale platného poznání = není důležité poznat pravdu, ale dostat za pravdu (přesvědčit druhé, že má pravda je nejlepší, nejvýhodnější)
    etický relativismus – hodnotové systémy (morálka, náboženství) jsou historicky a společensky podmíněné preferování práva silnějšího (pravdu má ten, kdo ji prosadí)

  • Hlavní představitelé:
    Protágorás z Abdéry, Gorgiás z Leontýn

  • Sofismata: logicky záměrně chybný úsudek, jehož cílem bývá prosazení určitého, třeba i nesprávného názoru; důležitá součást eristiky (umění vést slovní spor, dokazování nebo vyvracení tvrzení bez ohledu na jeho pravdivost či nepravdivost) propracované sofisty a později megarskou školou

  • Nejužívanější sofismata:

    ekvivokace – téhož slova používáme v několikerém smyslu
    amfibolie – dvojznačnost založená na nejasné gramatické konstrukci věty
    sofisma případku – náhodnou okolnost aplikuji
    na obecné pravidlo
    skok v důkaze – zamlčení okolnosti, která našemu tvrzení odporuje
    bludný kruh – říkám jinými slovy totéž, co jsem měl dokázat
    nedbání záhady – dokazujeme něco jiného, než jsme měli, příp. vyvracíme to, co nikdo netvrdí
    počáteční lež

  • Sokrates:

  • Syn sochaře a porodní báby, vyučil se sochařem

  • Hluboké filozofické znalosti, vyučuje bezplatně
    v athénských ulicích, žije z darů přátel a žáků, nenapsal žádné filozofické dílo

  • Účastní se politického života obce, zajímá se především
    o lidské mravní jednání a jeho principy – mravní řád považuje za objektivní a platný pro všechny lidi (oproti sofistům)

  • Pro svou kritiku demokracie obviněn z údajné bezbožnosti a kažení mládeže, odsouzen k trestu smrti vypitím poháru jedu (bolehlavu)

  • Sokratovská metoda:
    dialog, heuristická metoda
    – rozhovor o dvou fázích

    1. destruktivní – Sokratův partner pozná svou neznalost určitého mravního pojmu
    2. konstruktivní – je přiveden ke správné definici
    a pochopení pojmu, tzn. bude na základě znalosti jednat (etický intelektualismus)
    - přesně definuje pojmy, provádí bezchybné soudy
    a úsudky, považován za zakladatele indukce

  • “Vím, že nic nevím”
    - odkrývání nevědění vede člověka k pokoře

  • “Poznej sám sebe”
    - poznání vyžaduje úsilí, je namáhavé, člověk musí umět pravdu najít, přijmout a přizpůsobit se jí

  • Daimonion – dle Sokrata vnitřní hlas, svědomí, poučující nás o správném jednání

  • Sokratovské školy:

  • Megarská škola (Eukleidés) – rozvoj logiky

  • Élidská

  • Kynická (Diogenes ze Sinopy)- rozvíjí Sokratovu myšlenku, že nad bohatstvím a slávou stojí ctnost = žijí bez majetku, mimo společnost a neuznávají zákony

  • Kyrénská

Témata, do kterých materiál patří