Sofisté a Sokrates
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sofisté a Sokrates
Charakteristika období:
Vrchol řecké filozofie
Polovina 5. stol. př.n.l. – 322 př.n.l. (smrt Aristotela)
Položeny základy většiny filozofických oborů
Působení největších filozofů období antiky,
vznik rozsáhlých filozofických systémůSofistai – původně učitelé moudrosti, působili v době rozvoje athénské demokracie
POZN. Po řecko-perských válkách v Athénách
a) vysoká životní úroveň = zájem o vyšší vzdělání
b) v politice možnost svobodné diskuse a povinnost zastávat veřejné funkce= společenská poptávka po výuce umění vést polemikuVyučovali zejména rétoriku, ale také logiku, gramatiku, psychologii, tzn. “myslet, mluvit
a jednat” a tím připravovali žáky na politickou kariéru, příp. na vedení sporůProvedli tzv. antropologický obrat = centrem zájmu filozofie se stává člověk
Nevytvořili filozoficky jednotnou školu, jejich názory mají několik společných znaků:
gnozeologický relativismus – není možné dosáhnout trvale platného poznání = není důležité poznat pravdu, ale dostat za pravdu (přesvědčit druhé, že má pravda je nejlepší, nejvýhodnější)
etický relativismus – hodnotové systémy (morálka, náboženství) jsou historicky a společensky podmíněné preferování práva silnějšího (pravdu má ten, kdo ji prosadí)Hlavní představitelé:
Protágorás z Abdéry, Gorgiás z LeontýnSofismata: logicky záměrně chybný úsudek, jehož cílem bývá prosazení určitého, třeba i nesprávného názoru; důležitá součást eristiky (umění vést slovní spor, dokazování nebo vyvracení tvrzení bez ohledu na jeho pravdivost či nepravdivost) propracované sofisty a později megarskou školou
Nejužívanější sofismata:
ekvivokace – téhož slova používáme v několikerém smyslu
amfibolie – dvojznačnost založená na nejasné gramatické konstrukci věty
sofisma případku – náhodnou okolnost aplikuji
na obecné pravidlo
skok v důkaze – zamlčení okolnosti, která našemu tvrzení odporuje
bludný kruh – říkám jinými slovy totéž, co jsem měl dokázat
nedbání záhady – dokazujeme něco jiného, než jsme měli, příp. vyvracíme to, co nikdo netvrdí
počáteční ležSokrates:
Syn sochaře a porodní báby, vyučil se sochařem
Hluboké filozofické znalosti, vyučuje bezplatně
v athénských ulicích, žije z darů přátel a žáků, nenapsal žádné filozofické díloÚčastní se politického života obce, zajímá se především
o lidské mravní jednání a jeho principy – mravní řád považuje za objektivní a platný pro všechny lidi (oproti sofistům)Pro svou kritiku demokracie obviněn z údajné bezbožnosti a kažení mládeže, odsouzen k trestu smrti vypitím poháru jedu (bolehlavu)
Sokratovská metoda:
dialog, heuristická metoda
– rozhovor o dvou fázích
1. destruktivní – Sokratův partner pozná svou neznalost určitého mravního pojmu
2. konstruktivní – je přiveden ke správné definici
a pochopení pojmu, tzn. bude na základě znalosti jednat (etický intelektualismus)
- přesně definuje pojmy, provádí bezchybné soudy
a úsudky, považován za zakladatele indukce“Vím, že nic nevím”
- odkrývání nevědění vede člověka k pokoře“Poznej sám sebe”
- poznání vyžaduje úsilí, je namáhavé, člověk musí umět pravdu najít, přijmout a přizpůsobit se jíDaimonion – dle Sokrata vnitřní hlas, svědomí, poučující nás o správném jednání
Sokratovské školy:
Megarská škola (Eukleidés) – rozvoj logiky
Élidská
Kynická (Diogenes ze Sinopy)- rozvíjí Sokratovu myšlenku, že nad bohatstvím a slávou stojí ctnost = žijí bez majetku, mimo společnost a neuznávají zákony
Kyrénská