Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tržní systém - trh, nabídka, poptávka, konkurence

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

22.Tržní systém-trh, nabídka, poptávka, konkurence

Tržní systém –trh

-Trh=je oblast ekonomiky, ve které se střetává nabídka a poptávka a kde dochází k výměně statků či výrobních faktorů mezi subjekty ekonomiky

-dělení trhu:

a)podle velikosti trhu:

-trh místní-(např.města,okresu)

-trh národní-na úrovni jednoho státního celku

-trh světový(globální)-vzniká propojením všech národních trhů

b)podle množství směňovaného zboží:

-trh dílčí-obchoduje se na něm pouze s jedním druhem zboží

-trh agregární-je trhem veškerých druhů zboží

c)podle předmětu směny

-trh výrobních faktorů (např.práce, půdy)

-trh peněz

-trh výrobků a peněz

-cena-obráží náklady vynaložené na výrobu zboží, je ovlivněna nabídkou a potávkou

Nabídka

=je souhrn všech zamyšlených prodejů, se kterými přichází subjekty na trh při různých cenách

-množství zboží, které nabízejí výrobci

-dělení nabídky:

1)individuální-nabídka jednoho výrobce

2)dílčí-nabídka všech výrobců, ale jen určitého zboží(jednoho druhu výrobku)

3)agregární-nabídka všeho zboží a všech výrobců na trhu

Poptávka

= je souhrn všeho zboží, které jsou zákazníci ochotní koupit za příslušnou cenu

- dělení nabídky:

1)individuální-poptávka jednoho kupujícího

2)dílčí-poptávka po určitém druhu zboží

3)agregární-souhrn veškeré poptávky

Konkurence

= je boj subjektů, které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou ekonomickými prostředky o míru splnění vlastních cílů

-podmínka správného fungování tržního mechanismu

-konkurence napříč trhem-konkurenční boj mezi nabízejícími, kteří se snaží prodat zboží za co nejvyšší cenu, a poptávajícími, kteří usilují o co nejnižší cenu

-konkurence na straně poptávky-vzniká ze vzájemného soupeření poptávajících o co nejlevnější nákup zboží,konkurence sílí v okamžiku nedostatku zboží

-konkurence na straně nabídky

-monopol-diktuje si ceny, výroba ve velkém, dominantní postavení

-globální působení firem-Mc Donald´s, KFC, Coca cola

Témata, do kterých materiál patří