ZSVs_MO_SOCIOLOGIE_II
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
SOCIÁLNÍ VZTAHY, ROLE, POZICE, SOCIÁLNÍ DISTANCE, SOCIÁLNÍ NEROVNOST,
M. WEBER: LEGITIMITA PANSTVÍ, TYPY PANSTVÍ
Společnost (jako i jiné systémy) má svoji charakteristicky uspořádanou síť vnitřních vztahů mezi jedinci a skupinami, případně mezi skupinami navzájem, svoji ustálenou síť pozic a rolí.
Jde o počet a typ prvků i o charakter jejich vzájemných vztahů = o
sociální strukturu.
Jednotlivec vstupuje přes společnost a přes skupiny do kontaktu s ostatními příslušníky svého druhu = sociální interakce.
Prvkem interakce je:
komunikace (nemateriální interakce)
předmětná činnost (materiální interakce).
Výsledkem jsou psychické kvality (emocionální stavy, postoje, hodnoty) či změna prostředí (např. architektura, umění).
Strukturu sociální interakce ovlivňují zejména následující dvě skupiny faktorů:
■ sociální role, pozice, status a prestiž subjektů v interakci;
■ společenské hodnoty a normy.
Součástí každého sociálního vztahu je sociální percepce = proces pozorování, vnímání a poznávání druhých, doprovázený vytvářením interpersonálních (sociálních) hodnotících soudů.
Člověk do procesu sociální percepce promítá svoji představivost, sociální zkušenosti a zkušenosti druhých lidí.
Proces percepce obsahuje tři základní komponenty:
1) Atributivní: přičítá hodnocené osobě určité vnější a vnitřní charakteristiky.
2) Očekávací: na nevědomé úrovni je ovlivňován různými druhy očekávání, jež selektivně působí na vstupní percepční informaci.
3) Afektivní: emocionální reakce na určité charakteristiky druhé osoby, což vede k selekci určitých informací.
Chyb v sociální percepci (vnímání a hodnocení druhých) se dopouští každý z nás. Jejich systematickým studiem se zabývá zejména sociální psychologie.
Také komunikace je nedílnou součástí všech sociálních vztahů.
Sociální komunikací se označuje proces sdělování, směny a distribuce informací mezi dvěma či více lidmi v síti sociálních vztahů a v rámci sociálního chování. Uskutečňována je především prostřednictvím jazyka.
Komunikaci můžeme dělit na:
a) k. interakční (ta probíhá v obou směrech a je vzájemná);
b) k. neinterakční (jednosměrnou či jednostrannou, která je uskutečňována např. hromadnými sdělovacími prostředky).
Nebo na:
1) přímou (ta probíhá v rámci přímého sociálního kontaktu);
2) nepřímou (ta probíhá v rámci zprostředkovaného sociálního kontaktu, např. prostřednictvím masových médií).
Podle počtu účastníků:
Intrapersonální Vnitřní komunikace. Komunikuje v ní jen jednotlivec. Svým způsobem se jedná o určitou samomluvu a soukromý monolog člověka. Představuje klíčový nástroj lidského přemýšlení. Interpersonální Komunikace mezi dvěma jedinci - diadická komunikace, též meziosobní komunikace. Má osobní charakter a zpravidla také dialogovou formu. Dodržuje se v ní jednota místa a času.