Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociologie přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (414.07 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

-2. teorii sociální směny- když něco uděláme, dostaneme za to odměnu

-něco za něco (člověk společnosti něco dává a něco si ze společnosti bere)

-2) Stratifikační (přerozdělení) paradigmata- rozdělení společnosti do vrstev a to podle ekonomických nebo náboženských podmínek

-proč jsou některé vrstvy bohatší a některé chudší? Proč existuje chudoba? Jaká je šance dostat se na špičku společnosti?

-Dahrendorf říká, že je to normální věc, podle toho jakou lidi mají moc a majetek, do té vrstvy se také zařadí

-děti, které se narodí v určité třídě, tak v dalších letech v této třídě setrvávají (narodí se do střední třídy a sami v ní potom setrvávají)

-lidé, kteří se narodí v chudobě, se touží dostat do vyšší společenské třídy

-extrémní forma nerovnosti- a) otroctví(jedinec vlastněný druhým) a otrokářství (na počátku tradiční společnosti, člověk vlastnil člověka)( Tento systém se neosvědčil, protože je málo stabilní, vyvolává odpor a je málo ekonomicky efektivní, postupem času se ukázalo, že existují efektivnější nástroje motivace, než je donucování)

-b) kastovní systém- z portugalštiny- cílem je udržet čistokrevnou skupinu, rasa (nesmí se stýkat s „méně cennými“ / uzavřenější než stavový- nevýhoda, je že je statický, rodí se děti s vadami / Indie- sňatky mezi příbuznými)

-c) stavový systém-stav- určitá moc, bohatství (VB)- volnější než kastovní systém, feudální skupina (konzervativní soc.státy= Anglie)- je o postavení, majetku a tradici (=královská rodina)

-d) třídní systém- existuje od začátku prům.společnosti, nejvíc je znám ze společnosti moderní a charakterizuje třídní nerovnosti (nezaměňovat se stratifikačním systémem)

-třídy nejsou dědičné, nejsou vymezeny nábož.ani zákonem, vznikají pozvolna a náhodně

-existuje zde soc.mobilita = pohyb lidí mezi třídami (když se někdo nar.do dělnické třídy, svou aktivitou se může dostat do bohatší)

-uskutečňuje se na základě ekonom.nerovnosti (jedná se o vlastnictví prostředků a schopnost s nimi disponovat- když někdo vyhraje ve sportce, nemusí být boháč do konce života- rozhází peníze) a vlastnění majetku

-třída je skup.lidí s obdoobnýmiprostř.,které mají vliv na jejich způs.života

-3) Třídní paradigmata= Karel Marx- zavedl pojem třída, třídní teorie (použil to v díle „kapitál)

-lidé se rozdělují na vlastníky půdy a nevlastníky (lidé, kteří na vlastnické půdě pracují)

-Marx kritizuje způs.přerozděl.ekon.statků, je názoru, že by se neměly přerozd.podle toho, jakou má člověk moc, ale podle zásluh-> ti co nejvíce pracují, mají mít víc

-Weber- důraz na postavení ve společnosti

-rozlišuje: status(úcta, prestiž, kterou má jedinec v soc.skup. / profesní status- postavení profese ve společnosti na hodnotovém žebříčku- právníci, finačníci x nižší společenský status mají v dnešní době např.služby) a strana (společné cíle, zájmy= pol.strana)

Témata, do kterých materiál patří