Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sociologie přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (414.07 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

-rozlišení zákld.směrů ve vývoji soc.práce

-v 80.letech se soc.práce vyvíjela v emp.školu, školu soc.systémů a školu sociotechnické organizace (soc.interakce, typy prací)

-Szczepnski- výzkumy hodnotové orientace dětí a mládeže při volbě povolání

-přišel na to, že nejčastěji si děti volí povolání podle kam.vztahů a na 2.místě byly rodinné vazby

-sociologie práce, je odvětví soc.kt.se zabývá prací jako soc.procesem

-vliv prostředí má vliv na průběh a intenzitu práce

-jaký vliv má práce zpětně na člověka

-etnologie- věda, kt. je podobná kulturní antropologií(kulturní vývoj lidské společnosti)

-zkoumá etnikum jako minoritní skupinu ze společenských i geografických úhlů

-etnografie- věda, kt.zkoumá lidské skup.které se nacházejí na urč.území v urč.zemi

-soc.práce je spjata s psychologií, demografií, psych.práce

Ze sociologického úhlu pohledu je sociální jev charakterizován především:

1. více nebo méně pevnou vzájemnou spjatostí, spojením lidí,

2. jejich účastí na jistém procesu nebo společenské činnosti,

3. změnami případně novými výsledky, které vznikají touto činností,

4. nabýváním společenské povahy při individuálních jevech na základě jejich podmíněnosti společenskými skutečnostmi.

Zároveň každý sociální jev je potřebné posuzovat z aspektů:

1. souvislosti s celkem, se sociální totalitou,

2. vnitřní diferenciace a souvislosti parciálních elementů,

3. dynamiky a historické podmíněnosti,

4. specificky dialektického vztahu společenského bytí a vědomí, který se objevuje ve všech předcházejících aspektech.

Tyto čtyři aspekty tvoří základní dimenze,nevyhnutné pro vymezení jakéhokoliv relativně sa-mostatného sociálního jevu

-Giddens- důvody proč, člověk pracuje

Peníze. Pro mnoho lidí představuje mzda či plat za práci hlavní zdroj obživy. Pokud tento příjem ztratí, začnou mít daleko větší obavy z toho, že si neporadí s každodenními problémy.

• Míra aktivity. Práce obvykle poskytuje lidem šanci osvojit si a používat jisté znalosti a schopnosti. I stereotypní práce představuje strukturované prostředí, které usměrňuje a od-čerpává energii jednotlivce. Kdo ztratí zaměstnání, ten často ztrácí i šanci své znalosti a schopnosti nějak uplatnit.

• Změna. Práce umožňuje člověku poznat nové prostředí, které se liší od domácího. Mnohé lidi těší již skutečnost, že dělají něco jiného než doma, i když samotná jejich práce není příliš stimulující.

• Strukturovaný čas. U osob pracujících na plný úvazek se struktura dne obvykle řídí podle rytmu práce. Ten sice může představovat určitou zátěž, ale současně dává celému dni řád, který osobám bez práce často chybí. Pro nezaměstnané bývá velkým problémem nuda. Pře-stávají si všímat jak čas běží a stávají se apatickými.

Témata, do kterých materiál patří