Sociologie přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• Sociální kontakty. V pracovním prostředí si lidé často nacházejí přátele a příležitost podílet se na společných činnostech. Po ztrátě zaměstnání se okruh potenciálních přátel a známých obvykle zmenšuje.
• Osobní identita. Pracovníkovi poskytuje jeho zaměstnání pocit pevné sociální identity, kte-rý je pro něj velmi cenný. Zejména u mužů bývá sebeúcta spojená s tím, jaký je jejich eko-nomický přínos k chodu domácnosti.
-prac.morálka-duš.vztah jednotlivce nebo kolektivu ve vztahu k cíli
-objektivní
-subjektivní- akceptace, ztotožňuje se se subjektivitou
-humanizace práce- odstraňování časově,fyzicky,psychicky vyčerpávajících nadměrně rizikových příp.zdraví škodných prac.činností
-EltonMayo
-vztah intelektualizace a práce- int.vyžaduje intelekt (stroje), řízení pracovníků a pac.rytmu
Práce, povolání a profese
-dělba práce- vyjadřuje a zahrnuje rozdělení oblasti práce, neboli rozdělení prac.činností, které existují v rámci prac.procesu
-proces v důsledku, kt.dochází k osamostatňování různých druhů prac.činností, kt.jsouvykon.různýmiprac.
-rozlišujeme: všeobecná, speciální a individuální
-nezaměstnanost: nezaměstnanost latentní (skrytá), dočasnou, stagnující (prac.kt.pracovali ve společnosti, která zanikla/ musejí se rekvalifikovat), dobrovolná (lidé by mohli prac.ale nechtějí), strukturální (profesní a kvalifikační struktura, kt.neodpovídá trhu práce- profese kt.zanikají třeba kvůli strojům)
-profese- širší výraz pro povolání, označují určité procesní procesy
-technické profese, ekonomické
-povolání- způsobilost pracovníka vykonávat určitou vymezenou oblast prac.činnosti, získává se urč.stupněmvšeobec.nebo odborného vzdělání
-stručný slovník zákl.pojmů opsat
Sociologický výzkum
Projekt sociologického výzkumu
Plánování výzkumu
- řeší se: co je cílem? Jaký sociální jev budu zkoumat? Kde? Jakou zvolím metodu? Koho budu zkoumat?
- materiální část: finance na tisknutí dotazníků, upomínkové předměty, software,
- plánování časové náročnosti (abychom věděli, kdy výzkum ukončíme)
: týden struktura dotazníku
: týden tisk
: týdny distribuce
: až 10 dnů vyhodnocení dotazníku
- předvýzkum – ověřování, zda jsme strukturovali správně dotazník, aby byl správný cíl
Realizace výzkumu
- oslovení vedoucích pracovníků o realizaci výzkumu
- distribuce – důležitá je anonymita dotazovaných
- roztřídění dotazníků na správně a nesprávně vyplněné – min. počet 100 správných tedy minimálně 130 dotazovaných
Vyhodnocení výsledků
- roztřídění podle pohlaví, věku
- záleží na výzkumu a cíli
- roztřídění ručně
- zpracování do grafu – připsání komentáře
Prezentace výsledků výzkumu
- prezentová zpráva
- nejdůležitější výsledky, které vedou k cíli, zapsat do prezentace