Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie zápisky z přednášek

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (13.02 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pokud roste domácí důchod, čisté vývozy se za jinak nezměněných podmínek snižují, což ve svém důsledku snižuje i úroveň agregátních výdajů

Agregátní výdaje: Agregátní výdaje = výdaje domácností, firem, státu a zahraničí:
AE = CA + mpc * Y – mpc * TA – mpc * t * Y + mpc * TR + I + G + EX – IMA – mpm * Y

Což můžeme zjednodušit na:
AE = AA + EX – IMA + mpc * (1 - t)* Y – mpm*Y

Pokud vytkneme Y a mpc, rovnici AE můžeme zapsat
AE = AA + mpc * (1 – t) * Y

Křivka čistého exportu ve čtyř sektorovém modelu:

Model otevřené ekonomiky:

Multiplikátor otevřené ekonomiky- mult.vývozu:
Vliv dovozu – platby plynou do zahraničí a neprojeví se tak v domácí ekonomice=>multiplikační efekt je tak slabší

Zvýší se nám Export, vyvolá posun křivky AE směrem nahoru. Důležité je, že změna exportu vyvolá několikanásobnou (multiplikovanou změnu rovnovážného produktu, která se dá vypočítat skrz multiplikátor otevřené ekonomiky (značí se k), který udává, o kolik se zvýší produkt, jestliže se zvýší export o jednotku

MODEL AS – AD

  • Jednoduchý keynes. model se zabýval pouze změnami reálného produktu, tj. cenová hladina byla fixní

  • AS=agregátní nabídka AD=agregátní poptávka

  • Model AS-AD bude reflektovat změny cenové hladiny

  • Cenová hladina= všeobecná úroveň cen (měří se pomocí cenových indexů); s růstem cenové hladiny musejí ekonomické subjekty vydávat na stejné množství statků a služeb větší množství finančních prostředků

  • Bude se tedy jednat o vztah cenové hladiny (P) a reálného produktu (Y)

  • Bude nás zajímat např. rovnovážný produkt a jakým způsobem lze ovlivnit reálný produkt a jaký efekt to může mít na cenovou hladinu.

Agregátní poptávka (AD)

  • Agregátní poptávka (AD)= ukazuje různá množství reálného produktu, která chtějí ekonomické subjekty (domácnosti, firmy, stát a zahraničí) koupit při různých úrovních cenové hladiny

  • AD se dá také definovat jako celkové zamýšlené výdaje všech subjektů v ekonomice při určité cenové hladině

  • Jaký bude tvar křivky?

Agregátní poptávka (AD) – posuny po křivce AD

  • Efekt bohatství (zvýšení P snižuje reálnou hodnotu peněžních zůstatků – finančních aktiv a omezení jejich výdajů)

  • Efekt úrokové míry (zvýšení P vede ke zvýšení úrokové míry a snížení spotřebních a investičních výdajů) – odložení na později

  • Efekt mezinárodního obchodu (růst cenové hladiny způsobuje preferenci dovozů a snížení poptávaného množství reálného domácího produktu).

Agregátní poptávka AD - Změny polohy křivky AD

C = výdaje (spotřeba) domácností

  • bohatství spotřebitelů

  • očekávání spotřebitelů

  • zadlužení spotřebitelů

  • daně placené spotřebiteli a transferové platby

Příklad 1:

Pokles míry zdanění zvyšuje disponibilní důchod, a tím i spotřební výdaje=>kam se posune křivka AD?

Témata, do kterých materiál patří