Makroekonomie zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pokud roste domácí důchod, čisté vývozy se za jinak nezměněných podmínek snižují, což ve svém důsledku snižuje i úroveň agregátních výdajů
Agregátní výdaje: Agregátní výdaje = výdaje domácností, firem, státu a zahraničí:
AE = CA + mpc * Y – mpc * TA – mpc * t * Y + mpc * TR + I + G + EX – IMA – mpm * Y
Což můžeme zjednodušit na:
AE = AA + EX – IMA + mpc * (1 - t)* Y – mpm*Y
Pokud vytkneme Y a mpc, rovnici AE můžeme zapsat
AE = AA + mpc * (1 – t) * Y
Křivka čistého exportu ve čtyř sektorovém modelu:
Model otevřené ekonomiky:
Multiplikátor otevřené ekonomiky- mult.vývozu:
Vliv dovozu – platby plynou do zahraničí a neprojeví se tak v domácí ekonomice=>multiplikační efekt je tak slabší
Zvýší se nám Export, vyvolá posun křivky AE směrem nahoru. Důležité je, že změna exportu vyvolá několikanásobnou (multiplikovanou změnu rovnovážného produktu, která se dá vypočítat skrz multiplikátor otevřené ekonomiky (značí se k), který udává, o kolik se zvýší produkt, jestliže se zvýší export o jednotku
MODEL AS – AD
Jednoduchý keynes. model se zabýval pouze změnami reálného produktu, tj. cenová hladina byla fixní
AS=agregátní nabídka AD=agregátní poptávka
Model AS-AD bude reflektovat změny cenové hladiny
Cenová hladina= všeobecná úroveň cen (měří se pomocí cenových indexů); s růstem cenové hladiny musejí ekonomické subjekty vydávat na stejné množství statků a služeb větší množství finančních prostředků
Bude se tedy jednat o vztah cenové hladiny (P) a reálného produktu (Y)
Bude nás zajímat např. rovnovážný produkt a jakým způsobem lze ovlivnit reálný produkt a jaký efekt to může mít na cenovou hladinu.
Agregátní poptávka (AD)
Agregátní poptávka (AD)= ukazuje různá množství reálného produktu, která chtějí ekonomické subjekty (domácnosti, firmy, stát a zahraničí) koupit při různých úrovních cenové hladiny
AD se dá také definovat jako celkové zamýšlené výdaje všech subjektů v ekonomice při určité cenové hladině
Jaký bude tvar křivky?
Agregátní poptávka (AD) – posuny po křivce AD
Efekt bohatství (zvýšení P snižuje reálnou hodnotu peněžních zůstatků – finančních aktiv a omezení jejich výdajů)
Efekt úrokové míry (zvýšení P vede ke zvýšení úrokové míry a snížení spotřebních a investičních výdajů) – odložení na později
Efekt mezinárodního obchodu (růst cenové hladiny způsobuje preferenci dovozů a snížení poptávaného množství reálného domácího produktu).
Agregátní poptávka AD - Změny polohy křivky AD
C = výdaje (spotřeba) domácností
bohatství spotřebitelů
očekávání spotřebitelů
zadlužení spotřebitelů
daně placené spotřebiteli a transferové platby
Příklad 1:
Pokles míry zdanění zvyšuje disponibilní důchod, a tím i spotřební výdaje=>kam se posune křivka AD?