Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Nákupní marketing zkouška

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (58.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Dodavatelský řetězec se skládá ze všech účastníků, kteří jsou přímo nebo nepřímo zapojeni do plnění požadavků koncového zákazníka. V rámci organizací jsou plněny základní funkce, jako jsou vývoj nového výrobku, marketing, finance, výroba, distribuce, zákaznický servis. Typický dodavatelský řetězec zahrnuje pět základních stupňů:

  • dodavatelé,

  • výrobci,

  • distributoři,

  • prodejci,

  • zákazníci. (Fiala 2009)

Jak již bylo zmíněno, dodavatelský řetězec je vícestupňovým systémem od horního stupně dodavatelů ke spodnímu stupni koncových zákazníků. Mezi dvěma sousedními stupni jsou dodavatelsko-odběratelské vztahy. Mezi stupni dodavatelského řetězce v obou směrech proudí:

  • materiálové toky (zahrnují toky surovin, meziproduktů a hotových produktů směrem od dodavatelů k zákazníkům a opačně orientované toky vracení, servisu, recyklace a likvidace produktů),

  • finanční toky (zahrnují různé druhy plateb, úvěry, toky plynoucí z vlastnických vztahů atd.,

  • informační toky (propojují systém informacemi o objednávkách, dodávkách, plánech atd.,

  • rozhodovací toky (jsou to posloupnosti rozhodnutí účastníků, které ovlivňují výkonnost řetězce).

  1. Pro hodnocení potencionální způsobilosti dodavatelů se používají různé metody. Významné jsou zejména scoring modely-vysvětlete jejich podstatu a vyjmenujte nejdůležitější kritéria.

Scoring-modely jsou nástroji kvantitativního vyhodnocování dodavatelů podle předem stanovených kritérií. Mohou mít formu bodového hodnocení nebo mohou mít grafickou podobu. Kritéria jsou hlavní a vedlejší.

Mezi hlavní kritéria patří: cena, podmínky dodávky, servis a kvalita.

Vedlejšími kritérii mohou být: image dodavatele, přístup a ochota dodavatele, apod.

  1. Jaké vlastnosti a schopnosti tvoří osobnost nákupního manažera? Uveďte jich alespoň 5.

    • mít rozsáhlé rozhodovací pravomoci,

    • informovat nákupce neprodleně o všech změnách, které by mohly objednávku ovlivnit,

    • předkládat konkurenceschopné cenové návrhy,

    • znát výrobní náklady a produkt,

    • vycházet vstříc potřebám konzultací ohledně použití výrobku,

    • znát nejdůležitější informace o prodejních trzích vlastního podniku,

    • umět poskytnout spolehlivé údaje o výrobku (množství, kvalita),

    • pečovat o včasnou a spolehlivou realizaci obchodu.

Na chování nákupce mají vliv znalosti:

  • jaký podnikatelský cíl dodavatel sleduje,

  • jakou má na trhu pozici,

  • jakou strategii s nabízenými výrobky sleduje,

  • jakou má dodavatel konkurenci,

  • jaká forma rozhodování (racionální či emocionální) u dodavatele dominuje,

  • jakou roli hrají kontaktní osoby dodavatelů.

VLASTNOSTI NÁKUPNÍHO MANAŽERA

Každý účastník nákupního jednání by se měl vyznačovat těmito vlastnostmi: obchodní logikou, širší odbornou kvalifikací v oblasti nákupu (polyvalentností),pravomocí, kreativitou (tvořivostí ducha).

Témata, do kterých materiál patří