Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




státnice - specializace Mezinárodní obchod

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.98 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Internacionalizace

Globalizace = integrace celosvětové ekonomiky; dosaženo volným obchodem, volným pohybem kapitálu, ale také snadnou či dokonce nekontrolovanou migrací

3 stupně globalizace:

  • Internacionalizace = zvýšení významu mezinárodních transakcí v důsledku liberalizace obchodu

  • Multinacionalizace = spojena s přímými zahraničními investicemi (FDI) tzn. spojena s růstem multinacionálních společností

  • Vývoz kapitálu = ,,investice rostou rychleji než obchod“

Ofenzivní důvody internacionalizace = úspory v rozsahu; získání přístupu na zahraniční trhy; prezentace nehmotných aktiv (značek či know-how); přístup k omezeným zdrojům; nákladové úspory; využití investičních pobídek

Defenzivní důvody internacionalizace = hrozba tlaku konkurence; obchodní bariéry; regulace a restrikce; požadavky zákazníků

UPPSALA model

  • Popis postupu firem při vstupu na zahraniční trh

  • Vysvětluje rostoucí intenzitu aktivit firem na zahraničních trzích

  • Vznikl na základě studie internacionalizačního procesu švédských společností: Volvo, Sandvik, Atlas Copco a Facit

  • Postup internacionalizace ze dvou aspektů:

    • Znalost trhu

      • Definována tzv. psychická disperze = její existence vytváří komunikační šum mezi firmou a daným trhem

      • Jazykové rozdíly; kulturní rozdíly; politické a právní systémy

      • Postup od nejkratší duševní záležitosti k nejdelší pro ČR: Slovensko => Německo => USA => Japonsko

    • Market commitment

      • = úsilí o trh

      • Bere ohled na komplikovanost vstupu firmy na zahraniční trh z hlediska kapitálové náročnosti a rizika

      • Postupuje od nejméně rizikových a kapitálově nenáročných forem vstupu na zahraniční trh až po ty nejvíce rizikové a kapitálově nejnáročnější formy

Fáze vzniku nadnárodních korporací = internacionalizace

  1. Export přebytku produkce do zahraničí

  2. Výstavba poboček v zahraničí k zásobování nových trhů

  3. Zahraniční pobočky uspokojují národní trh, než který obsluhovaly primárně => přesun dílčích operací z domovské země (př. montáž, kontrola centrály a top management)

  4. Zahraniční pobočky exportují zboží do původní domovské země = strategické rozhodnutí centrály

  5. Firma se stává globální (internacionální)

Další model internacionalizace (mimo Uppsala model):

Trh = tři velké skupiny => trh spotřebních předmětů (osobní spotřeba), trh průmyslových výrobků a trh veřejného sektoru

Globální aspekty rozhodování firem na mezinárodním trhu:

  • Prodat výrobky s co nejvyšší přidanou hodnotou

  • Realizovat úspory z rozsahu

  • Lokalizovat výrobky co nejblíže spotřebitelům kvůli přepravním nákladům

  • Lokalizovat prvotní výrobu co nejblíže levné pracovní síle

  • Nahrazení výrobních faktorů a práce automatizací a robotizací

  • Efektivní outsoucing = externí zajištění služeb (firma mohla zajistit interně)

Výrobek

  • Ideál na mezinárodním trhu = standardizace výrobku => obvykle nemožné

  • 3 dimenze adaptability výrobku:

    • Základní charakteristika => musí odpovídat platné legislativě; adaptace dle specifických preferencí a zvyklostí spotřebitelů; úprava dle klimatických podmínek apod.

    • Služby související s daným výrobkem = adaptace rozsahu servisu či záruky; poradenských služeb či zajištění přepravy; u zemí s nízkou kupní silou vyšší rozsah finančních služeb (hypotéky, leasing apod.)

    • Symbolické hodnoty výrobku = nejvíce kulturně podmíněná; image značky, země původu, firemní image apod.; spojeno s vnímáním hodnot; nutnost připravit se na možnou preferenci místních značek před tou naší (tradice)

Témata, do kterých materiál patří