státnice - specializace Mezinárodní obchod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Internacionalizace
Globalizace = integrace celosvětové ekonomiky; dosaženo volným obchodem, volným pohybem kapitálu, ale také snadnou či dokonce nekontrolovanou migrací
3 stupně globalizace:
Internacionalizace = zvýšení významu mezinárodních transakcí v důsledku liberalizace obchodu
Multinacionalizace = spojena s přímými zahraničními investicemi (FDI) tzn. spojena s růstem multinacionálních společností
Vývoz kapitálu = ,,investice rostou rychleji než obchod“
Ofenzivní důvody internacionalizace = úspory v rozsahu; získání přístupu na zahraniční trhy; prezentace nehmotných aktiv (značek či know-how); přístup k omezeným zdrojům; nákladové úspory; využití investičních pobídek
Defenzivní důvody internacionalizace = hrozba tlaku konkurence; obchodní bariéry; regulace a restrikce; požadavky zákazníků
UPPSALA model
Popis postupu firem při vstupu na zahraniční trh
Vysvětluje rostoucí intenzitu aktivit firem na zahraničních trzích
Vznikl na základě studie internacionalizačního procesu švédských společností: Volvo, Sandvik, Atlas Copco a Facit
Postup internacionalizace ze dvou aspektů:
Znalost trhu
Definována tzv. psychická disperze = její existence vytváří komunikační šum mezi firmou a daným trhem
Jazykové rozdíly; kulturní rozdíly; politické a právní systémy
Postup od nejkratší duševní záležitosti k nejdelší pro ČR: Slovensko => Německo => USA => Japonsko
Market commitment
= úsilí o trh
Bere ohled na komplikovanost vstupu firmy na zahraniční trh z hlediska kapitálové náročnosti a rizika
Postupuje od nejméně rizikových a kapitálově nenáročných forem vstupu na zahraniční trh až po ty nejvíce rizikové a kapitálově nejnáročnější formy
Fáze vzniku nadnárodních korporací = internacionalizace
Export přebytku produkce do zahraničí
Výstavba poboček v zahraničí k zásobování nových trhů
Zahraniční pobočky uspokojují národní trh, než který obsluhovaly primárně => přesun dílčích operací z domovské země (př. montáž, kontrola centrály a top management)
Zahraniční pobočky exportují zboží do původní domovské země = strategické rozhodnutí centrály
Firma se stává globální (internacionální)
Další model internacionalizace (mimo Uppsala model):
Trh = tři velké skupiny => trh spotřebních předmětů (osobní spotřeba), trh průmyslových výrobků a trh veřejného sektoru
Globální aspekty rozhodování firem na mezinárodním trhu:
Prodat výrobky s co nejvyšší přidanou hodnotou
Realizovat úspory z rozsahu
Lokalizovat výrobky co nejblíže spotřebitelům kvůli přepravním nákladům
Lokalizovat prvotní výrobu co nejblíže levné pracovní síle
Nahrazení výrobních faktorů a práce automatizací a robotizací
Efektivní outsoucing = externí zajištění služeb (firma mohla zajistit interně)
Výrobek
Ideál na mezinárodním trhu = standardizace výrobku => obvykle nemožné
3 dimenze adaptability výrobku:
Základní charakteristika => musí odpovídat platné legislativě; adaptace dle specifických preferencí a zvyklostí spotřebitelů; úprava dle klimatických podmínek apod.
Služby související s daným výrobkem = adaptace rozsahu servisu či záruky; poradenských služeb či zajištění přepravy; u zemí s nízkou kupní silou vyšší rozsah finančních služeb (hypotéky, leasing apod.)
Symbolické hodnoty výrobku = nejvíce kulturně podmíněná; image značky, země původu, firemní image apod.; spojeno s vnímáním hodnot; nutnost připravit se na možnou preferenci místních značek před tou naší (tradice)