státnice - specializace Mezinárodní obchod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Konjunkturní výzkum = pro odhalení tendencí, které jsou určující pro vývoj situace na trhu; cílem je stanovení prognózy krátkodobé a dlouhodobé; zpracovává se konjunktura určitého teritoria či určitého druhu zboží
Sledovaní ukazatele: oblast výroby – vývoj výroby, zaměstnanosti, mezd a inflace; investiční činnost – průmyslová výstavba a zahraničí investice; oblast oběhu – vývoj maloobchodního obratu; vývoj zahraničního obchodu – obrat zahraničního obchodu a obchodní bilance
Konjunkturní faktory: dlouhodobé (zavádění nových technologií či používání nových surovin, vládní reformy); cyklické (konjunktura, recese, deprese, expanze); sezónní (klimatické vlivy, móda, tradiční události); nahodilé (stávky, lokální války, přírodní katastrofy)
Konjunktura = příznivý stav; u hospodářského cyklu také ,,zotavení“ po dosažení úrovně před depresí dále
VSTUP NA TRH
Vliv na tuto skutečnost má:
Investiční náročnost vstupu
Zdroje podniku
Potenciál cílového trhu
Možnost kontroly mezinárodních podnikatelských aktivit
Rizikovost podnikání na cílovém zahraničním trhu
Konkurenceschopnost daného podniku v mezinárodním prostředí
Formy vstupu na trh:
Klasické vývozní a dovozní operace (mezinárodní obchodní metody) = realizace na základě smluvních vztahů výrobce (vývozce) s obchodními partnery (prostředník, zprostředkovatel, obchodní zástupci, …)
Přímá obchodní metoda = jedna kupní smlouva = krátká cesta
Machková => ,,přímý vývoz“
Nepřímá obchodní metoda = vyšší počet kupních smluv = delší
prostředník = vlastním jménem na vlastní účet a riziko (velkoobchod, maloobchod, tradingové firmy, …)
Kupní smlouva s prostředníkem
Smlouva o výhradním prodeji = dodavatel závazek, že zboží určené ve smlouvě nebude v určité oblasti dodávat jiné osobě než odběrateli (= výhradnímu distributoru)
zprostředkovatel = cizím jménem, na cizí účet a riziko => odměna = provize
Smlouva o zprostředkování = jednorázová smlouva
Smlouva o zastoupení = dlouhodobá činnost, budování obch. sítě na daném trhu
komisionář = vlastním jménem na účet komitenta => odměna = úplata
komitent kontroluje cenu, komisionář pak prodává za ceny stanovené právě komitentem; komitent využívá kontakty a distribučních cest komisionáře
Piggyback = spolupráce více firem ze stejného oboru podnikání; pro malou firmu příležitost využít zahraniční distribuční cesty velkých firem
Exportní aliance (sdružení malých vývozců) = z finančních a profesionálních důvodů, doplnění sortimentu … velice záleží na právním řádu dané země
Speciální formy vstupu nenáročné na investice = určité povolení / svolení k výkonu určité činnosti … uděluje majitel práva využití nehmotného statku => používá se k překonání obchodních bariér
Licence k využití patentů nebo průmyslových vzorů
Licence k využívání ochranných značení (ochranné známky, obchodní jméno firmy,..)
Licence k využívání know-how