Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




státnice - specializace Mezinárodní obchod

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.98 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Konjunkturní výzkum = pro odhalení tendencí, které jsou určující pro vývoj situace na trhu; cílem je stanovení prognózy krátkodobé a dlouhodobé; zpracovává se konjunktura určitého teritoria či určitého druhu zboží

    • Sledovaní ukazatele: oblast výroby – vývoj výroby, zaměstnanosti, mezd a inflace; investiční činnost – průmyslová výstavba a zahraničí investice; oblast oběhu – vývoj maloobchodního obratu; vývoj zahraničního obchodu – obrat zahraničního obchodu a obchodní bilance

    • Konjunkturní faktory: dlouhodobé (zavádění nových technologií či používání nových surovin, vládní reformy); cyklické (konjunktura, recese, deprese, expanze); sezónní (klimatické vlivy, móda, tradiční události); nahodilé (stávky, lokální války, přírodní katastrofy)

    • Konjunktura = příznivý stav; u hospodářského cyklu také ,,zotavení“ po dosažení úrovně před depresí dále

  • VSTUP NA TRH

    • Vliv na tuto skutečnost má:

      • Investiční náročnost vstupu

      • Zdroje podniku

      • Potenciál cílového trhu

      • Možnost kontroly mezinárodních podnikatelských aktivit

      • Rizikovost podnikání na cílovém zahraničním trhu

      • Konkurenceschopnost daného podniku v mezinárodním prostředí

    • Formy vstupu na trh:

      • Klasické vývozní a dovozní operace (mezinárodní obchodní metody) = realizace na základě smluvních vztahů výrobce (vývozce) s obchodními partnery (prostředník, zprostředkovatel, obchodní zástupci, …)

        • Přímá obchodní metoda = jedna kupní smlouva = krátká cesta

          • Machková => ,,přímý vývoz“

        • Nepřímá obchodní metoda = vyšší počet kupních smluv = delší

    prostředník = vlastním jménem na vlastní účet a riziko (velkoobchod, maloobchod, tradingové firmy, …)

    • Kupní smlouva s prostředníkem

    • Smlouva o výhradním prodeji = dodavatel závazek, že zboží určené ve smlouvě nebude v určité oblasti dodávat jiné osobě než odběrateli (= výhradnímu distributoru)

    zprostředkovatel = cizím jménem, na cizí účet a riziko => odměna = provize

    • Smlouva o zprostředkování = jednorázová smlouva

    • Smlouva o zastoupení = dlouhodobá činnost, budování obch. sítě na daném trhu

    komisionář = vlastním jménem na účet komitenta => odměna = úplata

    • komitent kontroluje cenu, komisionář pak prodává za ceny stanovené právě komitentem; komitent využívá kontakty a distribučních cest komisionáře

    Piggyback = spolupráce více firem ze stejného oboru podnikání; pro malou firmu příležitost využít zahraniční distribuční cesty velkých firem

    Exportní aliance (sdružení malých vývozců) = z finančních a profesionálních důvodů, doplnění sortimentu … velice záleží na právním řádu dané země

    • Speciální formy vstupu nenáročné na investice = určité povolení / svolení k výkonu určité činnosti … uděluje majitel práva využití nehmotného statku => používá se k překonání obchodních bariér

      • Licence k využití patentů nebo průmyslových vzorů

      • Licence k využívání ochranných značení (ochranné známky, obchodní jméno firmy,..)

      • Licence k využívání know-how

    Témata, do kterých materiál patří