státnice - specializace Mezinárodní obchod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Proč vstoupit na cizí trh?
Rozšíření svého trhu, zvýšení prodejnosti svých výrobků
Udržení nebo rozšíření rozsahu své výroby
Zvýšení ziskovosti svých výrobků, efektivnosti své výroby
Uplatnění kvality, odlišnosti, výjimečnosti svých výrobků
Potřeba získání finančních prostředků v cizí měně
Začít průzkumem:
Pochopit svůj produkt / službu a jeho potenciál
Připravit se na každý detail
Postupovat rychle ale obezřetně
Formy zahraničních investic
FDI = přímé zahraniční investice => možnost pozitivního vlivu na ekonomiku; negativní dopad v 60. + 70. letech (Dutch disease) objev ložisek zemního plynu => prudký příliv investic => růst peněžní nabídky => tlak na posílení domácí měny => zdražení importů => ztráta konkurenceschopnosti => růst nezaměstnanosti
FORMY FDI:
Přímá expanze nadnárodních korporací do poboček nebo nákupem akcií
Greenfield + Brownfield
Akvizice / fúze
PŘÍMÉ INVESTICE = základní kapitál + reinvestovaný zisk (podíl investora na hospodářském výsledku nerozděleném jako dividendy) + ostatní kapitál (poskytnuté úvěry, dluhové CP )
V ČR zákon o investičních pobídkách 2000; 2002 program pro podporu technologických center => urychlení přílivu FDI do země
2015 vznik institutu zvýhodněných průmyslových zón
2019 poslední novela zákona o investičních pobídkách
Druhy pobídek v ČR: zpracovatelský průmysl, technologická centra, výroba speciálních zdravotnických potřeb
Další formy zahraničních investic: portfoliové investice a fnanční deriváty – futures, opce a swapy
Operace v Mezinárodním Obchodě
= užší pojetí = > operace realizované v rámci MO určité společnosti
= širší pojetí => finální fáze činností vyplývající z mezinárodních ekonomických vztahů, které svými důsledky vedou ke vzniku různých obchodních smluv ve vztahu k zahraničním subjektům
Vstup na zahraniční trh
Přípravná fáze obchodu
Průzkum (výzkum) trhu
Průzkum od stolu = sekundární informace
Denní tisk, časopisy, zpravodaje o MO, odborné publikace, publikace obchodních komor, zprávy a studie OECD nebo OSN nebo Světové banky, zákony a vyhlášky a statistické ročenky, internet
Průzkum v terénu = primární informace
Většinou dodavatelsky
Studie státních agentur (CzechTrade), studie informačních kanceláří (Dun & Bradstreet) nebo rating agentur (Moody’s)
Průzkum ve vlastní režii = vlastní studie marketing. oddělení firem
Analýza výsledků průzkumu
co jsme zjistili => seřadit do určité struktury
identifikovat vnitřní souvislosti
jaký byl měl být náš výrobek pro daný trh a jaký je ve skutečnosti
modifikace výrobku (lokalizace, adaptace vs. standardizace)
rozhodnutí o vstupu na daný trh a jeho formě
Akvizice = nový trh, nový zákazník, nová zakázka
Akviziční činnost = cílem je získání nového trhu nebo rozšíření trhu stávajícího + získání nových zákazníků (kontraktů = kupní smlouvy)