Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




státnice - specializace Mezinárodní obchod

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.98 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Proč vstoupit na cizí trh?

  • Rozšíření svého trhu, zvýšení prodejnosti svých výrobků

  • Udržení nebo rozšíření rozsahu své výroby

  • Zvýšení ziskovosti svých výrobků, efektivnosti své výroby

  • Uplatnění kvality, odlišnosti, výjimečnosti svých výrobků

  • Potřeba získání finančních prostředků v cizí měně

Začít průzkumem:

  • Pochopit svůj produkt / službu a jeho potenciál

  • Připravit se na každý detail

  • Postupovat rychle ale obezřetně

Formy zahraničních investic
  • FDI = přímé zahraniční investice => možnost pozitivního vlivu na ekonomiku; negativní dopad v 60. + 70. letech (Dutch disease) objev ložisek zemního plynu => prudký příliv investic => růst peněžní nabídky => tlak na posílení domácí měny => zdražení importů => ztráta konkurenceschopnosti => růst nezaměstnanosti

FORMY FDI:

  • Přímá expanze nadnárodních korporací do poboček nebo nákupem akcií

  • Greenfield + Brownfield

  • Akvizice / fúze

PŘÍMÉ INVESTICE = základní kapitál + reinvestovaný zisk (podíl investora na hospodářském výsledku nerozděleném jako dividendy) + ostatní kapitál (poskytnuté úvěry, dluhové CP )

  • V ČR zákon o investičních pobídkách 2000; 2002 program pro podporu technologických center => urychlení přílivu FDI do země

  • 2015 vznik institutu zvýhodněných průmyslových zón

  • 2019 poslední novela zákona o investičních pobídkách

  • Druhy pobídek v ČR: zpracovatelský průmysl, technologická centra, výroba speciálních zdravotnických potřeb

Další formy zahraničních investic: portfoliové investice a fnanční deriváty – futures, opce a swapy

Operace v Mezinárodním Obchodě

= užší pojetí = > operace realizované v rámci MO určité společnosti

= širší pojetí => finální fáze činností vyplývající z mezinárodních ekonomických vztahů, které svými důsledky vedou ke vzniku různých obchodních smluv ve vztahu k zahraničním subjektům

Vstup na zahraniční trh
  • Přípravná fáze obchodu

    • Průzkum (výzkum) trhu

      • Průzkum od stolu = sekundární informace

        • Denní tisk, časopisy, zpravodaje o MO, odborné publikace, publikace obchodních komor, zprávy a studie OECD nebo OSN nebo Světové banky, zákony a vyhlášky a statistické ročenky, internet

      • Průzkum v terénu = primární informace

        • Většinou dodavatelsky

        • Studie státních agentur (CzechTrade), studie informačních kanceláří (Dun & Bradstreet) nebo rating agentur (Moody’s)

      • Průzkum ve vlastní režii = vlastní studie marketing. oddělení firem

    • Analýza výsledků průzkumu

      • co jsme zjistili => seřadit do určité struktury

      • identifikovat vnitřní souvislosti

      • jaký byl měl být náš výrobek pro daný trh a jaký je ve skutečnosti

      • modifikace výrobku (lokalizace, adaptace vs. standardizace)

      • rozhodnutí o vstupu na daný trh a jeho formě

    • Akvizice = nový trh, nový zákazník, nová zakázka

      • Akviziční činnost = cílem je získání nového trhu nebo rozšíření trhu stávajícího + získání nových zákazníků (kontraktů = kupní smlouvy)

Témata, do kterých materiál patří