3. Identifikace tržních segmentů (segmentace, rozhodovací proces)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. Identifikace tržních segmentů (segmentace, rozhodovací proces)
marketingový model STP – segmentace, targeting, positioning
Segmentace trhu
= proces rozdělování trhů na menší homogenní skupiny zákazníků
výhody:
zjištění a pochopení potřeb zákazníků
vede k vývoji nových výrobků
efektivní využití finančních zdrojů firmy
získání konkurenční výhody
Klíčové požadavky pro úspěšnou segmentaci:
velikost segmentu
měřitelnost
rozdílnost a homogennost
dostupnost
Faktory ovlivňující segmentaci trhu:
demografické – věk, pohlaví, příjmy
geografické – kraj, země
kulturní – zvyky, tradice
ekonomické - kupní síla
Protože jeden z požadavků pro úspěšnou segmentaci je rozdílnost segmentů, je potřeba upravovat marketingový mix (4P) pro každý segment
- produkt -> odlišné požadavky na vlastnost produktu, kvalitu
- cena -> odlišná ochota zaplatit
- distribuce -> vybrat distribuční kanály, které dosáhnou cílového segmentu
- komunikace -> nástroje propagace, které osloví cílový segment
Tržní zacílení = targeting
-
firma vybírá jeden nebo více segmentů, na které se zaměří
-
vyhodnocuje se:
počet zákazníků
kupní síla
konkurence v segmentu
finanční zdroje podniku
trendy ve vývoji segmentu
strategie, kterými může oslovit daný segment
nediferencovaný marketing – jeden produkt se prodává celému trhu stejným způsobem
diferencovaný marketing – zaměření na všechny významné segmenty, každý segment – vlastní marketingový mix
koncentrovaný marketing – zaměření na 1 segment
individualizovaný marketing – produkt se upravuje individuálním potřebám každého zákazníka (“zboží na zakázku“)
Tržní umístění = positioning
= tvorba unikátní pozice podniku a produktu v mysli zákazníka
-
definuje produkt, značky, celou firmu
-
cíl – odlišit se od konkurence, vytvořit image značky
Subjekty trhu
domácnosti, firmy, stát
Dělení trhu může být provedeno podle různých kritérií:
Dílčí trh - zaměřuje se na jeden druh výrobku
Agregátní trh - zahrnuje širší skupinu druhů zbožíMístní (regionální) trh
Národní trh - vzniká s prohlubováním dělby práce
Mezinárodní trhTrh výrobků a služeb
Trh práce, půdy
Trh penězPrůmyslový trh - zboží určené k další výrobě
Vládní trh - stavba dálnic, vzdělávání, zdravotnictví
Instituční trh - církev, charitativní organizace
Překupní trh - bez změny charakteru zboží
Spotřební trh - zboží určené ke spotřebě
Rozhodovací proces zákazníka
Zjištění potřeby
- identifikace problému
- fáze ovlivněna vnitřními faktory (preference) a vnějšími faktory (reklama)
Sběr/hledání informací
- internet, osobní zkušenost, reklama, recenze
Vyhodnocení možností
- porovnávání možností
- zohledňují se faktory – cena, kvalita, značka, design
Nákupní rozhodnutí
- výběr z vyhodnocených možností