Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Vstup podniků na zahraniční trhy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.58 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1. Vstup podniků na zahraniční trhy

Přípravná fáze: Než podniky vstoupí na zahraniční trhy, je nezbytné provést důkladné průzkumy trhu, aby se identifikovali vhodné trhy.

3 části:

  1. průzkum trhu

  2. analýza výsledků trhu

  3. akvizice

Druhy průzkumů – teritoriální průzkum (legislativa, geografické informace)
spotřebitelský průzkum
průzkum obchodního partnera (goodwil, předmět činnosti, obrat)
průzkum konkurence (jestli se vyskytuje, existence substitutů)
cenový průzkum

Akviziční činnost: Cílem akvizice je získat nový trh nebo rozšířit stávající trh, nové zákazníky a obchodní kontrakty.
Akvizice může být:

  • Nepřímá akvizice: vhodná pro počáteční fázi vstupu na trh, méně finančně náročná.

    • informační letáky, prospekty, katalogy, inzerce, direct mailing, webové stránky, sociální sítě a účast na výstavách a veletrzích.

  • Přímá akvizice: Používá se v pokročilé fázi vstupu na trh, je finančně náročnější a

    • osobní působení na partnera, jednání s obchodními partnery, návštěvy u potenciálních zákazníků, předvádění výrobků a organizaci eventů.

Formy vstupu na zahraniční trh: Podniky mohou vstoupit na zahraniční trhy prostřednictvím různých metod:

  • Klasické vývozní a dovozní operace

  • Speciální formy vstupu nenáročné na kapitálové investice

  • Kapitálové vstupy podniků na zahraniční trhy

Faktory ovlivňující výběr formy vstupu:

  • Finanční náročnost vstupu

  • Zdroje podniku

  • Rizikovost podnikání

  • Konkurenceschopnost firmy v mezinárodním prostředí

  • Možnost kontroly mezinárodních podnikatelských aktivit

Klasické vývozní a dovozní operace

  • druhy:

  1. přímá obchodní metoda – jedna kupní smlouva

  2. nepřímá obchodní metoda – více uzavřených kupních smluv

  3. přímá obchodní metoda se zprostředkovatelem – má pouze smlouvu s vámi

  4. nepřímá obchodní metoda se zprostředkovatelem

Prostřednické vztahy:

  • Prostředník obchoduje vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní riziko

  • odměnou je cenová marže - rozdíl mezi cenou, za kterou nakupuje a za kterou prodává

  • Výhody pro vývozce – nižší náklady na vývoz, nižší komerční riziko, rychlý vstup na trh

  • Nevýhody pro vývozce – ztráta kontaktu se zákazníkem, možnost nekvalitního přístupu prostředníka

  • Druhy prostředníků:

    • Exportér, importér, velkoobchod, maloobchod, řetězce (dealer, distributor, internet, firmy..)

  • smlouvy:

    • kupní smlouva s prostředníkem

    • smlouva o výhradním prodeji – z části nebo úplně nahrazuje kupní smlouvu

      • + rychlý vstup na daný trh, možnost vstupu na neznámý a vzdálený trh

      • - drží kontrolu nad posledním krokem, zavazujeme se nedodávat určité zboží v určité oblasti jiné osobě

Zprostředkovatelé:

  • Jednají cizím jménem, na cizí účet a na cizí riziko

  • odměnou je provize z uzavřených obchodů

  • smlouvy:

    • smlouva o zprostředkování – jednorázová smlouva

    • smlouva o zastoupení - dlouhodobá činnost směřující k uzavírání jménem, na účet a za ceny zastoupeného

Témata, do kterých materiál patří