1. Vstup podniků na zahraniční trhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. Vstup podniků na zahraniční trhy
Přípravná fáze: Než podniky vstoupí na zahraniční trhy, je nezbytné provést důkladné průzkumy trhu, aby se identifikovali vhodné trhy.
3 části:
průzkum trhu
analýza výsledků trhu
akvizice
Druhy průzkumů – teritoriální průzkum (legislativa, geografické informace)
spotřebitelský průzkum
průzkum obchodního partnera (goodwil, předmět činnosti, obrat)
průzkum konkurence (jestli se vyskytuje, existence substitutů)
cenový průzkum
Akviziční činnost: Cílem akvizice je získat nový trh nebo rozšířit stávající trh, nové zákazníky a obchodní kontrakty.
Akvizice může být:
Nepřímá akvizice: vhodná pro počáteční fázi vstupu na trh, méně finančně náročná.
informační letáky, prospekty, katalogy, inzerce, direct mailing, webové stránky, sociální sítě a účast na výstavách a veletrzích.
Přímá akvizice: Používá se v pokročilé fázi vstupu na trh, je finančně náročnější a
osobní působení na partnera, jednání s obchodními partnery, návštěvy u potenciálních zákazníků, předvádění výrobků a organizaci eventů.
Formy vstupu na zahraniční trh: Podniky mohou vstoupit na zahraniční trhy prostřednictvím různých metod:
Klasické vývozní a dovozní operace
Speciální formy vstupu nenáročné na kapitálové investice
Kapitálové vstupy podniků na zahraniční trhy
Faktory ovlivňující výběr formy vstupu:
Finanční náročnost vstupu
Zdroje podniku
Rizikovost podnikání
Konkurenceschopnost firmy v mezinárodním prostředí
Možnost kontroly mezinárodních podnikatelských aktivit
Klasické vývozní a dovozní operace
druhy:
přímá obchodní metoda – jedna kupní smlouva
nepřímá obchodní metoda – více uzavřených kupních smluv
přímá obchodní metoda se zprostředkovatelem – má pouze smlouvu s vámi
nepřímá obchodní metoda se zprostředkovatelem
Prostřednické vztahy:
Prostředník obchoduje vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní riziko
odměnou je cenová marže - rozdíl mezi cenou, za kterou nakupuje a za kterou prodává
Výhody pro vývozce – nižší náklady na vývoz, nižší komerční riziko, rychlý vstup na trh
Nevýhody pro vývozce – ztráta kontaktu se zákazníkem, možnost nekvalitního přístupu prostředníka
Druhy prostředníků:
Exportér, importér, velkoobchod, maloobchod, řetězce (dealer, distributor, internet, firmy..)
smlouvy:
kupní smlouva s prostředníkem
smlouva o výhradním prodeji – z části nebo úplně nahrazuje kupní smlouvu
+ rychlý vstup na daný trh, možnost vstupu na neznámý a vzdálený trh
- drží kontrolu nad posledním krokem, zavazujeme se nedodávat určité zboží v určité oblasti jiné osobě
Zprostředkovatelé:
Jednají cizím jménem, na cizí účet a na cizí riziko
odměnou je provize z uzavřených obchodů
smlouvy:
smlouva o zprostředkování – jednorázová smlouva
smlouva o zastoupení - dlouhodobá činnost směřující k uzavírání jménem, na účet a za ceny zastoupeného