1. Základní manažerské funkce a procesy (plánování, rozhodování, kontrola)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Identifikace problému
Analýza problému
Stanovení kritérií hodnocení
Tvorba variant řešení
Výběr varianty a její realizace
Kontrola
Úrovně managementu a rozhodovací problémy
Top Management
-
nestrukturované problémy
-
málo četné a složité problémy
-
jsou spojeny s riziky a nejistotami
Střední Management
-
kombinace strukturovaných a nestrukturovaných problémů
Management první linie
-
řeší strukturované, často se opakující problémy
Metody rozhodování:
Rozhodovací stromy – rozhodování mezi několika variantami
Brainstorming – kolektivní generování co nejvíce nápadů na dané téma
Brainwriting – nápady jsou psány na papír individuálně, následně předán dál
Myšlenkové mapy – brainstorming graficky znázorněn
Paretova analýza - vychází z Paretova pravidla nerovnováhy 80/20 (80% následků je tvořeno 20% příčin)
Diagram příčin a následků = diagram rybí kosti, zobrazuje příčiny a následky
Bariéry rozhodování
subjektivní bariéry – omezená schopnost manažera řešit složité problémy
objektivní bariéry – nepřesnost pravomocí, nedostatečná kvalita informační základny
Vedení
= ovlivňování lidí tak, aby jejich činnost přispívala k dosažení cílů podniku
Kontrola
= zabývá se ověřováním / měřením vykonané práce
úzce spojena s plánováním
účel – monitorovat, hodnotit a ovlivňovat organizační chování
podstata - kritické zhodnocení reality s ohledem na řídící záměry
jaká by kontrola měla být:
efektivní
žádné zbytečné opakování
eticky přijatelná – neovlivňovala negativně motivaci zaměstnanců
Kontrolní proces
dohled – zajišťuje správné vykonávání aktivity
srovnávání – srovnává očekávané a skutečné výsledky
nápravu odchylek
okamžitá – přesčasová práce
zásadní – prevence budoucích odchylek
ovlivňování budoucích rozhodnutí
Kontrolní systém organizace
= soubor vzájemně propojených kontrolních činností, které slouží k monitorování a hodnocení chování v organizaci a podporují dosahování organizačních cílů
Subjekty kontroly
interní kontroloři - kontrola jako náplň práce
vedoucí pracovníci - kontrolují vlastní činnosti
externí kontroloři – provádí kontrolu zvenčí na základě zákonných požadavků
auditoři
Metody kontroly
běžná vnitřní kontrola
audit
interní – vyškolení zaměstnanci podniku
externí – kvalifikovaní externí pracovníci -> certifikát
controlling
automatická kontrola – pomocí technologií