Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




theory of learning and learner variables

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (881.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

help.

(https://www.eui.eu/Documents/ServicesAdmin/LanguageCentre/CEF.pdf)

Learning styles X Learning strategies:

• Learning style: is an individual‘s unique 

approach to learning based on his strength 
and weaknesses, and preferences.

• Learning strategies: “ specific actions, 

behaviours and steps or techniques, that are 
used by students to enhance their own 
learning“  (Oxford, 2001: 359)

Learning styles

Sensory

Personality

Aptitude

Sensory learning

Based on neurolinguistic programming
• Visual   - seeing
• Auditory  - hearing
• Kinesthetic - feeling
• Olfactory – smelling
• Gustatory – tasting

• VAK(OG) 

Aptitude

• Language aptitude is talent for learning 

languages

• “ The natural ability to learn a language, not 

including the intelligence, motivation etc.“

• Combination of various abilities• Ability to imitate sounds not heard before
• Ability to identify sound patterns in a new language
• Grammatical sensitivity
• Ability to memorize words

Aptitude

Howard Gardner (1983) – the MI theory (´multiple intelligences´) –

each predominating in different individuals:
linguistic
logical-mathematical
spatial
bodily-kinesthetic
musical
interpersonal
intrapersonal 
Later on naturalistic,
emotional, 
existential

Personality – Myers-Briggs indicator

How you relate to the

world

Extrovert x introvert

How you take in 

information

Sensing or iNtuiting

How you make decisions

Thinking or feeling

How you manage your life

Judging or perceiving

MBTI

Why is it important to know learning 

styles

• General benefits
• Learning 
• Teaching

Learning stragegies

Learning 

strategies

Direct 

strategies

Memory 

strategies

Cognitive 

strategies

Compensation 

strategies

Indirect 

strategies

Metacognitive 

strategies

Affective 

strategies

Social 

strategies

Oxford, 1990:16

Memory strategies-CREA

Memory 

strategies

Creating 

mental 

linkages

Reviewing 

well

Employing 

action

Applying 

images and 

sounds

Oxford, 1990:17

Cognitive strategies-PRAC

Cognitive 

strategies

Practicing

Receiving and 

sending mesages

Analysing and 

reasoning

Creating 

structure for 

input and output

Oxford, 1990:17,45

Compensation strategies-GO

Témata, do kterých materiál patří