6. Romantická hudba a národní školy (poznámky)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
N. A. Rimskij – Korsakov
• nejvyspělejší člen Novoruské školy
• profesor skladby a instrumentace
• Opery: Sněguročka, Mozart a Salieri
• Symfonická tvorba: symfonická programní svita Scheherezáda
Syntéza národních prvků se světovou hudbou
P. I. Čajkovskij
• nej. tvorba symfonická a operní
• symfonie (6): 6. h moll zv. Patetická
• opery: Evžen Oněgin, Mazzepa, Piková dáma
• Balety: Louskáček, Labutí jezero, Šípková Růženka
• klavírní koncert b moll
Česká národní škola
B. Smetana
• zakladatel české národní hudby
• největší význam ve tvorbě symfonické a operní
• cyklus symfonických básní: Má Vlast
• Opery: Prodaná nevěsta, Braniboři v Čechách, Dalibor
A. Dvořák
• Největší význam v tvorbě symfonické a operní
• Symfonie (9) – nejslavnější 9. Z nového světa
• Opery: Rusalka, Svatební Košile, Jakobín
Severské národní školy
Jean Sibelius (Finsko)
• především dílo symfonické
• symfonické básně: Kalevala, Finlandia
• symfonie: č. 1 e moll
E. H. Grieg (Norsko)
• programní svita Peer Gynt
• klavírní koncert a moll
• lyrické skladby pro klavír
Opera v epoše romantismu
Čechy:
F. Škroup – Dráteník, B. Smetana – Prodaná nevěsta, A. Dvořák
Rusko:
M. I. Glinka – ruská národní opera
Německo: C. M. Weber, R. Wagner – dovršitel opery
Francie:
Typy opery:
Komická opera – mluvený dialog častěji než recitativ
Daniel F. Esprit Auber – Fra Diavolo
Francois Boieldieu – Bílá paní
Velká opera francouzská – výpravné scény, přehnaný divadelní efekt, velké hlasy
D. F. E. Auber – Němá z Portici
G. Rossini – Vilém Tell
Lyrická opera – vzniká jako reakce na povrchnost opery komické, něžné lyrické scény
Charles Gounod – žák A. Rejchy, Faust a Markétka, Romeo a Julie
Leo Delibes – opera Lakmé
Itálie:
• opera seria a buffa, základem sólový zpěv a dueta ve formě arie da capo
G. Rossini
• tvořil velmi rychle, první opera v 18
• vrchol opery buffy
• opery (39) – Lazebník sevillský (buffa), Vilém Tell (velká opera francouzská)
G. Verdi
• syntetik opery, podmanivé melodie
• opery: Nabucco, Traviatta, Aida, Othello
Verismus
• směr v italské operní tvorbě
• il vero – věřit
• odraz literárního naturalismu
Představitelé ve Fran.
Georges Bizet
• opery: Džamilé, Carmen
Představitelé italského verismu
G. Puccini
• opery: Bohéma, Madame Butterfly, Turandot
Opereta
• cíl pobavit publikum a zkarikovat tehdejší společnost
• typické je střídání mluveného slova s líbivou melodikou, vtipné libreto
• východiskem německý singspiel
Francie– typická parodičnost
• Jacques Offenbach – Orfeus v podsvětí
Vídeň – ztrácí parodičnost, nádech sentimentality
• Johan Strauss – Netopýr, Cikánský baron
Pozdní romantismus
Francie
César Franck
• žák A. Rejchy
• největší význam v oblasti symfonické
• cyklický princip – jedno téma prochází jednotlivými větami, a na jeho základě vznikají