Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6. Romantická hudba a národní školy (poznámky)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (273.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

N. A. Rimskij – Korsakov

• nejvyspělejší člen Novoruské školy
• profesor skladby a instrumentace
• Opery: Sněguročka, Mozart a Salieri
• Symfonická tvorba: symfonická programní svita Scheherezáda

Syntéza národních prvků se světovou hudbou

P. I. Čajkovskij

• nej. tvorba symfonická a operní
• symfonie (6): 6. h moll zv. Patetická
• opery: Evžen Oněgin, Mazzepa, Piková dáma
• Balety: Louskáček, Labutí jezero, Šípková Růženka
• klavírní koncert b moll

Česká národní škola

B. Smetana

• zakladatel české národní hudby
• největší význam ve tvorbě symfonické a operní
• cyklus symfonických básní: Má Vlast
• Opery: Prodaná nevěsta, Braniboři v Čechách, Dalibor

A. Dvořák

• Největší význam v tvorbě symfonické a operní
• Symfonie (9) – nejslavnější 9. Z nového světa
• Opery: Rusalka, Svatební Košile, Jakobín

Severské národní školy

Jean Sibelius (Finsko)

• především dílo symfonické
• symfonické básně: Kalevala, Finlandia
• symfonie: č. 1 e moll

E. H. Grieg (Norsko)

• programní svita Peer Gynt
• klavírní koncert a moll
• lyrické skladby pro klavír

Opera v epoše romantismu

Čechy:

F. Škroup – Dráteník, B. Smetana – Prodaná nevěsta, A. Dvořák

Rusko:

M. I. Glinka – ruská národní opera

Německo: C. M. Weber, R. Wagner – dovršitel opery

Francie:

Typy opery:

Komická opera – mluvený dialog častěji než recitativ

Daniel F. Esprit Auber – Fra Diavolo

Francois Boieldieu – Bílá paní

Velká opera francouzská – výpravné scény, přehnaný divadelní efekt, velké hlasy

D. F. E. Auber – Němá z Portici

G. Rossini – Vilém Tell

Lyrická opera – vzniká jako reakce na povrchnost opery komické, něžné lyrické scény

Charles Gounod – žák A. Rejchy, Faust a Markétka, Romeo a Julie

Leo Delibes – opera Lakmé

Itálie:

• opera seria a buffa, základem sólový zpěv a dueta ve formě arie da capo

G. Rossini

• tvořil velmi rychle, první opera v 18
• vrchol opery buffy
• opery (39) – Lazebník sevillský (buffa), Vilém Tell (velká opera francouzská)

G. Verdi

• syntetik opery, podmanivé melodie
• opery: Nabucco, Traviatta, Aida, Othello

Verismus

• směr v italské operní tvorbě
• il vero – věřit
• odraz literárního naturalismu

Představitelé ve Fran.

Georges Bizet

• opery: Džamilé, Carmen

Představitelé italského verismu

G. Puccini

• opery: Bohéma, Madame Butterfly, Turandot

Opereta

• cíl pobavit publikum a zkarikovat tehdejší společnost
• typické je střídání mluveného slova s líbivou melodikou, vtipné libreto
• východiskem německý singspiel

Francie– typická parodičnost

Jacques Offenbach – Orfeus v podsvětí

Vídeň – ztrácí parodičnost, nádech sentimentality

Johan Strauss – Netopýr, Cikánský baron

Pozdní romantismus

Francie

César Franck

• žák A. Rejchy
• největší význam v oblasti symfonické
• cyklický princip – jedno téma prochází jednotlivými větami, a na jeho základě vznikají

Témata, do kterých materiál patří