Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6. Romantická hudba a národní školy (poznámky)

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (273.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Romantická hudba a národní školy

• konec 18. stol a první poloviny 19. století
• přechod ke kapitalismu
• vítězství francouzské revoluce
• zájem o přírodu, lidová kult., orient, báje, pohádky, hist. náměty
• růst vlasteneckého cítění = národní školy

Charakter romantické hudby

• kult programní hudby
• bohatý rytmus
• uvolněná forma
• instrumentace – nová barevnost

Rozdělení romantismu

1. raný (Německo)

• Starší větev romantiků

• C. M. Weber
• F. Schubert

• mladší větev romantiků

• R. Schumann
• F. Mendelssohn – Bartholdy
• F. Chopin

2. novoromantismus (30. léta Francie)

• H. Berlioz, F. Liszt., R. Wagner, Národní školy

3. Pozdní romantismus

• C. Franck, G. Mahler, R. Strauss

Raný romantismus

C. M. Weber

• raně romantická opera
• čerpá z německých bájí
• předchůdce ideálu národních škol
• Čarostřelec – uplatňuje zvukomalbu

F. Schubert

• tvůrce raně romantické písně
• dva druhy písní: strofická, prokomponovaná
• cykly písní: Zimní cesta, Král duchů
• klavírní kvintet A dur (Pstruh)

R. Schumann

• cykly písní – Láska a život ženy, Láska básníkova
• klavírní tvorba - cykly: dětské scény, Motýli

F. M. Bartholdy

• programní orchestrální předehra: Sen noci svatojánské, Klid moře a šťastná plavba,

Krásná meluzina

F. Chopin

• inovoval klavírní hru
• užívá lidové prvky
• největší význam v tancích: mazurky, polonézy, valčíky
• skladby poetické: balady, impromptu, nokturna, etudy

Novoromantismus (prohloubený zájem o programní hudbu)

H. Berlioz

• idee fixe
• oslnivá instrumentace
• programní symfonie: Fantastická symfonie

F. Liszt

• Tvůrce symfonické básně (Tasso, Mazzepa, Co slyšíme na horách)
• symfonie: Faustovská, Dantovská
• klavírní tvorba (etudy podle Paganiniho, cykly Consolations, Uherské rapsodie)

R. Wagner

• opera jako hudební drama
• gesamtkunstwerk
• operní reformátor
• stírá rozdíl mezi arií a recitativem
• leitmotiv
• nové nástroje
• předhra jako předobraz
• opery: Tannhäuser, Prsten Nibelungů, Tristan a Izolda

Klasicko – romantická syntéza

Johanes Brahms – čtyřruční uherské tance, valčíky, symfonie c moll

Anton Bruckner – navázal na Wagnera, symfonie 4 Es dur zv. Romantická

Národní školy

Ruská

M. I. Glinka

• zakladatel ruské národní hudby
• opera: Ivan Susanin, Ruslan a Ludmila

A. S. Dargomyžský

• opery: Esmeralda, Rusalka
• 100 romansů

Novoruská škola (Mocná hrstka)

M. A. Balakirev

• bezplatná hudební škola v Petrohradě
• dílo: sym. báseň Tamara, klavírní fantazie Islamey

A. P. Borodin

opera Kníže Igor (samostatně se hrají Polovecké tance)

M. P. Musorgskij

• opera: Boris Godunov
• Symfonická báseň: Noc na lysé hoře
• Programní svita: Obrázky z výstavy
• Písně: cyklus Písně a tance smrti

Témata, do kterých materiál patří