6. Romantická hudba a národní školy (poznámky)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Romantická hudba a národní školy
• konec 18. stol a první poloviny 19. století
• přechod ke kapitalismu
• vítězství francouzské revoluce
• zájem o přírodu, lidová kult., orient, báje, pohádky, hist. náměty
• růst vlasteneckého cítění = národní školy
Charakter romantické hudby
• kult programní hudby
• bohatý rytmus
• uvolněná forma
• instrumentace – nová barevnost
Rozdělení romantismu
1. raný (Německo)
• Starší větev romantiků
• C. M. Weber
• F. Schubert
• mladší větev romantiků
• R. Schumann
• F. Mendelssohn – Bartholdy
• F. Chopin
2. novoromantismus (30. léta Francie)
• H. Berlioz, F. Liszt., R. Wagner, Národní školy
3. Pozdní romantismus
• C. Franck, G. Mahler, R. Strauss
Raný romantismus
C. M. Weber
• raně romantická opera
• čerpá z německých bájí
• předchůdce ideálu národních škol
• Čarostřelec – uplatňuje zvukomalbu
F. Schubert
• tvůrce raně romantické písně
• dva druhy písní: strofická, prokomponovaná
• cykly písní: Zimní cesta, Král duchů
• klavírní kvintet A dur (Pstruh)
R. Schumann
• cykly písní – Láska a život ženy, Láska básníkova
• klavírní tvorba - cykly: dětské scény, Motýli
F. M. Bartholdy
• programní orchestrální předehra: Sen noci svatojánské, Klid moře a šťastná plavba,
Krásná meluzina
F. Chopin
• inovoval klavírní hru
• užívá lidové prvky
• největší význam v tancích: mazurky, polonézy, valčíky
• skladby poetické: balady, impromptu, nokturna, etudy
Novoromantismus (prohloubený zájem o programní hudbu)
H. Berlioz
• idee fixe
• oslnivá instrumentace
• programní symfonie: Fantastická symfonie
F. Liszt
• Tvůrce symfonické básně (Tasso, Mazzepa, Co slyšíme na horách)
• symfonie: Faustovská, Dantovská
• klavírní tvorba (etudy podle Paganiniho, cykly Consolations, Uherské rapsodie)
R. Wagner
• opera jako hudební drama
• gesamtkunstwerk
• operní reformátor
• stírá rozdíl mezi arií a recitativem
• leitmotiv
• nové nástroje
• předhra jako předobraz
• opery: Tannhäuser, Prsten Nibelungů, Tristan a Izolda
Klasicko – romantická syntéza
Johanes Brahms – čtyřruční uherské tance, valčíky, symfonie c moll
Anton Bruckner – navázal na Wagnera, symfonie 4 Es dur zv. Romantická
Národní školy
Ruská
M. I. Glinka
• zakladatel ruské národní hudby
• opera: Ivan Susanin, Ruslan a Ludmila
A. S. Dargomyžský
• opery: Esmeralda, Rusalka
• 100 romansů
Novoruská škola (Mocná hrstka)
M. A. Balakirev
• bezplatná hudební škola v Petrohradě
• dílo: sym. báseň Tamara, klavírní fantazie Islamey
A. P. Borodin
opera Kníže Igor (samostatně se hrají Polovecké tance)
M. P. Musorgskij
• opera: Boris Godunov
• Symfonická báseň: Noc na lysé hoře
• Programní svita: Obrázky z výstavy
• Písně: cyklus Písně a tance smrti