Matoušek - Oslava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otce i syna spojuje láska k literatuře – i ve volbě titulů, které během toho čte se odráží v tom, že si tu blízkost smrti uvědomuje – provokuje ho k úvahám o smyslu bytí (i když to tam není explicitně dáno) – knihy: Mann- Kouzelný vrch (Hl. hrdina je uzavřen do kruhu mimo zdraví), Raimontova země zaslíbená (zobrazovaná absurdita světa), Kavka – Proces (otázky existence, bytí, smrti) = tímto románem se ukazuje otcova a synova láska k literatuře, chvíle kdy oni překládají Kavku prožívá velmi intenzivně
Absolutno – provokuje k odpovědnosti umožňuje dát smysl individuální a smrtelnému životu
Mezilidské vztahy jsou tu něco, skrze člověk existuje
13. srpna – umírá, zhruba týden před smrtí jsou data, která jsou k těm záznamům udávána v závorkách
Poslední záznam: Tak i řeka oslava si uvědomila svoji důležitost, sílu a moc a postila se do započaté práce, nejdříve si začala plnit koryto, aby krmila černé moře dostatkem vody, až do doby, kdy jsem se já, coby tzv. člověk v povodí Oslavy narodil.
Ve druhé části dominuje Martinova přítomnost
Jeho záznamy jsou rozvinutější, emotivně barvitější a převážná část jsou vzpomínky na Antonína, zejména pak na konec jeho života
Uvedená skutečnost noční krajiny – tušíme, že tudy procházel se svým otcem
Motiv noci – cesta se odehrává moci – symbol smrti, ke které se Martin stále vrací a která ho provokuje po těch otázkách – Jaký je smysl života?
Motiv tmy je tu vystřídán motivem zářící oblohy
Oba prožili totéž – Martin se snaží vcítit do Antonína – nerozostřuje jeho obraz, naopak – dokresluje ho, obohacuje ho o emoce
Nesouvisí to s hledáním toho, kdo Antonín doopravdy byl – vzpomínky jsou možností, jak znovu být v otcově společnosti, jak se vyprostit z toho neúprosného plynutí času
Martinovým hledání způsobu, jak bez toho otce existovat
Bolavé právě proto, že ten milovaný je součástí toho, komu teď chybí
Třetí část
Zprostředkovává to vypravěč, který stojí mimo hl. příběh – nedigietický
Skutečnost, že stojí vně je ale zpochybněná hned začátkem
Odkazuje k reálnému Ivanovi Matouškovi – v kontextu s předchozími dvěma částmi v kontextu Martina je to najednou zmatený
Identita vypravěče se rozprostírá mezi tvůrce, vypravěče v textové pozici a románovou postavu
Ovlivňuje a vychází z těch předchozích dvou
Můžeme mít dojem, že třetí část je Martinův literární pokus, ale zároveň je tam Ivan Matoušek, kde to propojení s Martinem je jasný
Způsob, jak se přiblížit ke smyslu bytí
„Umění není jenom pro zábavu, a přesto může pomoci.“
Nesmyslnost úsilí, kdy člověk opakovaně věnuje pozornost banalitám, ukazujou grotesknost lidského chování, přítomnost, která je nepochopitelná
Třetí část ukazuje umění, které může odlišnou perspektivou dokáže tohle komunikovat