Matoušek - Oslava
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ivan Matoušek
Píše i maluje
Autobus a Andromeda
Často bývá zařazována v oddělení pro děti a mládež, ale zrovna moc pro děti není
Ego
Já – fascinací já
Spas
Fantasmagorický svět, ale základem je Praha
Jeho texty nejsou příliš dějové, jsou hodně orientované na analogie k jiným textům/obrazům – hodně do nitra postav, prožívání – specifičnost prožívání
Adepti
Nejméně srozumitelný
Hodně se váže na jeho práci v laboratoři
Já a Quiot Ivan Matoušek
Ogangie
Analogie k Odyssee
Oslava
Nemá jednoznačného hlavního hrdinu
První část – Já: tvořena deníkovými záznami nemocného muže (Antonín Vrána)
5.února 2003 (83 narozeniny)
13. srpna 2004, kdy Vrána podléhá rakovině plic
Syn + synova manželka mu dávají propisku k narozeninám – chtějí, abych psal
Záznamy jsou velmi strohé, všední – chod domácnosti/komentují činnosti
Absence emocí – i tehdy, kdy do těch záznamů začínají pronikat první zmínky o prvních projevech jeho nemoci
Vnáší do svého života řád – díky tomu mí pocit, že život drží pevně v rukou a má pod kontrolou, ale to se mění
Uvědomování si vážnosti té nemoci
Postupně se z těch záznamů vytrácejí informace o finančních transakcích a objevují se zatím jen zmínky, které vypovídají o pisatelových pocitech
„je mi stále hůř, nechci žít“ = vystupuje ze světa těch zdravých, vystupují z toho svého „normálů“
Jinakost je tu tématem
Jsou schopni tvořit, vymýšlet
Najednou se i Antonín ocitá jinde – postava přichází o svoji plochost, komplikuje se, prohlubuje se a dělá to tím, jak to vypráví
Text modlitby – vyjadřuje Antonínovu úzkost ze situace, kterou si uvědomuje a uvědomuji si, že to pod kontrolou nemá a ani nemůže
Úzkost – je tam úplně sám – to ho obrací k Bohu
Zlom ve charakteru psaní
Mnohem více zachycuje svoje nitru – jeho vztah k přírodě apod. občas tam vysloví skryté touhy
Vyšetření, léky – stručné – fyzický stav komentuje naprosto nezúčastněně
Tělo chápe jako přirozenou podmínku lidské existence
Duchovní a tělesní nevnímá protikladně, obě složky se doplňují a podmiňují
Tělo je pro něj prostředkem vyjádření ducha, citu – smrtelnost těla neignoruje, ale naopak stále více ji vnímá a čím dál tím víc chce zajistit kontinuity ducha
Postavy ve zbytku knihy – jména, rodinné vztahy, ale nejsou ve vztahu „Martin můj syn“, takže zpočátku čtenář netuší, že Martin je Antonínův syn, Alena je snacha – takže my jako čtenáři musím pronikat do prostoru – přináší informace o Antonínovi
On se definuje především prostřednictvím mezilidských vztahů – je dědeček, tchán, otec… - on existuje prostřednictvím vztahů v textu
Nejblíž mu svojí syn Martin (nejvíce se o něm dozvídáme)
Odkazuje v románu na svůj reálný život prostřednictvím Martina – co se tím děje? Podporuje to autentičnost celého sdělení a podporuje to zvědavost, jestli je to reálné?