Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Čtení děl české literatury 20. století II - Zápis 1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápisy z první přednášky předmětu Čtení děl české literatury 20. století II, jejíž hlavním tématem byl literárně historický kontext vzniku děl této doby.
  • romány se zaměřují na pozitivní obrazy Čechů v minulosti (František Kožík, Eduard Bass: Cirkus Humberto)

  • akcentace pamětních míst (Bílá Hora, Lipany) i v próze

    • především obraz historických míst Prahy (Karlův most, Vyšehrad, Staroměstské náměstí)

    • např. Seifert: Světlem oděná

    • základním symbolem je, že tato místo odolávají

    • snaha o vcítění se k onomu místu

  • nástup Skupiny 42 (např. Kainar) – poetika městské periferie, industrializace (Libeň, Vysočany, Smíchov), hledání krásy v ošklivosti, modernita, současnost toho, co je čistě účelové

  • reakce: exhumace ostatků K. H. Máchy, ostatky převezeny na Vyšehradský hřbitov

  • kladen důraz na koncept národního obrození, národ se definuje používáním jazyka – předvádí se schopnosti našeho jazyka

  • v lyrice se prosazuje věnec sonetů

    • 14 sonetů a 15., věnec královský, složený z prvních veršů předchozích čtrnácti sonetů

    • např. František Hrubín: Včelí plást nebo J. Seifert

    • ukazují bohatost češtiny

  • důraz na dítě a dětství – příslib budoucnosti, upínání na naději

  • nikdo nechce mít vysoký post, je zde strach z této pozice

  • symbolická funkce

  • obrací se k rodině

  • básníci (např. Halas) se věnují básním pro děti a o dětech – Hrubín: Říkejte si se mnou

  • kvantita klesá

  • od konce 20. let tzv. braková literatura

    • „rodokapsy“ = romány do kapsy; kovbojky

    • důležitá pro ekonomickou funkci (zisk)

    • není to příliš dobrý kulturní zážitek

    • používají se pseudonymy (nejčastěji anglicky znějící)

    • pro ženy jsou milostné příběhy – např. Večery pod lampou

  • účelová literatura

  • 1924 vychází Klapzubova jedenáctka

  • tisíce sešitových románů

  • dochází k čistkám, existují celé soupisy knih, které musí být z knihoven vyřazeny

  • zjišťují, že se tímto způsobem dá zlikvidovat téměř cokoliv

  • objevuje se překladová literatura (např. Francie, Velká Británie), protože je ale papír na příděl, na tuto literaturu se často nedostává

  • většina překladů je proto z němčiny – je nejlepší pro režim

  • nástup Ortena (1939 první sbírka, 1939-1941 materiál na 5 sbírek – některé vyjdou za války pod pseudonymem, některé až po ní) a Bednáře

  • např. Karel Poláček vydává pod pseudonymem

  • někteří básníci se snaží psát alegorickou poezii – tzv. „soft období“

  • po roce 1942 téměř nikdo nepíše – zastaví se a omezí nakladatelský provoz

  • po válce tím pádem nemají kapitál, protože nemohli vydělávat

  • symbolická je stylizace do válečné oběti, kult oběti

  • Julius Fučík: Reportáž psaná na oprátce (odbojový potenciál – mýtus hrdiny)

  • narůstající kvantum partyzánů po válce - 1949 svaz československých partyzánů

  • Témata, do kterých materiál patří