Čtení děl české literatury 20. století II - zápis 4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
50. léta – budovatelské romány
éra proletariátu, stalinismu
literatura si žádá svůj specifický kontext – sama o sobě nedává smysl
popírá hlavní rys literatury – jedinečnost (chce mít svou autonomní pozici)
idea kolektivity, podstatné jsou obecně sdílené hodnoty
funguje jako gramatika – postup se naučíme jednou a funguje všude (jako u uměle vytvořených jazyků)
správní a špatní hrdinové – kontrast mezi nimi
dalším rysem srozumitelnost (normální literatura podává i informace, které nejsou známé, nevyřeší vše, zanechává otazníky)
Káňa: Parta brusiče Karhaně (na začátku otazník, který je pak vyřešený ku obrazu režimu)
i ve sportu je vidět zápas s kapitalismem, objevuje se fenomén Emil Zátopek
v roce 1952 na OH v Helsinkách vítězí na všech 3 dálkových tratích
ČST ještě nefungovala (ta až od roku 1953)
máme jen rozhlasové záznamy
tyto záznamy s 10minutovým zpožděním, aby se záznam stihl překontrolovat a zcenzurovat
ukazují ho jako výsledek socialistické společnosti
vítězství není připisováno jeho individuálnímu talentu, ale celému kolektivu
Ondřej Sekora: O zlém brouku Bramborouku. O mandelince americké, která chce loupit z našich talířů
mandelinka ztělesněním zla
její krovky připomínají svým vzhledem americkou vlajku
v rámci Filmového týdeníku propaganda v podobě reportáže o napadení českých brambor americkou mandelinkou (přesvědčovací funkce)
léto 1950 začíná tato propaganda – poté, co se rozpoutá korejská válka (SSSR podporuje Severní Koreu, USA Jižní)
Korea je daleko, nedá se v boji angažovat přímo, není na to ani dost materiálu
proto je zde symbolický boj proti USA
tato kampaň má zasáhnout všechny
děti (pionýři) v ní sbírají mandelinky do sklenic
mandelinka je démonizovaná
minulost už nejde vrátit, ale budoucnost je jednoznačně nakloněna nám, socialistům
snaha vymýtit všechny „mandelinky“
člověk pracuje s plným nasazením (tam, kde je třeba), nebude dostávat peníze, ale bude si moci brát vše, co bude potřebovat
snaha předělat člověka, který bude dobrý, převychovaný, nechce víc, než potřebuje, bude žít věčně (i proto mumifikace Lenina – i jeho nekrology tvrdí, že nezemřel, jen odpočívá, jen spí, bdí nad svými lidmi
J. S. Kupka: Pražské jaro
továrna je vybudována
pocit štěstí z toho je nastíněn popisem hostiny, která se na oslavu koná
je popsána podle postupu, v jakém se jí
je zde mnoho lokálních pojmenování – jsou zde zastoupeny jen socialistické země
ze západu na hostině nic není
Císařův pekař, Pekařův císař
proletář (pekař) chce vymýtit aristokracii na dvoře Rudolfa II.
končí finální kolektivní tancovačkou se spoustou kolektivního štěstí
éra divadla, kromě veřejných i soukromá
nová nakladatelství (specializovaná: pro mladé, pro překladatelskou literaturu…)
jde i o zaplnění místa (Jirásek dobrý autor, protože má mnoho děl, která jsou „nezávadná“)