Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Čtení děl české literatury 20. století II - zápis 4

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.02 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zápisy ze čtvrté hodiny předmětu Čtení děl literatury 20. století II. Hlavním tématem přednášky jsou budovatelské romány 50. let.

50. léta – budovatelské romány

  • éra proletariátu, stalinismu

  • literatura si žádá svůj specifický kontext – sama o sobě nedává smysl

  • popírá hlavní rys literatury – jedinečnost (chce mít svou autonomní pozici)

  • idea kolektivity, podstatné jsou obecně sdílené hodnoty

  • funguje jako gramatika – postup se naučíme jednou a funguje všude (jako u uměle vytvořených jazyků)

  • správní a špatní hrdinové – kontrast mezi nimi

  • dalším rysem srozumitelnost (normální literatura podává i informace, které nejsou známé, nevyřeší vše, zanechává otazníky)

  • Káňa: Parta brusiče Karhaně (na začátku otazník, který je pak vyřešený ku obrazu režimu)

  • i ve sportu je vidět zápas s kapitalismem, objevuje se fenomén Emil Zátopek

    • v roce 1952 na OH v Helsinkách vítězí na všech 3 dálkových tratích

    • ČST ještě nefungovala (ta až od roku 1953)

    • máme jen rozhlasové záznamy

    • tyto záznamy s 10minutovým zpožděním, aby se záznam stihl překontrolovat a zcenzurovat

    • ukazují ho jako výsledek socialistické společnosti

    • vítězství není připisováno jeho individuálnímu talentu, ale celému kolektivu

  • Ondřej Sekora: O zlém brouku Bramborouku. O mandelince americké, která chce loupit z našich talířů

    • mandelinka ztělesněním zla

    • její krovky připomínají svým vzhledem americkou vlajku

    • v rámci Filmového týdeníku propaganda v podobě reportáže o napadení českých brambor americkou mandelinkou (přesvědčovací funkce)

    • léto 1950 začíná tato propaganda – poté, co se rozpoutá korejská válka (SSSR podporuje Severní Koreu, USA Jižní)

    • Korea je daleko, nedá se v boji angažovat přímo, není na to ani dost materiálu

    • proto je zde symbolický boj proti USA

    • tato kampaň má zasáhnout všechny

    • děti (pionýři) v ní sbírají mandelinky do sklenic

    • mandelinka je démonizovaná

    • minulost už nejde vrátit, ale budoucnost je jednoznačně nakloněna nám, socialistům

    • snaha vymýtit všechny „mandelinky“

    • člověk pracuje s plným nasazením (tam, kde je třeba), nebude dostávat peníze, ale bude si moci brát vše, co bude potřebovat

    • snaha předělat člověka, který bude dobrý, převychovaný, nechce víc, než potřebuje, bude žít věčně (i proto mumifikace Lenina – i jeho nekrology tvrdí, že nezemřel, jen odpočívá, jen spí, bdí nad svými lidmi

  • J. S. Kupka: Pražské jaro

    • továrna je vybudována

    • pocit štěstí z toho je nastíněn popisem hostiny, která se na oslavu koná

    • je popsána podle postupu, v jakém se jí

    • je zde mnoho lokálních pojmenování – jsou zde zastoupeny jen socialistické země

    • ze západu na hostině nic není

  • Císařův pekař, Pekařův císař

    • proletář (pekař) chce vymýtit aristokracii na dvoře Rudolfa II.

    • končí finální kolektivní tancovačkou se spoustou kolektivního štěstí

  • éra divadla, kromě veřejných i soukromá

  • nová nakladatelství (specializovaná: pro mladé, pro překladatelskou literaturu…)

  • jde i o zaplnění místa (Jirásek dobrý autor, protože má mnoho děl, která jsou „nezávadná“)

Témata, do kterých materiál patří