Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Poetika poezie, prózy a dramatu I B - přednáška 1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.05 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Úvodní přednáška předmětu Poetika poezie, prózy a dramatu I B.

Poetika poezie, prózy a dramatu I. B

Úvodní informace

  • v sylabu jsou uvedeny pojmy, které budou prověřovány u zkoušky

  • dvouoboroví studenti nechodí na seminář, na kterém se pojmy probírají

  • atestace probíhá formou zkoušky na konci letního semestru a kolokvia na konci zimního semestru

  • kolokvium:

    • připravit si seznam přečtené literatury (přibližně 3-4 knihy a 6-8 studií/článků)

    • otázky týkající se samostatné četby

    • otázky na témata probíraná v přednáškách

    • částečně témata probíraná při seminářích

  • dotazy pokládat při konzultačních hodinách (email slouží pouze k jednoslovným odpovědím typu ano/ne)

Úvod do literatury a literárního textu

  • význam děl nikdy nemá přesnou podobu, stále se posouvá dál, v průběhu času se mění

  • epika a drama se poměrně dobře dají členit, lyrika nikoliv

  • neexistují žádné pevné hranice, rozdělení závisí na pojetí

  • literatura je určitým druhem komunikace: autor → text/dílo (nemají stejný význam) → recipient (odesilatel – sdělení – příjemce = obecnější komunikace) – jednotlivé prvky neexistují izolovaně, jsou provázány (strukturální přístup k literatuře, který hledá účel a funkce komunikace – kniha Karla Bühlera: Sprachteorie Teorie řeči) – vyčlenil tři funkce komunikace vůbec (která mají v různých jazycích různé názvy):

    • expresivní fce (mezi autorem a texem) – výraz, nasazení, energie, kterou autor do díla vkládá, možnost sebevyjádření, emocionální stav mysli, můžeme vyznít např. urgentně; lyrika nejvíce expresivní, sebevyjadřující, existuje zde jistá hranice, může být stylizováno

    • apelativní fce (mezi textem a recipientem) – obsahuje určité sdělení, apel, ve školském pojetí dominuje (má nás poučit, něco nás naučit, něco nám sdělit), didaktismus, moralismus, v literatuře nenajdeme díla, která doslova mění svět (Utrpení mladého Werhera od Goetheho – po vydání stoupl počet sebevražd mladých mužů – nemusí být propojeno, většinou se podle myšlenek autora uvedených v knize nechováme)

    • reprezentační fce (zobrazovací, referenční – mezi textem a kontextem) – označujeme určité věci a zároveň odkazujeme na určité věci v našem okolí, probíhají současně, neodlišujeme je (výjimkou slova deiktická – slova pouze odkazující – slova jako „tady“, „já“ – často osobní zájmena, označení určitých prostor, časová označení jako „teď“ – nevíme, kdy končí teď, jak dlouhé může být – u těchto slov převažuje reference nad označováním). Některá slova slouží primárně k označování, ale mohou i referovat. Nedochází ke vztahu mezi textem a kontextem – nenaplňuje referenční funkci i označující. (Současný král Francie je plešatý. – neodkazuje, protože Francie nemá krále; Současná královna VB je stará. – má obě funkce), v literatuře je kritérium pravdivosti potlačeno, proto uplatňujeme kritérium přijatelnosti (neodehrává se v přirozeném světě jako běžná komunikace) – např. Slunce vychází. (není zcela pravdivé, nemá nohy, nemůže chodit, přesto to přijímáme, má personifikační princip)

Témata, do kterých materiál patří