Poetika poezie, prózy a dramatu I B - přednáška 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
předporozumění
hermeneutická zkušenost, které tomuto předporozumění neodpovídá
revize původní představy, s nímž se lze vrátit k prvnímu kroku
Jan Mukařovský, Roman Jakobson: význam, struktura, funkce, znak, artefakt, estetický objekt
Carl Gustav Jung: archetypy (symbolické ideje, nejsou reflektovány vědomím, ale pramení z nevědomí, a nemohou být tudíž pojmově uchopeny. Přesto se významně podílí na utváření psychické reality osobnosti. K jednotlivým archetypům se můžeme vztaovat jen přes symbolické manifestace, samy o sobě nejsou totožné se svými obrazy.)
Frankfurtská škola (Walter Benjamin, Theodor Adorno): ideologie, obraz autora, vztah estetických a ekonomických hodnot; materiální způsob tvorby (nedělali to jen kvůli tomu, aby dali něco užitečného lidstvu) – mediálně utvářené autorské obrazy – velký vliv copyrightu a vlastnických práv (dobový přínos) – dokud šlo o myšlenkovou funkci, nešlo o zisk (bůh chtěl, abych to vytvořil a poskytl lidstvu)
Michail Michailovič Bachtin: dialogičnost, různořečí
Nástup masových medií, stylizace autorů
V 17. století vzniká myšlenka, že by všechen zisk z vydaných knih neměl mít jen nakladatel, ale i autor textu – dodnes zůstává tento problém u fotografování
Bylo omezeno na zemi (v Anglii museli Dickensovi platit za vydání jeho knih, u nás ne – platilo se jen za překladatele) – Bernská dohoda zavádí copyright platný mezinárodně (konec 19. století)
Několikrát se mění doba trvání copyrightu – v současnosti podle EU (70 let po smrti autora)
Nová kategorie – profesionální autor, který píše pro zisk, živí se tím.