Milovaná – Toni Morrison
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Utíká z farmy, kde byla otrokyní a už je to v momentě, kdy zabila svoje dítě.
Toni Morison zachycuje realitu velmi syrově
Magický realismus, román
Skáče v příběhu
Nadpřirozené jevy a schopnosti – duch, který straší v domě 124, schopnosti Lady Suchs
Postavy tyto nadpřirozené věci vnímají jako přirozenou věc
Motivy:
Otroctví: v době kolonizace byli ženy a muži vzati do otroctví – bílí muži měli nárok na placenou práci, zatímco afroameričané neměli žádná práva (bylo s nimi zacházeno jako s majetkem, nikdy nevěděli, kdy budou přesunuti, nebo co bude se životem)
Po občanské válce dostávají sice svobodu, ale to neznamená, že by měli stejná práva
1953 – Milovaná přichází do doma 124
Mateřství – vztah mezi matkou a dětmi
Hl. konfliktem, je trauma, které postavy zažily – je to ukryto v paměti – vzpomínky vyplouvají na povrch
Otroctví bylo spojeno s kolektivním traumatem černochů
Vytvářeli komunitní společnost
Milovaná si svoji minulost nepamatuje (Usete měla zbičovaná záda, takže to připomínalo kvetoucí strom)
Strom je bod, na který se vzpomíná, znamenal jistotu (bratr) – scházeli se pod ním, jedli, odpočívali v jeho stínu a považovali ho za člena rodiny
Strom bez kořenů – hledání něčeho o co jsme přišli k náhradě, není to skutečný, není to pravý – najednou mě to určuje a já nevím, kam to zařadit
Ztrácení paměti – určující
Znásilnění na farmě
Ukradli jí mléko, když byla těhotná (patřilo její dcerce)
Mléko se objevuje několikrát, pojítko mezi matkou a dcerou a pak Demr a milovanou
Když se stal čin, když matka zabila svoje dítě
Demr jako nemluvně a matka ji kojila prsem zacákaným od krve
2. část knihy – dvě části kapitoly
Mluví v nich Milovaná
Matka Sette
Části jsou zkratkovité a názánakovité a je to snaha zachytit hrůzy
„Sladký domov“ – Gernerovi
Zacházeli s otroky slušně, více jako s placenými dělníky
Nikdo ho za „sladký“ ani za „domov“ nepovažoval (ačkoliv se mohli rozhodovat sami za sebe, nikdo je netrestal, oni vše dělali automaticky, nikdo jim nemusel nic říkat apod.)
Když pan Garner umírá, přichází učitel, který praktikoval to normální otrokářství (on se pokládal za vzdělaného muže a najímal si synovce, aby otroky trestali) – zde měli Paul d, f, g… zaměnitelnost , mohli by být i jedno – měli stejnou matku, každý jiného otce – poukazuje to na to, že jsou předmět, zboží, že se s nimi může zacházet jak se komu zamane
Manželství v té době bylo, že žena byla podřízena muži, černé ženy se nesměly vdávat.
Gernerovi na oko se sňatkem souhlasili, ale o nějakém obřadu nešlo mluvit. Záměrem bylo, aby rodili děti, ale přímo jim to nenařídili.
Postavy:
Baby Suks – nejstarší z žen, až magickým dojmem (protože v příběhu vystupuje jako vědma, čarodějka, vyzařuje z ní moudrost) – měla manžela Sukse, kterého měla ráda, ale když se naskytla příležitost, aby utekl, tak utekl, zůstala sama, bez manžela, i bez všech dětí (8) přišla až na Haleho a jejich tváře si prakticky nepamatovala
Po nehodě (pokus zavraždění dětí Sette) – se baby rozhodla ukončit šamanské rituály, uzavřela se sama do sebe a přemýšlela o rasismu