Raně novověká filozofie a její vývoj
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Raně novověká filozofie a její vývoj
Pro období 17. století jsou příznačné velké společenské změny. Dochází k rozvoji kapitalistického systému a k emancipaci měšťanstva. V některých státech probíhají nebo se připravují buržoazní revoluce. Velký rozvoj zaznamenaly přírodní vědy a matematika, která se promítá i do filozofického myšlení jako snaha o systematičnost. Dále jsou přejímány a rozvíjeny ideály renesance. Filozofie 17. st. je především filozofií gnozeologickou. Jejím úkolem je rozpracovat problém metodologie poznání.Rozvoj přírodních věd staví před filozofii nové tendence, vědeckou problematiku spojuje s vlastní filozofickou problematikou. Důležitý je fakt emancipace člověka, který se stává sebeuvědomělým a sebereflektujícím – jaký je svět je dílem lidského poznání. Na základě toho se vytvořily dvě tradice filozofického myšlení, které se odlišují gnozeologickými východisky: racionalismus a empirismus. K vytvoření filozofie jako poznávacího systému přispěl už na vrcholu renesance Francis Bacon.
Rysy:
více směřuje k praxi
sepětí s vědou, reakce na vědní objevy
důraz na poznání (gnoseologické zaměření)
systematičnost, navazují na Augustina a Akvinského
svět prohlašují za pomatený
převládá optimismus, svoboda lidského bádání, objevuje se požadavek spol. rovnosti
René Descartes
žil v Holandsku (15 let), jako voják hodně cestoval, matematik, fyzik, filozof, dualista
gnoseologie
smysly nás mohou klamat, jistotu nachází v rozumu, jediné o čem nelze pochybovat je to, že pochybuji, pochybování znak myšlení – „myslím, tedy jsem“
jedinou jistotou je pochybující subjekt, rysy skepticismu, pochybování jako metoda
zastánce racionalismu, metody dedukce – racion. dedukce má pravidla: nepřijímat věc za pravdivou, pokud jsme ji neprozkoumali
rozdělit každou věc na části a ty zkoumat samostatně
zkoumat jednoduché – pak složité - vyvozování
ze zkoumaného činit systém
ontologie
dualista, uznává 2 na sobě nezávislé substance:
rés extensa – substance tělesná (znak: rozprostraněnost, zaujímá prostor)
rés cogitáns – substance duševní (znak: myšlení)
připouští existenci boha, na kterém jsou obě substance závislé
pohyb
pohyb je mechanický, charakterizuje subst. Tělesnou
živou přírodu charakterizuje jako přírodu podléhající mechanickým zákonitostem (zvířata jsou vnímána jako stroje)
dílo
Rozprava o metodě
Pravidla pro řízení rozumu
Principy filozofie
Karteziáni- vztah mysli a těla
Arnold Geulinex (1624-1669)- tělo a mysl, dva hodinové stroje, které Bůh natahuje a seřizuje = psychofyzický paralelismus
Nicolas Malebranche (1638-1715) i Geulinex- okazionalisté. K vzájemnému působení mysli a těla dochází příležitostně (okazionálně) díky Božímu zásahu
Baruch Spinoza
židovský původ, nar. v Holandsku, povolání:brousil čočky, stud. přírodní vědy, matematiku a geometrii