Scholastika a Patristika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Averroismus (směr proti církvi)
Jeho střediskem byla Paříž. Jde o protischolastický proud, který využívá radikální prvky aristotelismu, který se dostává do Evropy prostřednictvím arabské filozofie (nejvýznamnější představitel byl Ibn Rušd zvaný Averroes) v souvislostí s arabskou expanzí na Pyrenejský pol. Znamenal velké nebezpečí pro křesťanskou teologii, proto bylo nutné přepracovat scholastiku. Toto učinil Tomáš Akvinský tím způsobem, že do scholastiky zapracoval některé myšlenky averroismu, a tím tak otupil ostří jeho možné hereze (kacířství).
Patristika-pojímá křesťanství Boha předně jako všemohoucího stvořitele, který svou vůlí stvořil svět z ničeho. Všechno kromě Boha je tedy stvořeno, i člověk je tvor. Mezi stvořitelem a stvořením se tím rozevírá propast- nepřeklenutelná. Jako výtvor Boží vůle má člověk úlohu plnit vůli stvořitele, kterou zjevil ve svém Božím slově. Nejvyšší ctností= pokora před božským tvůrcem.
Křesťanský Bůh není neosobním bohem, nýbrž Bohem zcela osobním. Vůči Bohu stojí člověk jako jednotlivec, jako osoba. Bůh je milostivý a vysvobozující. Člověk je svou přirozeností vydán hříchu a smrti-musí překonat. Celý člověk smrtelný dokud není obnoven znovuzrozením v Kristu x Platón-nižší část člověka smrtelný, vyšší nesmrtelná a částí Boha- idea znovuzrození vypracována Pavlem-dogma celého křesťanství.
-Miluj svého bližního jako sebe samého.- nadnárodní rys křesťanství- všem lidem
-Bůh-jedinečnou dějinnou událostí x u ostatních náboženství bezčasový mýtus-symbolicky-mohl se v každém jedinci opakovat?
-výlučnost křesťanství- ,,vyvolený rod, svatý lid“- jak říká písmo
-první křesťané nemluvili řecky a mimo Itálii ani latinsky- získat vzdělance-apologeti=,,obránci“.1.apologeta-Justin mučedník + Tertullianus= ,,credo quia absurdum est“-věřím proto, že je to protismyslné
-další krok- učenci v Alexandrii
Vnitřní nebezpečí ohrožující křesťanství
1.Gnostikové-gnose (poznání)- jeden z nejrozmanitějších a nejobtížněji uchopitelných jevů duchovních dějin
-v gnosi se mísí články křesťanské víry a elementy velmi rozmanitého původu-náboženské představy starého Orientu. Podle váhy, jaká je určitému elementu přičítána se rozlišují židovské, pohanské a křesťanské gnose. Protiklad mezi židovskými křesťany s zachováním obřízky a pohanskými křesťany, kteří to zavrhovaly hrál v počátečním údobí značnou roli. Hereze (bludná učení) potírána.
3 hlediska- otázka ospravedlnění Boha a původu a významu zla ve světě- Boha stvořitele odlišují od Boha vykupitele
-člověk nepropadá hříchu-duše jednotlivce je bojištěm, na kterém se odehrává spor dobrého a zlého principu.
-gnostické poznání Boha není rozumové ale mystické
2. Manichejci-ostře odmítá židovství a spojuje pohanské-perské a indické ideje s křesťanskými- pohanský směr gnose-Peršan Mání