16. Historické kořeny demokratické koncepce českého státu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Utrakvismus stojí proti bezhlavé poslušnosti církvi, proti podřízenosti, „svobodně“
stojí proti nám celá zpátečnická evropa na čele s císařem (králem) a papežem – a přesto jsme se ubránili: protože jsme bojovali správně a statečně!
Jiří z Poděbrad
-král z lidu: zvolen z řad Čechů
-král-dobrý soused: zásadně usiluje o smíry (vč. Korvína) a spojenectví, odmítá války a násilí
-velkolepá mise r. 1464 – návrh mírového společenství panovníků Evropy (omezení teokratismu papeže, rovnost vládců, pacifism, urovnávání sporů smírně – vyloučení válek mezi monarchy značí šetření sil proti Turkům)
vznik jednoty bratrské – svoboda, rovnost, postupný apel na mírové soužití a vzdělávání (Blahoslav a Komenský – ten navíc přichází s vizí světového míru v důsledku osvěty a vzdělávání- vzdělaní lidé budou mírní a nebudou válčit)
nástup habsburků jako protiteze svobodomyslnosti a demokratismu českého ducha (např. u Denise)
stavovské povstání – opět demokratický, svobodný, volební živel slovanský/český proti pokrevenskému, represivnímu a prima facie násilniskému duchu rakousko/německému – povstávají stavové, podporují je bratří, chtějí zatočit s císařem (symbolem útisku a násilí) a uplatňují jen a jen odvěké právo (volby panovníka). Kdo jim je upírá, je tyran a nedemokrat. Úsilí o vlastní práva je tvrdě a krvavě potlačeno.
Selské rebelie – povstání lidu proti útisku (sedláci u Chlumce, chodská rebelie)
Určité prvky svobody přináší éra Josefa II., kterého mají Češi rádi, ostatní poddaní ho nesnášeli. Krom toho v důsledku jeho optimalizačních kroků a reforem výrazně posiluje v zemi německý živel.
Obrození: éra nenásilné obrody národa a jeho jazyka. Jazyk se rekonstruuje z venkovských oblastí (tedy opět od lidu), je nesen „zapadlými vlastenci“ - je tedy dost výrazně neelitářský a de facto lidový
obvyklým stereotypem je rovněž ustupující mírumilovné slovanské etnikum v konfrontaci s expanzivním a panovačným Němectvím (vytlačení Slovanstva z vých. Němec, případně jejich poněmčení – Gera, Jena, Pomořansko). Kromě toho je obvyklým tématem „obrana našich práv“, která se nám Němci snaží z pozice síly odejmout (volba panovníka, artykule a kompaktáty, svoboda vyznání).
smlčené násilné a nedemokratické akty lidu: Slavníkovci, Vršovci, intrika se Lživaldemarem, surovost obávaných českých bojovníků pod Milánem apod., potoky krve za husitů, náboženský fanatismus a tmářství v éře husitství...
Literatura:
kosmas: kronika čechů
ernest denis
masaryk: nová evropa
palacký: dějiny národu... resp. jeho koncepce našich dějin jako celek
jirásek (popularizační rovina)
pavel stránský: o státě českém (volební princip a svoboda proti německému pokrevenství a síle)
dušan třeštík: angličané se omluvili za otroctví. Kdy tak učiníme my?