Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Historický vývoj sociálních věd od 18. st. do roku 1945

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

HISTORICKÝ VÝVOJ SOCIÁLNÍCH VĚD OD 18. STOLETÍ DO ROKU 1945

  • znovuoživení instituce univerzity v 19. století: právě z popudu badatelů mimo rámec přírodních věd, ovšem zapojení „úspěšných“ přírodovědců do univerzitních struktur znamenalo posílení prestiže i ostatních oborů (17)

  • s velkými revolucemi konce 18. stol. roste i potřeba „vysvětlení“ sociální změny, tj. i potřeba sociálních věd: „Jestliže ale někdo chtěl organizovat a racionalizovat sociální změnu, musel ji nejprve probádat a porozumět pravidlům, která ji řídí. Nebyl zde pouze prostor, nýbrž také hluboká sociální potřeba pro to, co jsme začali nazývat sociální věda. A navíc z toho vyplývalo, že pokud bychom se pokusili zorganizovat nějaký nový stabilní sociální řád, pak čím přesnější (nebo ,pozitivnější‘) věda bude, tím to bude zřejmě lepší. S touto vidinou se mnoho těch, kteří začali v první polovině 19. století vytvářet základy moderní sociální vědy, nejzřetelněji ve Velké Británii a Francii, obrátilo k newtonovské fyzice jako k modelu vhodnému pro napodobení.“ (18)

  • stav „věd“ v 19. století: „Během 19. století se vědní obory, pokrývajíce řadu epistemologických pozic, rozvinuly do pestré palety. Na jednom konci byla matematika (neempirická činnost) a vedle ní experimentální přírodní vědy (seřazeny podle sestupné míry determinismu – fyzika, chemie, biologie). Na druhém konci byly humanitní obory (nebo-li svobodná umění a literatura), počínaje filozofií (analogie matematiky jako neempirické činnosti) a vedle ní studia uměleckých forem (literatury, malířství, sochařství, hudby), která se svou praxí často blíží historii, historii umění. A mezi takto definovanými humanitními obory a přírodními vědami bylo umístěno studium sociálních skutečností, s historií (idiografickou), která je blíže k nebo často součástí fakult svobodných umění a literatury, a se ,sociální vědou‘ (nomotetickou), která má blíže k přírodním vědám. Uprostřed zostřujícího se rozdělení vědění na dvě různé sféry, z nichž každá má odlišné epistemologické zakotvení, se badatelé zkoumající sociální skutečnosti ocitají někde mezi nimi a v těchto epistemologických otázkách jsou hluboce rozděleni.“ (19)

  • 19. století jako „vítězství“ Newtonovské vědy nad „filozofií“ (Comte hovoří o „rozkolu“) – filozofie mnohdy zatlačena až do pozice pouhé univerzitní disciplíny – viz také reakce filozofů ústící v požadavek „zvědečtění“ – např. analytická filozofie vídeňských pozitivistů (19-20)

  • Comte: pozitivní věda se má soustředit jen na studium „faktů“, aniž by se tázala po „prvních příčinách“ a „konečném účelu“ – tj. žádná teologie a žádná metafyzika (21)

  • Byť do dnešního rozčlenění vykrystalizovaly sociální vědy až v letech 1850-1914, nijak to neznamená, že v dřívějších obdobích nebyly pojednávány otázky, kterými se „dnešní“ sociální vědy zabývají: otázky fungování politických institucí, makroekonomická politika států, normy mezinárodních států, popis mimoevropských sociálních systémů: viz Machiavelli, Tocqueville, Herder, Fichte, avšak: „Ale toto vše nebylo tak zcela tím, co dnes považujeme za sociální vědy, a žádný z těchto učenců o sobě ještě nepřemýšlel jako o někom, kdo působí v takovém rámci, který byl později uznán jako samostatné vědní obory.“ (22)

  • Pro formující se sociální vědy vyvstávala řada otázek: má jít o jednotnou činnost či má dojít k rozdělení do oborů, otázka po epistemologickém přístupu k sociálním „faktům“, otázka, zda by se sociální vědy měly stát nějakým typem „třetí kultury“ „mezi vědou a literaturou“ (Wolf Lepenies) (23)

  • V 19. stol. pět center společenskovědního myšlení: Velká Británie, Francie, Německo, Itálie, Spojené státy (23)

  • Původně sjednocení názvů pro pět oborů: historii, ekonomii, sociologii, politickou vědu a antropologii; lze připojit ještě orientalistiku (24)

  • Prvním oborem, který dosáhl autonomního institucionálního postavení, byla historie – byť mnoho historiků odmítalo/odmítá historii za sociální vědu považovat (24)

  • Pro historii 19. století je příznačná spíše idiografický přístup (25)

  • Ovšem na druhou stranu se historie většinou omezovala na historii vlastního národa, na ospravedlňování „národa“ a jeho suveréna – „lidu“ (25)

  • ekonomie se institucionalizuje taktéž v 19. století . v rámci právnické, popř. filosofické fakulty, nahrazuje „politickou ekonomii“ a to především v důsledku v 19. století převládající liberální politické ekonomie, která spatřuje ekonomické chování spíše jako odraz univerzální individualistické psychologie nežli jako sociálně konstruovanou instituci (26)

  • v Německu se v 19. století ustavuje obor tzv. Staatswissenschaften: směs ekonomické historie, jurisprudence, sociologie a ekonomie, zdůrazňující historické zvláštnosti různých „států“, aspirace na plnění funkce poskytovatele vědění užitečného pro stát – ve 20. století nahrazen termínem Socialwissenschaften (27)

  • sociologie: podle Comta má zaujímat nejvyšší místo v hierarchii věd: má jít o integrovanou a sjednocenou „pozitivní“ vědu. Ovšem ve skutečnosti dochází k rozvinutí sociologie coby vědního oboru až ve 2. pol. 19. století, zvláště v důsledku institucionalizace a přesunu aktivit spolků pro sociální reformu na půdu univerzit (27-28)

  • vznik antropologie: „Tak jako sociologie začínala převážně jak aktivita spolků pro sociální reformu probíhající vně univerzit, začínala antropologie převážně mimo univerzity jako praktická činnost objevitelů, cestovatelů a úředníků koloniálních správ evropských mocností. Obdobně jako sociologie se institucionalizovala jako univerzitní obor, ale byla zcela oddělena od ostatních sociálních věd, které studovaly západní svět.“ (29-30)

  • psychologie, alespoň zpočátku usilovala o zařazení do skupiny přírodních věd (35-36)

  • sociální psychologie většinou nezískala autonomní postavení, přežívala jako podobor sociologie (36)

  • integraci psychologie do skupiny sociálních věd nenapomohla ani psychoanalýza: sama se zrodila v rámci medicínské praxe, navíc svou „výstředností“ přesahovala mnohdy rámec univerzitních struktur (36)

  • vliv „evoluční teorie“ v sociálních vědách: „Pojem přežití nejschopnějších byl značně využíván i zneužíván a často se zaměňoval s konceptem úspěchu v prostředí konkurence. Nepřesná interpretace evoluční teorie byla využívána k vědecké legitimizaci předpokladu, že pokrok dosáhl vrcholu v samozřejmé nadřazenosti současné evropské společnosti: teorie stádií společenského vývoje vrcholících v industriální civilizaci, liberální interpretace historie, klimatický determinismus, Spencerova sociologie.“ (37-38)

  • snaha sociálních věd odlišit se od čistě „idiografické“ historie: „Většina nomotetických sociálních věd nejprve zdůrazňovala to, čím se liší od historických oborů: zájmem dospět k poznání obecných zákonitostí, o kterých se předpokládalo, že ovládají lidské chování, připraveností vnímat zkoumané jevy jako případy (ne jednotliviny), potřebou rozložit lidskou skutečnost, aby mohla být analyzována, možností a žádoucností přísných vědeckých metod (jako je teoreticky založené formulování hypotéz, které jsou ověřovány pomocí přísných, a pokud možno kvantitativních, postupů), preferování systematicky vytvářené průkaznosti (např. daty empirických šetření) a řízeným zkoumáním získaných textů a písemných zlomků.“ (39-40)

  • k r. 1945 jsou hlavní sociálně vědní obory v zásadě institucionalizované, jsou jasně odlišeny jak od věd přírodních na jedné straně tak na straně druhé od humanitních oborů, které zkoumaly kulturní, mentální a duchovní produkci „civilizovaných“ lidských společností (40)

Témata, do kterých materiál patří