Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Doplnit zbytek- červeně- hodně toho chybí
1. VYMEZENÍ OBORU SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA
terminologické vymezení- užší a širší hledisko, předmět SPP (cílová skupina), předmět péče SPP, cíl SPP, postavení SPP v soustavě věd, systém SPP – 2 hlediska členění, Modely postižení- medicínský, sociální, bio-psycho-sociální a s nimi spojené klasifikace WHO – ICIDH a MKF, pojmenování osob – people first language a vada, postižení, znevýhodnění, vývojová vada, intaktní jedinec, reedukace, kompenzace, rehabilitace, komplexní rehabilitace, socializace, integrace, inkluze, segregace, exkluze. Disabilita,
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA
= vědní disciplína zabývající se zákonitostmi rozvoje, péče, výchovy a vzdělávání lidí s postižením či znevýhodněním a jejich socializací od jejich narození do smrti
– terminologie se ustálila v 60./70. letech 20. století předtím: nápravná pedagogika, sociální ped., léčebná ped., …
– humanitní vědy pedagogické vědy, ale relativně samostatné postavení
– spolupráce s dalšími vědními obory:
-
vědy hraniční – pedagogika, psychologie, sociologie, biologie, medicínské obory, …
-
vědy pomocné – využívání jejich poznatků při popisu či stanovování cílů
– dělení na: normativní
Deskriptivní
Definice SP= užší pojetí- ped. Discipl., edukace dětí, dospělých se spec. Potřebama a zkoumáním výchovných a vzdělávacích vlivů. =širší pojetí= zabývající se péčí jedinců minoritních skupin obyv. se ztřelem na edukaci, rebhab., inkluzi, progn. Se spec. potřebama
– předmět SPP: zkoumání podstaty a zákonitostí výchovy a edukace jedinců se speciálními potřebami cílovka= osob. Se spec. Potřebama,
– předmět péče SPP: jedinec se zdravotním, případně sociálním znevýhodněním
– cíl SPP: maximální rozvoj osobnosti jedince s postižením či znevýhodněním a dosažení maximální úrovně jeho socializace
humanitární, výchovný v ekonomický
vnitřní vyrovnání jedinců se svým postižením či znevýhodněním
parciální = výchova a vzdělávání intaktní části populace ve vztahu k lidem s postižením
-
SYSTÉM SPECIÁLNĚPERAGOGICKÉ PROPEDEUTIKY (2.hlediska členění)
-
podle předmětu péče:
psychopedie – zabývá se lidmi s mentálním postižením; duševním onemocněním
tyflopedie = oftalmopedie
– zaměřuje se na problematiku spojenou s lidmi se zrakovým postižením
surdopedie – předmětem péče této disciplíny jsou lidé se sluchovým postižením
logopedie – cílená na lidi s narušenou komunikační schopností
somatopedie – řeší oblast péče o lidi s poruchou hybnosti
etopedie – disciplína, která se zabývá lidmi s poruchou chování a lidmi ohroženými či stiženými sociální exkluzí
speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením
speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky – specifické vývojové poruchy učení
speciální pedagogika osob s mimořádným nadáním – tendence zařazovat do kompetence speciální pedagogiky přichází z USA