Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Doplnit zbytek- červeně- hodně toho chybí

1. VYMEZENÍ OBORU SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA

terminologické vymezení- užší a širší hledisko, předmět SPP (cílová skupina), předmět péče SPP, cíl SPP, postavení SPP v soustavě věd, systém SPP – 2 hlediska členění, Modely postižení- medicínský, sociální, bio-psycho-sociální a s nimi spojené klasifikace WHO – ICIDH a MKF, pojmenování osob – people first language a vada, postižení, znevýhodnění, vývojová vada, intaktní jedinec, reedukace, kompenzace, rehabilitace, komplexní rehabilitace, socializace, integrace, inkluze, segregace, exkluze. Disabilita,

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

  • SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA

= vědní disciplína zabývající se zákonitostmi rozvoje, péče, výchovy a vzdělávání lidí s postižením či znevýhodněním a jejich socializací od jejich narození do smrti

– terminologie se ustálila v 60./70. letech 20. století předtím: nápravná pedagogika, sociální ped., léčebná ped., …

– humanitní vědy pedagogické vědy, ale relativně samostatné postavení

– spolupráce s dalšími vědními obory:

  1. vědy hraniční – pedagogika, psychologie, sociologie, biologie, medicínské obory, …

  2. vědy pomocné – využívání jejich poznatků při popisu či stanovování cílů

– dělení na: normativní

Deskriptivní

Definice SP= užší pojetí- ped. Discipl., edukace dětí, dospělých se spec. Potřebama a zkoumáním výchovných a vzdělávacích vlivů. =širší pojetí= zabývající se péčí jedinců minoritních skupin obyv. se ztřelem na edukaci, rebhab., inkluzi, progn. Se spec. potřebama

– předmět SPP: zkoumání podstaty a zákonitostí výchovy a edukace jedinců se speciálními potřebami cílovka= osob. Se spec. Potřebama,

– předmět péče SPP: jedinec se zdravotním, případně sociálním znevýhodněním

– cíl SPP: maximální rozvoj osobnosti jedince s postižením či znevýhodněním a dosažení maximální úrovně jeho socializace

humanitární, výchovný v ekonomický

vnitřní vyrovnání jedinců se svým postižením či znevýhodněním

parciální = výchova a vzdělávání intaktní části populace ve vztahu k lidem s postižením

  • SYSTÉM SPECIÁLNĚPERAGOGICKÉ PROPEDEUTIKY (2.hlediska členění)

  1. podle předmětu péče:

  • psychopedie – zabývá se lidmi s mentálním postižením; duševním onemocněním

  • tyflopedie = oftalmopedie

– zaměřuje se na problematiku spojenou s lidmi se zrakovým postižením

  • surdopedie – předmětem péče této disciplíny jsou lidé se sluchovým postižením

  • logopedie – cílená na lidi s narušenou komunikační schopností

  • somatopedie – řeší oblast péče o lidi s poruchou hybnosti

  • etopedie – disciplína, která se zabývá lidmi s poruchou chování a lidmi ohroženými či stiženými sociální exkluzí

  • speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením

  • speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky – specifické vývojové poruchy učení

  • speciální pedagogika osob s mimořádným nadáním – tendence zařazovat do kompetence speciální pedagogiky přichází z USA

Témata, do kterých materiál patří