Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v aktuálním znění.
Doporučená literatura a zdroje ke studiu tohoto okruhu:
-
Vyhláška č. 27/2016 Sb. – Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (https://www.zakonyprolidi.cz)
-
http://katalogpo.upol.cz/
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI SVP
= osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatní nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření
PODPŮRNÁ OPATŘENÍ
= nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta
– děti, žáci a studenti s SVP mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením
-
možná PO/ typy PO
úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb
zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče
prodloužení délky vzdělávání
úprava podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání
používání kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a učebních pomůcek
vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu
využití asistenta pedagoga
-
dělení PO dle organizační, pedagogická a finanční náročnosti /stupně po:
-
1. stupeň – Diagnostikuje škola.
Škola realizuje podpůrná opatření.
Hradí je z běžného rozpočtu školy.
-
2.—5. stupeň - Diagnostikuje ŠPZ (PPP a SPC)
Škola realizuje podpůrná opatření s podporou ŠPZ.
PO – finančně normovaná.mopatřeními stanoví vyhláška č. 27/2016 Sb.
mamáme 5 podpurných opatření
od 2 muze mít indivi plán
od 3 stupni muzeí skat asistenta pedagoga – napr na aj a čestinu
od 4 celou vyuku
od 5 celou vyuku ve škole- družina i např.
vývoj vzdělávání dětí s postižením – krátké srovnání před a po roce 1990; změny po roce 1990; legislativa: vyhláška o ZŠ z r. 1991:¨
Vzdělávání před a po 1990=
před= nevzdělatelné – nemohli využívat školství, vzdělatelné- spec. Školství
postižené děti pouze specky, segregace- podle postižení, mentálně- zvláštní, pomocné školy
není intergrace
Po 1990 do 2004 změny:
soukromé školy specky, rodiče chtějí at sou děti blíž domovu, nemusí do specek
vznik spec. Center,
Legislativa= vyhlášky o spec. školách (1991, 1997), vyhláška o zš (1991) = možnost vzděl. Žáků se zp připouští jsou = spec. Třídy, specializované třídy