Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

– sdělení diagnózy = hluboký otřes

– očekávání problémů

– ztráta původního obrazu dítěte

– postižení vlastní rodičovské identity

  • emoční reakce na sdělení = fáze vyrovnávání se se skutečností nemoci:

  1. šok

  2. zpracování informace a reakce na situaci

  3. adaptace

  4. přijetí a pochopení

FÁZE smiřování se s postižením dítěte:

Nejedná se o „smíření“ – příjetí. Pochopen, dítě berou takové jaké je, uprava domova, vzdělání,

Obrané mechanismy= útok- aktivní – boj s nepijatelnou situácí/unik-pasivní reakce- snaha o unik z nepřijatelné situace

  • ODCHYLKY OD ADAPTACE/ odchylky u vrozeného a získaného postižení

  • hyperprotektivita – přílišné soustředění na nemocné dítě

  • odmítání dítěte – vyhýbání se kontaktu s dítětem

  • přetrvávající vztek

  • FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ PŘIJETÍ FAKTU NEMOCI/ faktory ovlivňující prožívání rodičů.

  • typ nemoci nebo postižení

  • etiologie nemoci nebo postižení

  • individuální charakteristiky nemocného dítěte

  • individuální charakteristiky dalších členů rodiny

  • struktura a organizace rodinného systému a kvality vztahů v rodině, vývojová fáze rodiny

  • prostředí

4. RANÝ A PŘEDŠKOLNÍ VĚK DÍTĚTE S POSTIŽENÍM ČI ZNEVÝHODNĚNÍM

specifika vývoje v raném a předškolním věku, služba rané péče

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

  • ETIOLOGIE

= věda zabývající se zkoumáním vnitřních a zevních příčin vad a poruch

– zjištění příčiny vady a poruchy pomáchá prevenci * vad a poruch

  • RANÝ VĚK DÍTĚTE

– 3 období: novorozenecké, kojenecké, batolecí

  • SPECIFIKA VÝVOJE DÍTĚTE S POSTIŽENÍM ČI ZNEVÝHODNĚNÍM V RANÉM VĚKU

  • děti s ohroženým vývojem – zvláště předčasně narozené děti, s nízkou porodní homtností, negativními okolnostmi porodu, s vrozenými vývojovými vadami

  • děti se zrakovým postižením – těžko poznatelné

– využívání speciálních pomůcek

– podpora motorického vývoje, jemné motoriky, sluchového vnímání

  • děti se sluchovým postižením – ustání broukání, kt. nepřejde v napodobivé žvatlání

– screening sluchu novorozenců na některých neonatologických pracovištích v ČR

– indikace sluchadel, případně kochleární implantace

  • děti s mentální retardací a autismem – nerovnoměrný psychosomatický vývoj od kojeneckého věku

– využití tzv. Gesselových škál hodnotících psychomotorický vývoj dítěte do tří let

  • děti s tělesným postižením – postižení lebky, páteře, končetin a svalů

– dětská mozková obrna – abnormální svalové napětí a narušená koordinace pohybů

– Vojtova metoda reflexní lokomoce = aktivizace vrozených pohybových vzorců

Témata, do kterých materiál patří