Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– sdělení diagnózy = hluboký otřes
– očekávání problémů
– ztráta původního obrazu dítěte
– postižení vlastní rodičovské identity
-
emoční reakce na sdělení = fáze vyrovnávání se se skutečností nemoci:
-
šok
-
zpracování informace a reakce na situaci
-
adaptace
-
přijetí a pochopení
FÁZE smiřování se s postižením dítěte:
Nejedná se o „smíření“ – příjetí. Pochopen, dítě berou takové jaké je, uprava domova, vzdělání,
Obrané mechanismy= útok- aktivní – boj s nepijatelnou situácí/unik-pasivní reakce- snaha o unik z nepřijatelné situace
ODCHYLKY OD ADAPTACE/ odchylky u vrozeného a získaného postižení
-
hyperprotektivita – přílišné soustředění na nemocné dítě
-
odmítání dítěte – vyhýbání se kontaktu s dítětem
-
přetrvávající vztek
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ PŘIJETÍ FAKTU NEMOCI/ faktory ovlivňující prožívání rodičů.
-
typ nemoci nebo postižení
-
etiologie nemoci nebo postižení
-
individuální charakteristiky nemocného dítěte
-
individuální charakteristiky dalších členů rodiny
-
struktura a organizace rodinného systému a kvality vztahů v rodině, vývojová fáze rodiny
-
prostředí
4. RANÝ A PŘEDŠKOLNÍ VĚK DÍTĚTE S POSTIŽENÍM ČI ZNEVÝHODNĚNÍM
specifika vývoje v raném a předškolním věku, služba rané péče
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
ETIOLOGIE
= věda zabývající se zkoumáním vnitřních a zevních příčin vad a poruch
– zjištění příčiny vady a poruchy pomáchá prevenci * vad a poruch
RANÝ VĚK DÍTĚTE
– 3 období: novorozenecké, kojenecké, batolecí
SPECIFIKA VÝVOJE DÍTĚTE S POSTIŽENÍM ČI ZNEVÝHODNĚNÍM V RANÉM VĚKU
-
děti s ohroženým vývojem – zvláště předčasně narozené děti, s nízkou porodní homtností, negativními okolnostmi porodu, s vrozenými vývojovými vadami
-
děti se zrakovým postižením – těžko poznatelné
– využívání speciálních pomůcek
– podpora motorického vývoje, jemné motoriky, sluchového vnímání
-
děti se sluchovým postižením – ustání broukání, kt. nepřejde v napodobivé žvatlání
– screening sluchu novorozenců na některých neonatologických pracovištích v ČR
– indikace sluchadel, případně kochleární implantace
-
děti s mentální retardací a autismem – nerovnoměrný psychosomatický vývoj od kojeneckého věku
– využití tzv. Gesselových škál hodnotících psychomotorický vývoj dítěte do tří let
-
děti s tělesným postižením – postižení lebky, páteře, končetin a svalů
– dětská mozková obrna – abnormální svalové napětí a narušená koordinace pohybů
– Vojtova metoda reflexní lokomoce = aktivizace vrozených pohybových vzorců