Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– dopis Hitlera o pověření kompetencí k „poskytnutí milosrdné smrti“
– organizace Veřejně prospěšná nadace pro ústavní péči na ulici Tiergartenstrasse 4 šifra pro program T4
– vyhledávání, evidence a likvidace zdravotně postižených
DISKRIMINACE LIDÍ SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM (MINORITA)
– historická příkoří nebyla v počátcích rozvoje demokratického státu pojmenována
– v současnosti dlouhodobé nerespektování či neznalost základních a zásadních odlišnosti, které postižené definuj
DISKRIMINACE= přímá- /nepřímá
Bariéry=
STEREOTYPY= určuje naše chování vůči různým skupinám ve společnosti= norma chování členů určité skupiny
PŘEDSUDKY A MÝTY
příklady nějakých mýtů a předsudků, stereotypů = „všichni nevidomí vidí pouze tmu, respektive nevidí vůbec nic,vozíčkáři jsou vždy i mentálně postižení, nevidomí mají vrozeně lepší hmat, čich a sluch“
= předpojatost, názorová strnulost, negativní postoj vůči jednotlivci/skupinám
– únik a zjednodušení subjektivně nepříznivé situace
– nepřesné ocenění člověka/skupiny
– označování nesprávných termínů
-
historická podmíněnost:
-
ekonomický faktor
-
estetický ideál
-
uhranutí jako etiologie – matka postiženého považována za důvod postižení stigmatizace
-
náboženství – postižení jako boží úmysl
-
středověký altruismus – postižení jako předmět soucitu
-
přetrvávající altruistické tendence
-
typy předsudků:
-
podceňující
-
odmítavé
-
protektivní
-
hostilní: „…mají všechno zadarmo…“
-
heroizující
SOUČASNÉ POSTAVENÍ ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝCH VE SPOLEČNOSTI
– mylná představa, že problém postižených/znevýhodněných spadá pouze do resortu sociálních věcí a zdravotnictví
– od r. 1992: národní plány = „smlouva“ mezi politickou reprezentací a představiteli lidí s postižením
Postoje = 3 složky
kognitivní/poznávací (rozumová)
citová - co osoba cítí k předmětu postoje
konativní - sklon k jednání či chování k předmětu postoje
3. RODINA A DÍTĚ S POSTIŽENÍM
funkce rodiny: krize rodičovské identity- fáze smiřování se s postižením u dítěte, obrané mechanismy- aktivní/utočné a pasivní /utěkové, odchylky od adaptace.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
RODINA
– druhy rodiny:
-
nukleární = rodiče + děti
-
rozšířená
-
fce rodiny:
-
reprodukční
-
ekonomicko-zabezpečovací
-
emocionální
výchovná a socializační
Krize rodičovské identity:
změna výchovných postojů a reakcí
-odlišná očekávání a nároky na dítě
-vliv na vývoj osobnosti dítěte
REAKCE RODINY NA SDĚLENÍ ZÁVAŽNÉ DIAGNÓZY