Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
podle věku:
-
speciální pedagogika raného věku
-
speciální pedagogika předškolního věku
-
speciální pedagogika školního věku
-
speciální pedagogika dospělých – tzv. speciálněpedagogická andragogika
-
speciální pedagogika seniorů – tzv. speciálněpedagogická gerontagogika
-
podle všeobecného hlediska:
-
všeobecné základy speciální pedagogiky – terminologie, systém
-
historiografie speciální pedagogiky
-
metodologie SP – metodologie výzkumu, diagnostika
-
filozofie SP – teoretická východiska speciální pedagogiky
-
teorie komunikace osob s postižením – např. AAK
-
výchovná rehabilitace
-
nauka o školách a zařízeních primárně určených pro osoby s některým druhem postižení či znevýhodnění
-
komparativní speciální pedagogika – srovnávání edukačních systémů a teoretických koncepcí
HANDICAP = ZNEVÝHODNĚNÍ
– konflikt mezi osobami s postižením a podmínkami ve společnosti
– člověk s postižením je znevýhodněný pro něj nepříznivými podmínkami ve společnosti
= omezení vyplývající pro jedince z jeho vady nebo postižení, kt. ztěžuje nebo znemožňuje, aby plnil roli, která je pro něj normální
VADA
= porucha
= narušení psychické, anatomické či fyziologické struktury nebo funkce
– vývojová vada = vada narušující vývoj jedince
-
klasifikace poruch
-
podle typu:
-
orgánové
-
funkční
-
podle intenzity:
-
lehké
-
středně těžké
-
těžké
-
hluboké
-
podle příčin:
-
vrozené
-
získané
-
podle charakteristiky/vývoje:
-
reparabilní = možná náprava
-
reverzibilní = zvratnost vady
-
progresivní = postupné zhoršování vady
POSTIŽENÍ
= omezení nebo ztráta schopností vykonávat činnost způsobem nebo v rozsahu, který je pro čl. považován za normální
PEOPLE FIRST LANGUAGE
Označení osob- handicapovaný člověk- člověk s handicapem
– při označení člověka s označením na 1. slovo pro osobu, postižení až na místě druhém
člověk s postižením, ne postižený člověk
INTAKTNÍ
– z lat. tactilis = dotýkat + in = záporka
= nedotčený problematikou postižení či znevýhodnění
REEDUKACE
– z lat. re = znovu + edukace = výchova
– speciálněpedagogické postupy zaměřující se na porušenou funkce, kterou rozvíjejí
– přístupy:
-
monosenzoriální – zaměření na rozvoj pouze porušené fce
-
multisenzoriání – k rozvoji porušené fce využití podpůrných neporušených fcí
KOMPENZACE
– speciálněpedagogické postupy zaměřující se na rozvoj jiných fcí než poškozených
REHABILITACE
– z lat. habilis = schopný + re = opět
– komplexní rehabilitace = souhrn aktivit multidisciplinárního charakteru zaměřený na předcházení, zmírnění nebo odstranění nepříznivých důsledků postižení anebo narušení, a to zejména ve prospěch optimální socializace
SOCIALIZACE
= začlenění čl. do společnosti