7 Efektivita výchovného procesu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
7. Efektivita výchovného procesu, Výchovné zásady
Cíle kapitoly: pochopit a vysvětlit efektivitu výchovného procesu, analyzovat kritéria pedagogické a ekonomické efektivity, pochopit pojem výchovné zásady, vyjmenovat a popsat výchovné zásady a vysvětlit jejich vzájemné souvislosti.
Klíčová slova: efektivita výchovného procesu, kritéria pedagogické efektivity, kritéria ekonomické efektivity, výchovné zásady.
Efektivita výchovného procesu
-Výchovný proces můžeme považovat za efektivní, když se cíle výchovy realizují za adekvátního vynakládání různých sil – uplatňování snahy (žáka) a různých prostředků (finance)
Můžeme mluvit o efektivitě, když:
1, Efektivita pedagogická – vyplývá ze vztahu mezi cíli a výsledky výchovy v jednotlivých fázích výchovného procesu.
2, Efektivita Ekonomická – v rámci výchovného procesu pokud máme požadované výsledky pedagog. Efektivity a hospodářské oblasti (tzn. Zlepšování např. rozvoj vědy, snižování kriminality aj.) a odpovídají i materiálně (finančně)
1, Kritéria pedagogické efektivity
Definice: vyplývá ze vztahu mezi cíli a výsledky výchovy v jednotlivých fázích výchovného procesu.
Metody zkoumání: např. testem, zkouškou, rozhovorem
Základní kritéria (účinnosti/ efektivity výchovy)
A, Kvantita a kvalita změn
-ve vědomostech, dovednostech a schopnostech vychovávaných (tzn. Někdy méně znamená více, kvalita nad kvantitu, vybírat z obsahu to podstatné)
B, Počet a struktura vychovávaných
-V rámci teorie: efektivně předat učivo co nejvíce žákům v určeném čase (vzhledem k e věku, struktuře třídy aj.)
-V rámci praxe: menší počet účastníků = lépe zapojovat do jednotlivých aktivit, orientovat se na jejich zájmy
Ideální / efektivní je, když:
ŽÁKY spojují zájmy (kroužky), úroveň vzdělání (gympl), věk (třída)
PEDAGOGOVI se bude hůře pracovat, když: ve třídě je převaha chlapců (nekázeň), horší sociální skupiny (děti z dětských domovů, učební obory)
C, Čas potřebný k výchovnému působení
- čím více žáků – tím více je potřeba času
-Uspěchanost výuky se nevyplácí – ohrožuje kvalitní zvládnutí učiva
D, Vynaložené úsilí vychovávaných a vychovatele
-vychovatel by měl brát ohled na práceschopnost žáků , vznik a vývoj únavy, kvalitu koncentrace = upravovat proces
ŠPATNĚ JE, KDYŽ: dosáhneme výsledku, ale s důsledky psychického a fyzického vypětí žáků (např. mnoho úkolů, aktivit, střídání metod)
Úkol
Uveďte příčiny, které způsobují ve výchovném procesu únavu, sníženou koncentraci a práceschopnost.
- únavu, sníženou koncentraci a práceschopnost ve výchovném procesu způsobuje řada činitelů např. neuspokojování základních fyzických a psychických potřeb (střídání aktivity a odpočinku, práce vlastním tempem, přijímání tekutin a potravy a jejich vylučování, bezpečí atd.), nemoc, tělesné a psychické defekty, neúměrné množství informací, nedostatek času, nevhodné metody a formy, špatná motivace, osobnost vychovatele atd.