Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7 Efektivita výchovného procesu

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (50 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

7. Efektivita výchovného procesu, Výchovné zásady

Cíle kapitoly: pochopit a vysvětlit efektivitu výchovného procesu, analyzovat kritéria pedagogické a ekonomické efektivity, pochopit pojem výchovné zásady, vyjmenovat a popsat výchovné zásady a vysvětlit jejich vzájemné souvislosti.

Klíčová slova: efektivita výchovného procesu, kritéria pedagogické efektivity, kritéria ekonomické efektivity, výchovné zásady.

Efektivita výchovného procesu

-Výchovný proces můžeme považovat za efektivní, když se cíle výchovy realizují za adekvátního vynakládání různých sil – uplatňování snahy (žáka) a různých prostředků (finance)

Můžeme mluvit o efektivitě, když:

1, Efektivita pedagogická – vyplývá ze vztahu mezi cíli a výsledky výchovy v jednotlivých fázích výchovného procesu.

2, Efektivita Ekonomická – v rámci výchovného procesu pokud máme požadované výsledky pedagog. Efektivity a hospodářské oblasti (tzn. Zlepšování např. rozvoj vědy, snižování kriminality aj.) a odpovídají i materiálně (finančně)

1, Kritéria pedagogické efektivity

Definice: vyplývá ze vztahu mezi cíli a výsledky výchovy v jednotlivých fázích výchovného procesu.

Metody zkoumání: např. testem, zkouškou, rozhovorem

Základní kritéria (účinnosti/ efektivity výchovy)

A, Kvantita a kvalita změn

-ve vědomostech, dovednostech a schopnostech vychovávaných (tzn. Někdy méně znamená více, kvalita nad kvantitu, vybírat z obsahu to podstatné)

B, Počet a struktura vychovávaných

-V rámci teorie: efektivně předat učivo co nejvíce žákům v určeném čase (vzhledem k e věku, struktuře třídy aj.)

-V rámci praxe: menší počet účastníků = lépe zapojovat do jednotlivých aktivit, orientovat se na jejich zájmy

Ideální / efektivní je, když:

ŽÁKY spojují zájmy (kroužky), úroveň vzdělání (gympl), věk (třída)

PEDAGOGOVI se bude hůře pracovat, když: ve třídě je převaha chlapců (nekázeň), horší sociální skupiny (děti z dětských domovů, učební obory)

C, Čas potřebný k výchovnému působení

- čím více žáků – tím více je potřeba času

-Uspěchanost výuky se nevyplácí – ohrožuje kvalitní zvládnutí učiva

D, Vynaložené úsilí vychovávaných a vychovatele

-vychovatel by měl brát ohled na práceschopnost žáků , vznik a vývoj únavy, kvalitu koncentrace = upravovat proces

ŠPATNĚ JE, KDYŽ: dosáhneme výsledku, ale s důsledky psychického a fyzického vypětí žáků (např. mnoho úkolů, aktivit, střídání metod)

Úkol

Uveďte příčiny, které způsobují ve výchovném procesu únavu, sníženou koncentraci a práceschopnost.

- únavu, sníženou koncentraci a práceschopnost ve výchovném procesu způsobuje řada činitelů např. neuspokojování základních fyzických a psychických potřeb (střídání aktivity a odpočinku, práce vlastním tempem, přijímání tekutin a potravy a jejich vylučování, bezpečí atd.), nemoc, tělesné a psychické defekty, neúměrné množství informací, nedostatek času, nevhodné metody a formy, špatná motivace, osobnost vychovatele atd.

Témata, do kterých materiál patří