Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7 Efektivita výchovného procesu

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (50 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

D, Zásada ohledu na věkové a individuální zvláštnosti vychovávaných

Výchovný proces musí odpovídat:

-věku, zájmům, potřebám a schopnostem vychovávaných

- žáci mohou být pomalí, rychlí, nadaní, stydliví, tělesně, smyslově postižení, s dys-poruchami a poruchami učení, sociálně znevýhodnění

-Vychovatel by se by měl stimulovat nadprůměrné a podprůměrné klienty.

E, Zásada opory o kladné rysy osobnosti vychovávaného

Díky poznání svých žáků, může pedagog:

-opřít se o jejich pozitivní vlastnosti a projevy chování, aby je mohl pochválit

-výchovný pracovník by měl být dobrým diagnostikem a setrvávat se svěřenci v častém neformálním kontaktu, pobývat s nimi, zajímat se o ně a o jejich sociální zázemí.

F, Zásada aktivity vychovávaných

-Setkáváme se s touto zásadou např.: Při individuální práce, při kooperativních činnostech ve skupinách, hraní rolí, plnění úkolů projektu atd.

-Pedagog by měl kontrolovat práci, usměrnit svoji aktivitu – nenechat dělat všechno žáky, ale naopak ani nedělat něco za žáky

G, Zásada názornosti

Látku předat nejlépe všemi smysly

Např. filmy, obrázky, výuka v lese, venku, představení – hraní na něco, uvádět příklady, ukázky, instruktáž.

H, Zásada trvalosti

-vědomosti a dovednosti, které si vychovávaný osvojí, by měly zůstat co nejdéle. Nejúčinnější je režim opakování v časových limitech. Opakování brzy po osvojení je nejúčinnější

OBECNĚ PLATÍ:

pokoušíme něco naučit jiné (90 %)

když něco přímo zažijeme a děláme (80 %)

když o něčem diskutujeme (40 %)

když něco současně vidíme a slyšíme (20 %)

když něco vidíme (15 %)

když něco pouze slyšíme (10 %).

CH, Zásada cílevědomosti a systematičnosti

-Každý výchovný proces směřuje k určitému výchovnému cíli = VÝCHOVA

-Každý pedagog si musí uvědomit, co chce u vychovávaných dosáhnout, kam chce svým působením dojít

-Dobře vymezený cíl výchovy poskytuje vychovateli i jeho svěřencům správnou pedagogickou orientaci, má pro ně významný motivační a stimulační účinek

-Obsah je tvořen systémem vědomostí a dovedností, které by měly na sebe logicky navazovat. Systematičnost se však může jednat i způsobu podání učiva – uspořádaného výkladu, soustavného opakování a procvičování, prověřování a hodnocení.

I, Zásada vědeckosti a spojení výchovy se životem

Pedagog, by měl respektovat náboženství, ale učivo podkládat vědeckými poznatky

Otázky a úkoly

1) Vysvětlete obsah pojmu efektivita výchovného procesu.

-

2) Analyzujte kritéria pedagogické a ekonomické efektivity.

-

3) Vysvětlete pojem výchovné zásady.

-

4) Vyjmenujte a popište výchovné zásady.

-

5) Vysvětlete vzájemné souvislosti mezi jednotlivými výchovnými zásadami.

-

Témata, do kterých materiál patří