7 Efektivita výchovného procesu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
D, Zásada ohledu na věkové a individuální zvláštnosti vychovávaných
Výchovný proces musí odpovídat:
-věku, zájmům, potřebám a schopnostem vychovávaných
- žáci mohou být pomalí, rychlí, nadaní, stydliví, tělesně, smyslově postižení, s dys-poruchami a poruchami učení, sociálně znevýhodnění
-Vychovatel by se by měl stimulovat nadprůměrné a podprůměrné klienty.
E, Zásada opory o kladné rysy osobnosti vychovávaného
Díky poznání svých žáků, může pedagog:
-opřít se o jejich pozitivní vlastnosti a projevy chování, aby je mohl pochválit
-výchovný pracovník by měl být dobrým diagnostikem a setrvávat se svěřenci v častém neformálním kontaktu, pobývat s nimi, zajímat se o ně a o jejich sociální zázemí.
F, Zásada aktivity vychovávaných
-Setkáváme se s touto zásadou např.: Při individuální práce, při kooperativních činnostech ve skupinách, hraní rolí, plnění úkolů projektu atd.
-Pedagog by měl kontrolovat práci, usměrnit svoji aktivitu – nenechat dělat všechno žáky, ale naopak ani nedělat něco za žáky
G, Zásada názornosti
Látku předat nejlépe všemi smysly
Např. filmy, obrázky, výuka v lese, venku, představení – hraní na něco, uvádět příklady, ukázky, instruktáž.
H, Zásada trvalosti
-vědomosti a dovednosti, které si vychovávaný osvojí, by měly zůstat co nejdéle. Nejúčinnější je režim opakování v časových limitech. Opakování brzy po osvojení je nejúčinnější
OBECNĚ PLATÍ:
pokoušíme něco naučit jiné (90 %)
když něco přímo zažijeme a děláme (80 %)
když o něčem diskutujeme (40 %)
když něco současně vidíme a slyšíme (20 %)
když něco vidíme (15 %)
když něco pouze slyšíme (10 %).
CH, Zásada cílevědomosti a systematičnosti
-Každý výchovný proces směřuje k určitému výchovnému cíli = VÝCHOVA
-Každý pedagog si musí uvědomit, co chce u vychovávaných dosáhnout, kam chce svým působením dojít
-Dobře vymezený cíl výchovy poskytuje vychovateli i jeho svěřencům správnou pedagogickou orientaci, má pro ně významný motivační a stimulační účinek
-Obsah je tvořen systémem vědomostí a dovedností, které by měly na sebe logicky navazovat. Systematičnost se však může jednat i způsobu podání učiva – uspořádaného výkladu, soustavného opakování a procvičování, prověřování a hodnocení.
I, Zásada vědeckosti a spojení výchovy se životem
Pedagog, by měl respektovat náboženství, ale učivo podkládat vědeckými poznatky
Otázky a úkoly
1) Vysvětlete obsah pojmu efektivita výchovného procesu.
-
2) Analyzujte kritéria pedagogické a ekonomické efektivity.
-
3) Vysvětlete pojem výchovné zásady.
-
4) Vyjmenujte a popište výchovné zásady.
-
5) Vysvětlete vzájemné souvislosti mezi jednotlivými výchovnými zásadami.
-