7 Efektivita výchovného procesu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
2, Kritéria ekonomické efektivity
Definice: v rámci výchovného procesu pokud máme požadované výsledky pedagog. Efektivity a hospodářské oblasti (tzn. Zlepšování např. rozvoj vědy, snižování kriminality aj.) a odpovídají i materiálně (finančně)
-vyjadřuje vztah mezi vynaloženými náklady (finance, materiálně) společnosti na výchovu.
Metody zkoumání: kvantitativní ukazatele (analýza, empirické výzkumy, experimenty)
Základní kritéria (účinnosti/efektivity)
-hmotné prostředky (např. vybavení škol a učeben, příprava a další vzdělávaní pedagogických pracovníků a zajištění jejich sociálního zázemí, finanční ohodnocení učitelů, modernizace obsahu)
2) Přemýšlejte o důsledcích nedostatečných investic společnosti do školství.
- Nedostatečné investice společnosti do školství mohou v budoucnu ovlivnit jak celkovou vzdělanost národa, tak ekonomickou úroveň společnosti. V současnosti pozorujeme již neblahé důsledky tohoto jevu např. pohrdlivé vyjadřování se o učitelích, tendence snižovat délku vzdělávání učitelů, odchod kvalitních pedagogů, feminizace ve školství, zvyšování počtu dětí ve výuce některých předmětů, nedostatečně vybavená výchovná zařízení, zavírání škol v obcích s menším počtem dětí, omezování dotací do výzkumu v oblasti výchovy a vzdělávání atd.
Výchovné zásady
= Efektivitu výchovného procesu ovlivňuje dodržování výchovných zásad
= Výchovné zásady vyjadřují vztah mezi cílem, obsahem, podmínkami a prostředky výchovy
= Zásady výchovy mohou postihovat celý výchovný proces, vyučovací zásady
= výchovné zásady znamenají pro vychovatele určité požadavky, jejichž uplatnění může vést k úspěšnosti výchovného procesu.
VYCHOVÁVATEL se zaměřuje zda-li se: žák opírá o vědecké poznatky, je-li žak dostatečně aktivní při získávání poznatků
Je důležité se držet těchto ZÁSAD:
A, Zásada všestranného rozvoje osobnosti vychovatele
Vychovatelé by měli být a měli by mít:
charakterní a citliví lidé
chtějí setkávat s druhými lidmi
předávat jim zkušenosti
odborné vzdělání v oblasti
mít všeobecný přehled
autoritu, „komunikativnost“
celoživotní vzdělávání
mít pedagogické dovednosti = a, vědomosti (týkající se tématu, aj.) b, rozhodování (v průběhu přípravy na výchovný proces, v jeho průběhu a po ukončení výchovného procesu), b,činnost (chování vychovatele).
B, Zásada spolupráce všech vychovatelů
Dělíme na profesionální (vedoucí zájmových kroužků, vychovatelé, učitelé) a neprofesionální (rodiče, příbuzní) = ZÁKLAD = vzájemná spolupráce, ochota, tolerance, zapojování do aktivit, výletů, akcí, finanční pomoci,
C, Zásada úcty ke každému člověku
Vychovávatel nesmí diskriminovat žáky kvůli= věku, zdatností, zdravotním stavem, handicapem, sociálním či ekonomickým postavením, musí se vyvarovat bezohledné manipulaci, nepromyšleným a necitlivým odsouzením, citovému vydírání.