Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Znovuobjevení antiky a opakované návraty k ní

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Znovuobjevení antiky a opakované návraty k ní

a) Zájem o vrcholná období antiky (antika jako vzdálený ideální model)

V evropských kulturních dějinách se v této pozici ocitla řecko-římská antika. Počínaje raným humanismem vzhlížely celé generace badatelů, filozofů i laiků k antice jako k nedostižnému vzoru. Sen o antice byl tak intenzivní, že dal vzniknout dvěma výrazným kulturním epochám: renesanci a klasicismu, přičemž zapůsobil na řadu dalších směrů.

Antika jako vzdálený a ideální model:

  1. renesance 9. a 10. století (karolínská a otonská) - úsilí o jednotný kulturní jazyk (latina), rozvoj školství (skriptoria a knihovny), úsilí o vytvoření nové římské říše (Karel Veliký, Ota III. - renovatio imperii)

  2. renesance 12. století - důraz na vzdělání (předpoklad politické a církevní kariéry), vznik univerzit - latina: literatura římských klasiků: Aristoteles, Cicero, Seneca (zájem především o jejich formu a stylistiku), zdůrazněna též filozofická reflexe některých autorů - proud dialekticko-scholastický

  3. renesance 13. - 16. století (It. renesance a zaalpská renesance)

It: zájem o ant. literaturu, historii, vědy, latinu, polit. snahy - znovusjednocení It.

Zaalpská renesance: argumentace pro vlastní reformační problémy

4. 18. století: zájem o demokracii - změna jejího chápání. Zatímco se Aristoteles snažil

od demokracie distancovat, moderní teoretikové hledají způsob jak legitimizovat

existující režimy - formy vlády elity - jako demokratické. Důvod tohoto rozdílu

spočívá v tom, že se během 19. sol. Hodnocené demokracie přesunulo z negativního

na pozitivní. Tento fakt byl ovlivněn industrializací, masovým vzděláváním, ...

b) Zájem o úpadková období ( zejména ve 20. stol. - problémy postmoderní společnosti)

Lubor Kysučan - zamyšlení nad vztahem úpadkového období a postmoderny. Hledání analogií, katastrofických scénářů x naděje na zrození něčeho jiného.

3 dimenze civilizace: biologicko-technická, kulturní, duchovní (dnes i na konci římské říše převažuje první složka nad ostatními. V římské říši vzniklo křesťanství, které znamenalo pokračování římské říše - a co dnes? co bude obrodnou silou? - alternativní proudy?

Obecné shodné rysy postmoderní společnosti a úpadkové římské společnosti:

  • morální relativismus

  • xenofobie

  • konzumnost společnosti a kultury (helénismus a dnešní kýč)

  • hledání úniku: příroda

Paul Johnson: Dějiny 20. století: Pokud padl Řím, může kdy nějaká civilizace obstát?

Ekonomické analogie s Římem:

  • otevřenost ekonomiky (jedna oblast se stává závislou na druhé)

  • otevřenost společenská

  • otevřenost vzdělání

Lubor Kysušan: Devět zastavení na konci starověku a druhého tisíciletí. Olomouc 1997.

Pozoruhodné analogie mezi současným vývojem a vývojem na konci starověku.

Shody jsou skutečně až děsivé. Hledá východisko z krize poučen vývojem v

Témata, do kterých materiál patří