Znovuobjevení antiky a opakované návraty k ní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
římské říši, v návratu k vyšším duchovním hodnotám.
Přímé pokračování tradic
1. Byzanc - kontinuita správy, ekonomiky, měst, vzdělanosti (Alexandrie, Antiochie)
Přejímá helénistickou podobu kultury (patriotka, apologetika), silnější tradice řeckého kulturního okruhu x Z, upravují si tradiční římské školství (odklon od sportu)
2. Západ - plná kontinuita římské správy: úloha křesť. církve (biskupové řídí městskou správu), školství (sedm umění, latina), recepce římského práva
Odborný zájem o antiku
18. století: odborný proud snažící se navázat na antickou civilizaci tzv. novohumanismus - zájem především o řeckou složku antické kultury, antika badatelsky přeceňována (naprostá negace středověku, nekritické zbožňováni - Winkelman - antika=samostatný vědecký obor, Wolf - povyšuje antickou kulturu nad kuluru jiných evropských národů)
pol. 19. století: změna pohledu na antiku a na středověk, zvýšení úrovně vědeckých oborů a disciplín - pozitivizmus
České země: zprostředkované poznání antické civilizace prostřednictvím západoevropských center , ojediněle kultura byzantská
raný humanismus (Karel IV.)
renesanční humanismus
19. stol. NO - specifické přisvojení antiky je obecným rysem
Literatura:
Varcl Ladislav a kol.: Antika a česká kultura. Praha 1978. - podrobný rozbor vztahu ant. a č. kultury
Macura Vladimír: Znamení rodu. Jihočany 1995. - opět problematika odkazu ant. v č. zemích