Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
školský zákon č. 561/2004 Sb.., - příjetí nového škol. Zákona (2005-2016)
prováděcí vyhlášky= vyhláška č. 72/2005 Sb.;- o poradenských službách ve škol.
spádové školy = ustanovení o spádových školách (ZŠ)
platné i pro děti se SVP – přednostní přijímání dětí ze spádové oblasti (mnohdy nedodržováno)
pro vzdělávání ve škole zřízené podle §16 odst. 9 školského zákona = lze zřizovat třídy ve školách pro postižené děti, Podmínka: doporučení školského por. Zař.
znění odst. 9 §16 školského zákona – „paragrafové školy“=
zpráva a doporučení ke vzdělávání ve škole;=
PLPP; IVP; AP =
Poradenství – poradenství ve školách (školní poradenské pracoviště – kdo zde působí a příklady činností) =
a školských institucích (školská poradenská zařízení – PPP a SPC, + SVP).
6. ÚVOD DO SURDOPEDIE
terminologické vymezení, zásady komunikace s těmito osobami. terminologické vymezení – sluch, zvuk – výška a intenzita, sluchové prahy, osoba se sluchovým postižením, 3 klasifikace sluchových vad a poruch, Neslyšící s velkým N, osoby s KI, komunikace osob se sluchovým postižením – vizuálně-motorická komunikace a audio-orální komunikace; interkulturní a intrakulturní komunikace; dopady do vzdělávání – včasná diagnostika a intervence, výuka češtiny a cizích jazyků, výuka ve znakovém jazyce?,…
Doporučená literatura a zdroje ke studiu tohoto okruhu:
-
prezentace z přednášky
-
kapitola 10 z opory 01-04 | Úvod do speciální pedagogiky – 10 Specifika komunikace osob s postižením nebo znevýhodněním (kapitola je v přílohách tohoto emailu)
-
REGEC, Vojtech et al. Komunikace a lidé se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 204 s. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-3203-8. http://ksp.upol.cz/vojtech-regec/file/regec-stejskalova-komunikace-a-lide-se-specifickymi-potrebami.pdf
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
SURDOPEDIE
– z lat. surdus = hluchý + řec. paideia = výchova
= vědní disciplína SPP, která se zabývá výchovou a vzděláváním osob se sluchovým postižením
– 1983: osamostatnění od logopedie
SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ
– sociální důsledek takové ztráty sluchu, kterou již nelze plně kompenzovat technickými pomůckami
– sluchová ztráta, sluchová porucha, vada sluchu = objektivní sluchová nedostatečnost
×
sluchové postižení = sociální důsledek vady sluchu
-
důsledky ovlivňující SP
-
doba stanovení diagnózy a odhalení sluchové poruchy nebo vady
-
typ a stupeň sluchové poruchy nebo vady
-
věk, ve kterém došlo k poruše nebo vadě sluchu
-
případná kombinace s další zdravotní poruchou nebo vadou
-
vliv okolního prostředí (zejm. sociálního)
-
osobnostní vlastnosti
-
úroveň sociální péče
-
úroveň lékařské péče
-
kvalita speciálněpedagogického působení