Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

školský zákon č. 561/2004 Sb.., - příjetí nového škol. Zákona (2005-2016)

prováděcí vyhlášky= vyhláška č. 72/2005 Sb.;- o poradenských službách ve škol.

spádové školy = ustanovení o spádových školách (ZŠ)

platné i pro děti se SVP – přednostní přijímání dětí ze spádové oblasti (mnohdy nedodržováno)

pro vzdělávání ve škole zřízené podle §16 odst. 9 školského zákona = lze zřizovat třídy ve školách pro postižené děti, Podmínka: doporučení školského por. Zař.

znění odst. 9 §16 školského zákona – „paragrafové školy“=

zpráva a doporučení ke vzdělávání ve škole;=

PLPP; IVP; AP =

Poradenství – poradenství ve školách (školní poradenské pracoviště – kdo zde působí a příklady činností) =

a školských institucích (školská poradenská zařízení – PPP a SPC, + SVP).

6. ÚVOD DO SURDOPEDIE

terminologické vymezení, zásady komunikace s těmito osobami. terminologické vymezení – sluch, zvuk – výška a intenzita, sluchové prahy, osoba se sluchovým postižením, 3 klasifikace sluchových vad a poruch, Neslyšící s velkým N, osoby s KI, komunikace osob se sluchovým postižením – vizuálně-motorická komunikace a audio-orální komunikace; interkulturní a intrakulturní komunikace; dopady do vzdělávání – včasná diagnostika a intervence, výuka češtiny a cizích jazyků, výuka ve znakovém jazyce?,…

Doporučená literatura a zdroje ke studiu tohoto okruhu:

  • prezentace z přednášky

  • kapitola 10 z opory 01-04 | Úvod do speciální pedagogiky – 10 Specifika komunikace osob s postižením nebo znevýhodněním (kapitola je v přílohách tohoto emailu)

  • REGEC, Vojtech et al. Komunikace a lidé se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 204 s. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-3203-8. http://ksp.upol.cz/vojtech-regec/file/regec-stejskalova-komunikace-a-lide-se-specifickymi-potrebami.pdf

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

  • SURDOPEDIE

– z lat. surdus = hluchý + řec. paideia = výchova

= vědní disciplína SPP, která se zabývá výchovou a vzděláváním osob se sluchovým postižením

– 1983: osamostatnění od logopedie

  • SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ

– sociální důsledek takové ztráty sluchu, kterou již nelze plně kompenzovat technickými pomůckami

sluchová ztráta, sluchová porucha, vada sluchu = objektivní sluchová nedostatečnost

×

sluchové postižení = sociální důsledek vady sluchu

  • důsledky ovlivňující SP

  • doba stanovení diagnózy a odhalení sluchové poruchy nebo vady

  • typ a stupeň sluchové poruchy nebo vady

  • věk, ve kterém došlo k poruše nebo vadě sluchu

  • případná kombinace s další zdravotní poruchou nebo vadou

  • vliv okolního prostředí (zejm. sociálního)

  • osobnostní vlastnosti

  • úroveň sociální péče

  • úroveň lékařské péče

  • kvalita speciálněpedagogického působení

Témata, do kterých materiál patří