Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • klasifikace podle WHO

  1. normální sluch – ztráta do 25 dB u dospělých, do 15 dB u dětí

  2. lehká sluchová porucha – ztráta 26–40 dB u dospělých, 16–40 dB u dětí

  3. střední sluchová porucha – ztráta 41–55 dB

  4. středně těžká sluchová porucha – ztráta 56–70 dB

  5. těžká sluchová porucha – ztráta 71–90 dB

  6. úplná ztráta sluchu = hluchota

– ztráta nad 90 dB

  • klasifikace dle lokalizace

  • převodní – narušení přenosu (převodu) mechanické energie ve vnějším nebo středním uchu

  • percepční – porucha funkce Cortiho orgánu v hlemýždi nebo narušení sluchové dráhy ve sluchovém nervu

  • smíšené – kombinace výše uvedeného

  • centrální – vady v podkorovém a korovém systému sluchové dráhy

  • klasifikace dle doby vzniku

  1. prelingvální sluchové poruchy (vady) – vznik před ukončením základního vývoje jazyka a řeči (k ukončení základního vývoje jazyka a řeči dochází v průměru okolo 6. rok věku)

– přirozeným komunikačním prostředkem je národní znakový jazyk

  1. postlingvální sluchové poruchy (vady) – vznik až po ukončení základního vývoje jazyka a řeči

– jazykové i řečové dovednosti dostatečně fixovány a nikdy tedy nedojde k jejich úplnému vymizení (dá se s nimi tedy pracovat a dále je rozvíjet)

  • další klasifikace

  • osoby nedoslýchavé

  • osoby neslyšící

  • osoby ohluchlé

  • osoby s kochleárním implantátem

  • osoby se sluchovou a další přidruženou vadou

  • navázání kontaktu s člověkem se SP

  • zvuk

  • dotyk – jemné poklepání nataženou dlaní na rameno nebo horní část paže

  • prostřednictvím jiné osoby

  • pohyb – mírné vertikální mávání roztaženou dlaní ruky

  • světlo – zablikání světlem v místnosti

  • vibrace – zadupání na podlahu nebo zaťukání na desku stolu, které se osoba se SP dotýká

  • komunikační systémy osob se SP

  1. orální komunikační systémy

  • mluvená řeč

  • čtení a psaní

  • odezírání = vizuální vnímání mluvené řeči

– prioritní místo při komunikaci se slyšícím okolí

= komplexní čtení viditelných pohybů mluvidel, těla, postoje, proxemiky, pauz, mimiky, gestiky

kinémy = pohyby mluvidel, které přejímají fci signálů mluvené řeči

– vnější podmínky odezírání – dostatečná intenzita a směr světla

– konverzační vzdálenost

– výšková úroveň mluvčího a odezírajícího

– vizuálně přiměřená mluvní technika

– seznámení s tématem hovoru

– snaha mluvit přirozeně

– vnitřní podmínky odezírání – fyziologické podmínky

– verbální podmínky

– psychické podmínky

– sociální podmínky

  1. vizuálně-motorické komunikační systémy

  • prstová abeceda = daktylní abeceda

– vyjádření jednotlivých písmen polohami a tvarem prstů

  • umělé znakové systémy – znaková čeština, Makaton, Gestuno

uměle vytvořený komunikační systém na rozhraní Čj a českého znakového jazyka

Témata, do kterých materiál patří