Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • TĚLESNÉ POSTIŽENÍ

– omezení hybnosti až omezení pohybu

– poškození, vady či funkční porucha nosného a pohybového aparátu centrální nebo periferní nervové soustavy, amputace či deformace části motorického systému

– vady či dysfunkce jsou zpravidla patrné na první pohled, mají charakter trvalého snížení funkční výkonnosti i ztráty schopnosti v některé oblasti nebo ve více motorických oblastech

– primární redukce obvyklých aktivit a v některých případech i částečná až úplná imobilita, což má zásadní vliv na kvalitu života, soběstačnost a přístup k životním příležitostem

  • vrozená tělesná postižení

  • poruchy tvaru a velikosti lebky

  • vrozené vady horních končetin – např. polydaktylie

  • vrozené vady dolních končetin – např. pes planovalgus congenitus – vrozená noha hákovitá

pes equinovarus congenitus – vrozená noha kosá

  • poruchy růstu – např. gigantismus, nanismus

  • rozštěpové vady – např. lebky, rtu, čelisti, patra, páteře

  • centrální a periferní obrny – např. různé formy DMO

  • získaná tělesná postižení

  • stavy po úrazech mozku a míchy – např. otřes mozku, zlomeniny obratlů spojené s poškozením míchy

  • poúrazová poškození periferních nervů

  • amputace

  • deformity tvaru těla a jeho jednotlivých částí – skoliózy, kyfózy, hyperlordóza, plochá záda, plochá noha

  • získaná po nemoci

  • revmatická onemocnění – např. revmatická horečka, vleklý kloubní revmatismus

  • dětská infekční obrna

  • Perthesova choroba

  • myopatie, progresivní svalová dystrofie, neuromuskulární onemocnění

např. onemocnění vrozené, které se však může projevit až během vývoje

  • následky léčby závažných onemocnění – např. operační řešení onkologických diagnóz

  • PSYCHICKÉ A FYZICKÉ BARIÉRY

– architektonické omezení v prostředí – schody, úzké dveře, chodníky, chybějící výtahy

– psychické bariéry – komunikační

– vyrovnání se s životní situací, u intaktní populace jde o nevědomost, jak komunikovat s osobou s tělesným postižením

  • KOMUNIKACE S OSOBOU S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM !NE S JEJÍM DOPROVODEM!

– využívání kompenzačních pomůcek

– komunikace by měla probíhat tváří v tvář na stejné úrovni

  • ASISTENČNÍ PES

  1. balanční psi – pomoc osobám, které mají potíže s rovnováhou

  2. asistenční psi

9. ÚVOD DO PSYCHOPEDIE

terminologické vymezení, zásady komunikace s těmito osobami.

terminologické vymezení – mentální postižení, mentální retardace, poruchy vývoje intelektu, oslabení kognitivního výkonu, hraniční pásmo mentální retardace, sociálně podmíněné mentální postižení, klasifikace mentální retardace/poruch vývoje intelektu, primární a sekundární mentální postižení; dopady oslabení kognitivního výkonu do vzdělávání, osobnost žáka s mentálním postižením; zásady komunikace s těmito osobami.

Témata, do kterých materiál patří