Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
TĚLESNÉ POSTIŽENÍ
– omezení hybnosti až omezení pohybu
– poškození, vady či funkční porucha nosného a pohybového aparátu centrální nebo periferní nervové soustavy, amputace či deformace části motorického systému
– vady či dysfunkce jsou zpravidla patrné na první pohled, mají charakter trvalého snížení funkční výkonnosti i ztráty schopnosti v některé oblasti nebo ve více motorických oblastech
– primární redukce obvyklých aktivit a v některých případech i částečná až úplná imobilita, což má zásadní vliv na kvalitu života, soběstačnost a přístup k životním příležitostem
-
vrozená tělesná postižení
-
poruchy tvaru a velikosti lebky
-
vrozené vady horních končetin – např. polydaktylie
-
vrozené vady dolních končetin – např. pes planovalgus congenitus – vrozená noha hákovitá
pes equinovarus congenitus – vrozená noha kosá
-
poruchy růstu – např. gigantismus, nanismus
-
rozštěpové vady – např. lebky, rtu, čelisti, patra, páteře
-
centrální a periferní obrny – např. různé formy DMO
-
získaná tělesná postižení
-
stavy po úrazech mozku a míchy – např. otřes mozku, zlomeniny obratlů spojené s poškozením míchy
-
poúrazová poškození periferních nervů
-
amputace
-
deformity tvaru těla a jeho jednotlivých částí – skoliózy, kyfózy, hyperlordóza, plochá záda, plochá noha
-
získaná po nemoci
-
revmatická onemocnění – např. revmatická horečka, vleklý kloubní revmatismus
-
dětská infekční obrna
-
Perthesova choroba
-
myopatie, progresivní svalová dystrofie, neuromuskulární onemocnění
např. onemocnění vrozené, které se však může projevit až během vývoje
-
následky léčby závažných onemocnění – např. operační řešení onkologických diagnóz
PSYCHICKÉ A FYZICKÉ BARIÉRY
– architektonické omezení v prostředí – schody, úzké dveře, chodníky, chybějící výtahy
– psychické bariéry – komunikační
– vyrovnání se s životní situací, u intaktní populace jde o nevědomost, jak komunikovat s osobou s tělesným postižením
KOMUNIKACE S OSOBOU S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM !NE S JEJÍM DOPROVODEM!
– využívání kompenzačních pomůcek
– komunikace by měla probíhat tváří v tvář na stejné úrovni
ASISTENČNÍ PES
-
balanční psi – pomoc osobám, které mají potíže s rovnováhou
-
asistenční psi
9. ÚVOD DO PSYCHOPEDIE
terminologické vymezení, zásady komunikace s těmito osobami.
terminologické vymezení – mentální postižení, mentální retardace, poruchy vývoje intelektu, oslabení kognitivního výkonu, hraniční pásmo mentální retardace, sociálně podmíněné mentální postižení, klasifikace mentální retardace/poruch vývoje intelektu, primární a sekundární mentální postižení; dopady oslabení kognitivního výkonu do vzdělávání, osobnost žáka s mentálním postižením; zásady komunikace s těmito osobami.