Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
DESATERO (osmero) PRO KONTAKT S VODICÍM PSEM
-
nikdy vodicího psa nerušit v jeho práci – nemlaskat, nepískat na něj
-
nikdy na vodicího psa nesahat, nehladit ho, nemluvit na něj bez vědomí majitele
-
nikdy k sobě vodicího psa nevolat
-
nikdy psa nekrmit bez vědomí majitele
-
při aktivní pomoci člověku s vodicím psem, nikdy nemanipulovat se psem
-
nikdy nedovolit vlastnímu psu vodicího psa obtěžovat, očichávat ho, či jinak vyrušovat v práci;
-
pokud procházíme kolem vodicího psa se svým psem, máme ho vždy na vodítku;
-
respektovat fakt, že nevidomý s vodicím psem má přístup do obchodů, restaurací, všech typů škol, školských a zdravotnických zařízení, úřadů a všech kulturních a sportovních zařízení
PRŮVODCOVSTVÍ
-
stálý průvodce
-
náhodný průvodce – musí být poučen samotným člověkem se ZP
-
zásady průvodcovství:
-
představit se a zeptat, zda pomoc potřebuje
-
nevidomý se drží průvodce za paži a následuje ho půl kroku a částí těla v zákrytu
-
průvodce upozorňuje na nerovnosti terénu, na obrubník nahoru a dolů, na schody
-
při chůzi po schodech hlídáme první a poslední schod
-
procházení zúženým prostorem
-
usazování
KOMUNIKACE S OSOBOU SLABOZRAKOU A SE ZBYTKY ZRAKU
– snažit se udržet zrakový kontakt, který může být rušen projevy ZP
– zásady zrakové hygieny
8. ÚVOD DO SOMATOPEDIE
terminologické vymezení, zásady komunikace s těmito osobami.
terminologické vymezení – omezení hybnosti, osoby s omezením hybnosti, mobilita (hybnost), primární a sekundární omezení hybnosti, osoba s tělesným postižením, jedinec s onemocněním, komplexní rehabilitace – vymezení a složky; dopady tělesného postižení a závažného onemocnění do vzdělávání – narušení základních funkcí, zvláštnosti žáků s různými typy onemocnění, speciální vzdělávací potřeby žáků s tělesným postižením a žáků se závažným onemocněním; komunikace osob s tělesným postižením
Doporučená literatura a zdroje ke studiu tohoto okruhu:
-
prezentace z přednášky
-
kapitola 10 z opory 01-04 | Úvod do speciální pedagogiky – 10 Specifika komunikace osob s postižením nebo znevýhodněním (kapitola je v přílohách tohoto emailu)
-
REGEC, Vojtech et al. Komunikace a lidé se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 204 s. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-3203-8. http://ksp.upol.cz/vojtech-regec/file/regec-stejskalova-komunikace-a-lide-se-specifickymi-potrebami.pdf
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
SOMATOPEDIE
– věda zabývající se jedinci s tělesným postižením