Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Doporučená literatura a zdroje ke studiu tohoto okruhu:
-
prezentace z přednášky
-
kapitola 10 z opory 01-04 | Úvod do speciální pedagogiky – 10 Specifika komunikace osob s postižením nebo znevýhodněním (kapitola je v přílohách tohoto emailu)
-
REGEC, Vojtech et al. Komunikace a lidé se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 204 s. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-3203-8. http://ksp.upol.cz/vojtech-regec/file/regec-stejskalova-komunikace-a-lide-se-specifickymi-potrebami.pdf
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
PSYCHOPEDIE
– vědní obor zabývající se osobami s mentálním postižením
MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ
= vývojová porucha integrace psychických fcí, která postihuje ve všech složkách jeho osobnosti
– trvalé snížení rozumových schopností
– stav trvalý
– podle doby vzniku retardace × demence
-
mentální retardace = vývojová duševní porucha se sníženou inteligencí
– 4 stupně dle IQ:
-
lehká mentální retardace: 50–69 IQ
zpoždění vývoje řeči
postižen pojmotvorný proces
časté agramatismy
-
středně těžká mentální retardace: 35–49 IQ
omezený vývoj řeči
echolálie = opakování slov
převaha jednoduchých vět
-
těžká mentální retardace: 20–34 IQ
většinou bez schopnosti mluvit
-
hluboká mentální retardace: pod 20 IQ
-
zásady pro kontakt s jedincem s MP:
-
volení jednoduché řeči, krátkých slov a vět
-
vhodné jsou jasně vyjádřené myšlenky, nepoužívání cizích a hovorových slov
-
mluvit pomalu, tak, aby tempo nezahlcovalo
-
dejte jedinci s mentálním postižením dostatek času na odpověď – nebojte se ticha
-
důležitá je role neverbální komunikace – vhodné je doplňovat komunikaci mimikou, gestikulací
-
je žádoucí vyhýbat se abstraktním pojmům a poskytnout jedinci konkrétní příklady
-
ověřit si porozumění sdělovaných informací
-
mluvit jen o jedné hlavní myšlence – k dalšímu sdělení přejít až po ověření porozumění
-
chovat se k jedinci s mentálním postižením adekvátně jeho věku
-
ověřování si porozumění otázkami v průběhu rozhovoru („Co jsi mi rozuměl?“)
Zákony:
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) – v původním znění a ve znění č. 82/2015 Sb.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
vyhláška č. 27/2016 . zákony pro lidi, musíme znát – číslo a kde to hledat a co to značí . asistenti, ppp, ohledně tohoto proste, podruprné optaření,
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních