Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Doporučená literatura a zdroje ke studiu tohoto okruhu:

  • prezentace z přednášky

  • kapitola 10 z opory 01-04 | Úvod do speciální pedagogiky – 10 Specifika komunikace osob s postižením nebo znevýhodněním (kapitola je v přílohách tohoto emailu)

  • REGEC, Vojtech et al. Komunikace a lidé se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 204 s. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-3203-8. http://ksp.upol.cz/vojtech-regec/file/regec-stejskalova-komunikace-a-lide-se-specifickymi-potrebami.pdf

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

  • PSYCHOPEDIE

– vědní obor zabývající se osobami s mentálním postižením

  • MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ

= vývojová porucha integrace psychických fcí, která postihuje ve všech složkách jeho osobnosti

– trvalé snížení rozumových schopností

– stav trvalý

– podle doby vzniku retardace × demence

  • mentální retardace = vývojová duševní porucha se sníženou inteligencí

– 4 stupně dle IQ:

  • lehká mentální retardace: 50–69 IQ

zpoždění vývoje řeči

postižen pojmotvorný proces

časté agramatismy

  • středně těžká mentální retardace: 35–49 IQ

omezený vývoj řeči

echolálie = opakování slov

převaha jednoduchých vět

  • těžká mentální retardace: 20–34 IQ

většinou bez schopnosti mluvit

  • hluboká mentální retardace: pod 20 IQ

  • zásady pro kontakt s jedincem s MP:

  • volení jednoduché řeči, krátkých slov a vět

  • vhodné jsou jasně vyjádřené myšlenky, nepoužívání cizích a hovorových slov

  • mluvit pomalu, tak, aby tempo nezahlcovalo

  • dejte jedinci s mentálním postižením dostatek času na odpověď – nebojte se ticha

  • důležitá je role neverbální komunikace – vhodné je doplňovat komunikaci mimikou, gestikulací

  • je žádoucí vyhýbat se abstraktním pojmům a poskytnout jedinci konkrétní příklady

  • ověřit si porozumění sdělovaných informací

  • mluvit jen o jedné hlavní myšlence – k dalšímu sdělení přejít až po ověření porozumění

  • chovat se k jedinci s mentálním postižením adekvátně jeho věku

  • ověřování si porozumění otázkami v průběhu rozhovoru („Co jsi mi rozuměl?“)

Zákony:

  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) – v původním znění a ve znění č. 82/2015 Sb.

  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných

vyhláška č. 27/2016 . zákony pro lidi, musíme znát – číslo a kde to hledat a co to značí . asistenti, ppp, ohledně tohoto proste, podruprné optaření,

  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

Témata, do kterých materiál patří