Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18. Světová historiografie raného novověku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

18. SVĚTOVÁ HISTORIOGRAFIE

RENESANCE A HUMANISMUS

Vývoj evropského dějepisectví

  • na přelomu 15./16. stol. se začíná dějepisectví podstatně lišit od středověké historiografie. např. v Itálii spatřujeme změny už na počátku 15. století, zatímco v poměrech obecně evropských na přelomu 15/16.století. – v této době hovoříme o tzv. dějepisectví humanistickém nebo
    i renesanční

  • v dějinách myšlení je několik zásadních změn – lze je chápat jako mezníky:

    • zesvětštění, sekularizace myšlenek o historickém vývoji a o povaze historického poznání;

    • dějiny se mění v dějiny člověka a jeho skutků, jež může historik na základě zkušenosti a rozumového uvažování pochopit a vysvětlit;

    • nadrozumové, nadpřirozené, transcendentní síly mizí z historického myšlení a přestávají být určujícím faktorem pro průběh dějin;

    • hlavním zdrojem a předmětem poznání historika je pramenný materiál, který podrobí rozboru a výkladu prostřednictvím racionálních badatelských metod;

    • přesvědčení o praktické využitelnosti historického poznání v politice;

    • konečným cílem historikovy práce bylo dovršení břitké analýzy poznáním, vyjádřeným v díle o náročné literární formě;

    • autory děl většinou laikové, humanisté se značným smyslem pro aktuální politické potřeby skupin a vrstev soudobé společnosti, v jejichž zájmu a často i službách svá díla koncipovali

    • vztah člověka k transcendentnu zřetelně měnil – pozemský život přestal být jen průpravou pro život posmrtný

    • renesanční člověk objevil přírodu, ale především vzhlížel jako ke svému vzoru k idealizované antice – její památky byly shromažďovány a napodobovány, ale také vystaveny kritickému posouzení, které umožňovalo přesnější poznání. Ze srovnávání textů se vyvinula textová a historická kritika.

  • renesanční kultura měla své středisko v Itálii, odkud se šířila do zaalpské Evropy, souběžně s ní určoval vývoj v Evropě rozpad jednoty křesťanského světa, vznik reformovaných církví a jejich konflikty

  • mnoho dějepisců se účastnilo polemik mezi konfesemi

  • knihtisk umožnil šíření nových myšlenek a vzdělanosti zejména v měšťanském prostředí

ITÁLIE

  • po průkopnických Petrarkových pokusech se stal východiskem humanistického dějepisectví Lionardo Bruni (1369-1444): napsal dějiny Florencie a dovedl je až do poč. 15. století: převažují zde ještě ohledy v působivé formě díla a neuplatňují se zřetele textově kritické, ale ve výkladu dějin nabývá vrchu ohled jen na skutečnosti reálného světa

  • Sabellicus († 1506): pokusil se o moderní duchem naplněnou světovou historii

  • Eneas Silvio Piccolomini (1405 – 1464): Historia Bohemica byla 1. humanistickým vypsáním dějin zaalpské země a důležitým zdrojem informací o našich dějinách v cizině

  • Niccolo Macchiaveli (1469-1527): patřil k nejhlubším analytikům moci a státu (vedle Aristotela a Tocquevilla), jejichž podstatu vystihl přes odborně metodické nedostatky v dílech politických, ale i v dějinách svého města – Istorie florentine; sledoval historickou existenci státu a moci spíš ve vztahu k individuu a etickým normám

  • Francesco Guicciardi (1483-1540): Storia d´Italia – počátky systému ev. států a mez. politiky

  • proud humanistického dějepisectví kladl důraz na metodickou analýzu pramenů systematicky sbíraných a uchovávaných (na rozdíl od předcházejícího proudu kladoucího důraz na zevšeobecňující koncepci a filosofické a psychologické úvahy), a to už nejen starověkých -> zakladatel této větve je Flavio Biondo (†1463), prozatímní vrchol však dosáhla v kritice, jak ji aplikovali Lorenzo della Valla († 1457) a Bernardo Giustiani († 1489)

  • humanistické pojetí historiografie se šířilo za Alpami nejdříve prostřednictvím italských historiků působících v cizině: např. Filippo Buonacorsi († 1496) – Polsko; Antonio Bonfini († 1502) – Uhry; Paulus Aemilius († 1529) – Francie; Polidoro Virgulko († 1555) – Anglie

  • před pol. 15. stol. se pro vývoj historiografie v zaalpských zemích stalo typickým, že se dějepisectví angažovalo v dobových ideologických, tj. náboženských konfliktech.

  • přelom 16/17. stol.: stále více byla historiografie inspirována i politickými zápasy uvnitř států a zájmy absolutistických monarchií

  • pol. 16. – pol. 17. stol. je paralelní a doplňuje se orientace historiografie k potřebám státním a konfesionálním

Témata, do kterých materiál patří