Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

– Bobath koncpet – důraz na techniku držení dítěte a jeho polohování

  • prognóza vývoje rizikového novorozence – dána úrovní nezralosti a porodní hmotností

– vývoj ohrožen poškozením CNS, syndromem respirační tísně, metabolickými změnami

  • DÍTĚ S POSTIŽENÍM ČI ZNEVÝHODNĚNÍM S PŘEDŠKOLNM VĚKU

– 3–6 let/nástup do základní školy

  • předškolní vzdělávání dětí s postižením či znevýhodněním – dle školského zákona č. 561/2004 Sb. jako dítě se speciálními vzdělávacími potřebami

– mateřské školy s dovětkem o zaměření:

  • MŠ pro děti se zrakovým postižením

  • MŠ pro sluchově postižené

  • MŠ pro děti s tělesným postižením

  • MŠ logopedická

  • MŠ speciální

  • dítě se zdravotním postižením či znevýhodněním v běžné mateřské škole

vyhláška č. 73/2005 Sb. – možnost umístění žáka se SP do běžné MŠ

faktory ovlivňující úspěšnost dítěte se SP v běžné MŠ:

  • dítě s jeho osobnost

  • rodina dítěte

  • MŠ a její pedagogové

  • prostředky speciálněpedagogické podpory

  • rehabilitační a kompenzační pomůcky

  • kvalitní diagnostika a poradenství

  • KLASIFIKACE PŘÍČIN VZNIKU VAD A PORUCH

  1. exogenní = vnější

  • prenatální – několik příčin:

  • fyzikální – úrazy, škodlivé záření

  • chemické – působení jedů, léků, drog

  • nutriční – nesprávná výživa

  • biologické – virové a bakteriální infekce

  • psychické a sociální – stres

  • perinatální – 28. týden gravidity až 4. týden po porodu

  • mechanické poškození plodu

  • nedostatek kyslíku – hypoxie, asfyxie

  • infekce

  • postnatální – nejohroženější jsou děti předčasně narozené, s porodní hmotností, s negativními okolnostmi porodu

  1. endogenní = vnitřní

  • chromozomální aberace

  • genové mutace

  • dispozice

  • problémy imunity

  • SLUŽBA RANÉ PÉČE a pro koho, co a jak poskytuje

– podle zákona č. 108/2006 Sb. terénní služba doplněná ambulantní formou služby pro zdravotně postižené děti do 7 let

– podpora rodiny a vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby

– bezplatná

  • cíl rané péče:

  • snížit negativní vliv postižení nebo ohrožení na rodinu dítěte a jeho vývoj

  • zvýšit vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou postiženy nebo ohroženy

  • posílit kompetence rodiny

  • snížit závislost rodiny na sociálních systémech

  • vytvořit pro dítě, rodinu i společnost podmínky sociální integrace

Pro: s těžkým ZP a kombinované postižení

SP a kombinované postižení

MP a kombinovaným postižením

s autismem

s těžkým tělesným postižením

Poskytování: podpora rodiny, dítěte, komunity

5. ŽÁK SE SPECIÁLNÍM VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI

vývoj vzdělávání dětí s postižením – krátké srovnání před a po roce 1990; změny po roce 1990; legislativa: vyhláška o ZŠ z r. 1991; školský zákon č. 561/2004 Sb.., vyhláška č. 72/2005 Sb.; spádové školy; definice žáka se SVP; definice PO; typy PO; stupně PO; doporučení pro vzdělávání ve škole zřízené podle §16 odst. 9 školského zákona; znění odst. 9 §16 školského zákona – „paragrafové školy“; zpráva a doporučení ke vzdělávání ve škole; PLPP; IVP; AP;… Poradenství – poradenství ve školách (školní poradenské pracoviště – kdo zde působí a příklady činností) a školských institucích (školská poradenská zařízení – PPP a SPC, + SVP).

Témata, do kterých materiál patří