Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– Bobath koncpet – důraz na techniku držení dítěte a jeho polohování
-
prognóza vývoje rizikového novorozence – dána úrovní nezralosti a porodní hmotností
– vývoj ohrožen poškozením CNS, syndromem respirační tísně, metabolickými změnami
DÍTĚ S POSTIŽENÍM ČI ZNEVÝHODNĚNÍM S PŘEDŠKOLNM VĚKU
– 3–6 let/nástup do základní školy
-
předškolní vzdělávání dětí s postižením či znevýhodněním – dle školského zákona č. 561/2004 Sb. jako dítě se speciálními vzdělávacími potřebami
– mateřské školy s dovětkem o zaměření:
-
MŠ pro děti se zrakovým postižením
-
MŠ pro sluchově postižené
-
MŠ pro děti s tělesným postižením
-
MŠ logopedická
-
MŠ speciální
-
dítě se zdravotním postižením či znevýhodněním v běžné mateřské škole
vyhláška č. 73/2005 Sb. – možnost umístění žáka se SP do běžné MŠ
faktory ovlivňující úspěšnost dítěte se SP v běžné MŠ:
-
dítě s jeho osobnost
-
rodina dítěte
-
MŠ a její pedagogové
-
prostředky speciálněpedagogické podpory
-
rehabilitační a kompenzační pomůcky
-
kvalitní diagnostika a poradenství
KLASIFIKACE PŘÍČIN VZNIKU VAD A PORUCH
-
exogenní = vnější
-
prenatální – několik příčin:
-
fyzikální – úrazy, škodlivé záření
-
chemické – působení jedů, léků, drog
-
nutriční – nesprávná výživa
-
biologické – virové a bakteriální infekce
-
psychické a sociální – stres
-
perinatální – 28. týden gravidity až 4. týden po porodu
-
mechanické poškození plodu
-
nedostatek kyslíku – hypoxie, asfyxie
-
infekce
-
postnatální – nejohroženější jsou děti předčasně narozené, s porodní hmotností, s negativními okolnostmi porodu
-
endogenní = vnitřní
-
chromozomální aberace
-
genové mutace
-
dispozice
-
problémy imunity
SLUŽBA RANÉ PÉČE a pro koho, co a jak poskytuje
– podle zákona č. 108/2006 Sb. terénní služba doplněná ambulantní formou služby pro zdravotně postižené děti do 7 let
– podpora rodiny a vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby
– bezplatná
-
cíl rané péče:
snížit negativní vliv postižení nebo ohrožení na rodinu dítěte a jeho vývoj
zvýšit vývojovou úroveň dítěte v oblastech, které jsou postiženy nebo ohroženy
posílit kompetence rodiny
snížit závislost rodiny na sociálních systémech
vytvořit pro dítě, rodinu i společnost podmínky sociální integrace
Pro: s těžkým ZP a kombinované postižení
SP a kombinované postižení
MP a kombinovaným postižením
s autismem
s těžkým tělesným postižením
Poskytování: podpora rodiny, dítěte, komunity
5. ŽÁK SE SPECIÁLNÍM VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
vývoj vzdělávání dětí s postižením – krátké srovnání před a po roce 1990; změny po roce 1990; legislativa: vyhláška o ZŠ z r. 1991; školský zákon č. 561/2004 Sb.., vyhláška č. 72/2005 Sb.; spádové školy; definice žáka se SVP; definice PO; typy PO; stupně PO; doporučení pro vzdělávání ve škole zřízené podle §16 odst. 9 školského zákona; znění odst. 9 §16 školského zákona – „paragrafové školy“; zpráva a doporučení ke vzdělávání ve škole; PLPP; IVP; AP;… Poradenství – poradenství ve školách (školní poradenské pracoviště – kdo zde působí a příklady činností) a školských institucích (školská poradenská zařízení – PPP a SPC, + SVP).