Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– proces začlenění handicapovaných osob do okolní společnosti
INTEGRACE
= spolužití postižených a nepostižených při přijatelně nízké míře konfliktnosti vztahů těchto skupin
– dle Michalíka 2 druhy pohledu:
-
širší integrace = obecné začlenění lidí s postižením či znevýhodněním do majoritní společnosti
-
dílčí integrace = začlenění do specifické oblasti lidského života
– např. do oblasti sportu, zaměstnání, …
× SEGREGACE
= společenské vyčleňování
INKLUZE
– nutný předpoklad integrace
Exkluze=
SOUČASNÉ POJETÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY
– projevování nových hodnotových postojů – např. humanita, demokratičnost
– odklon od biologických a institucionálních paradigmat
sílí chápání lidí s postižením či znevýhodněním jako rovnocenných lidských bytostí
do popředí integrace a inkluze
– teorie celoživotního vzdělávání
– budování lepšího společenského statusu lidí s postižením či znevýhodněním
– rozvoj empatie a tolerance vůči minoritám
– důraz kladen na nezávislost lidí s postižením/znevýhodněním
Modely postižení- medicínský, sociální, bio-psycho-sociální a s nimi spojené klasifikace WHO – ICIDH a MKF
ICIDH- vadax postiženíx znevýhodnění (znát rozdíl)
Vada= porucha, defekt – narušení (vrozené, získáné, organové, lehké, aj,)
Postižení(Disability)= omezení, ztráta schopnosti vykonávat činnost, která je normální
Znevýhodnění (handicap)= omezení vyplývající pro jedince z jeho vady, postižení- zmežnuje, aby naplnil roli, která je pro něj normální
Modely postižení- medicínský, sociální, bio-psycho-sociální
Medicínský model
postižení – dlouho vnímáno z pohledu medicíny
zdroj potíží jedince s postižením vidí v jeho vadě, jeho deficitech
Sociální model - 70. léta 20. st.
postižení jako produkt interakce mezi jedincem a jeho okolím
bariéry (vnější x vnitřní)
Bio-psycho-sociální model
integrace medicínského i sociálního modelu postižení
přidání osobnostní dimenze
2. POSTAVENÍ LIDÍ SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM VE SPOLEČNOSTI
holocaust osob se zdravotním postižením, diskriminace lidí se zdravotním postižením(přímá a nepřímá)bariery- věnjší a vnitřní, sociální chování a jednání, stereotypy, předsudky a mýty (typy předsůdků) současné pojetí postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti – postoje a jejich složky
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
HOLOCAUST ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝCH
– 14. 7. 1933: zákon o prevenci dědičně zatíženého potomstva – přijat v Německu
sterilizace osob s postižením
– vyprazdňování termínů: eutanazie, zvláštní zacházen