Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Speciálně-pedagogická propedeutika - vyxpracované otazk-

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

– proces začlenění handicapovaných osob do okolní společnosti

  • INTEGRACE

= spolužití postižených a nepostižených při přijatelně nízké míře konfliktnosti vztahů těchto skupin

– dle Michalíka 2 druhy pohledu:

  1. širší integrace = obecné začlenění lidí s postižením či znevýhodněním do majoritní společnosti

  2. dílčí integrace = začlenění do specifické oblasti lidského života

– např. do oblasti sportu, zaměstnání, …

× SEGREGACE

= společenské vyčleňování

  • INKLUZE

– nutný předpoklad integrace

Exkluze=

  • SOUČASNÉ POJETÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY

– projevování nových hodnotových postojů – např. humanita, demokratičnost

– odklon od biologických a institucionálních paradigmat

sílí chápání lidí s postižením či znevýhodněním jako rovnocenných lidských bytostí

do popředí integrace a inkluze

– teorie celoživotního vzdělávání

– budování lepšího společenského statusu lidí s postižením či znevýhodněním

– rozvoj empatie a tolerance vůči minoritám

– důraz kladen na nezávislost lidí s postižením/znevýhodněním

  • Modely postižení- medicínský, sociální, bio-psycho-sociální a s nimi spojené klasifikace WHO – ICIDH a MKF

ICIDH- vadax postiženíx znevýhodnění (znát rozdíl)

Vada= porucha, defekt – narušení (vrozené, získáné, organové, lehké, aj,)

Postižení(Disability)= omezení, ztráta schopnosti vykonávat činnost, která je normální

Znevýhodnění (handicap)= omezení vyplývající pro jedince z jeho vady, postižení- zmežnuje, aby naplnil roli, která je pro něj normální

  • Modely postižení- medicínský, sociální, bio-psycho-sociální

Medicínský model

postižení – dlouho vnímáno z pohledu medicíny

zdroj potíží jedince s postižením vidí v jeho vadě, jeho deficitech

Sociální model - 70. léta 20. st.

postižení jako produkt interakce mezi jedincem a jeho okolím

bariéry (vnější x vnitřní)

Bio-psycho-sociální model

integrace medicínského i sociálního modelu postižení

přidání osobnostní dimenze

2. POSTAVENÍ LIDÍ SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM VE SPOLEČNOSTI

holocaust osob se zdravotním postižením, diskriminace lidí se zdravotním postižením(přímá a nepřímá)bariery- věnjší a vnitřní, sociální chování a jednání, stereotypy, předsudky a mýty (typy předsůdků) současné pojetí postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti – postoje a jejich složky

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

  • HOLOCAUST ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝCH

– 14. 7. 1933: zákon o prevenci dědičně zatíženého potomstva – přijat v Německu

sterilizace osob s postižením

– vyprazdňování termínů: eutanazie, zvláštní zacházen

Témata, do kterých materiál patří